Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

fijja

Trådstartare
Har en fråga!
Först lite bakgrund.

Min son är 9 år och går i 3an. Skolan är mestadels rolig och det är en glad kille som går till skolan och kommer hem från skolan.

Men en kväll var han ledsen och sa att några tjejer i klassen retades och det kändes jättejobbigt och han ville inte tillbaka till skolan.
Han sitter dessutom brevid en av tjejerna i klassrummet (bestämda platser av fröken) så vi kom överrens om att jag fick ta upp detta med fröken och be henne att sonen får byta plats och att hon kan hålla lite extra koll men vänta med att ta upp detta med tjejerna.
Varför vi gjorde så var för att sonen önskade det så här, han oroar sig för att det ska bli värre om fröken tar upp det, vilket jag inte tror, men jag ville ge det en chans att bli bättre på hans vis, är ju glad att han berättade.
Vi kom överrens också om att blev det inte bättre så skulle vi prata vidare och se vad vi kunde göra då.

Allt blev bättre iaf och sonen var fortsatt glad i skolan.

Sen i kväll så kom han hem lite moloken och sa att en av tjejerna hade knuffat honom hårt så han ramlat och hans nya adidas byxor som han är så glad i gick sönder och han gjorde illa sig på handen lite.

Nu ska jag ta upp detta med fröken i morgon och hon ska få prata med tjejerna, för det här är ju inte ok.

Nu undrar jag följande, kan man ringa rektorn och kräva ersättning för byxorna?

Jag kan betala dom, men jag tycker inte det här är ok. Samma sak hände i våras, knuff- trasiga byxor och blödande knä (då kopplades föräldrar och så in, så det togs upp, men jag köpte nya byxor och tänkte inte på ersättning) så jag vill bara sätta ned foten och visa att jag tar detta på allvar.

Har man rätt till det?
För jag tycker att lärare och skolan ska se till att dessa saker inte händer, och om det nu gör det så ska dom se till att reda ut det. Eller har jag fel?


Blir väldigt ledsen som ni förstår, vill ju att sonen ska må bra och jag blev själv mobbad, så det accepterar jag inte. Dock verkar det ändå vara enstaka tillfällen, vilket jag antar att alla barn blir drabbade av. Men ok är det inte!

Hoppas ni förstår... är lite luddigt och jag är lite dålig på att förklara kanske.
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Menar du att du vill att skolan ska ersätta byxorna? Inte föräldrarna till det barn som knuffade din son?
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Menar du att du vill att skolan ska ersätta byxorna? Inte föräldrarna till det barn som knuffade din son?

Skolan. Eftersom att dom har ansvar över barnen under skoltid. Sen om dom kräver i sin tur struntar jag i.
Det har varit en del situationer i skolan, pga för många barn och för lite lärare, inga rastvakter osv, detta är ju ett sätt att belysa det.
Barn bråkar ju liksom, men jag tycker att skolan ska ha koll, vill känna mig trygg när jag lämna honom där.
Det här var inte undanskymt på en rast utan på gympan.
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Jag tycker du istället ska prata med tjejernas föräldrar och se om du får något gehör från dom. Hade min son knuffat någon med flit så dennes kläder gått sönder så hade vi ersatt de. De kanske inte vet vad som pågår i skolan och de kan vara bra för dom att fåveta de. Om man pratar lugnt och sansat utan påhopp och ilsken (säger inte att du gör de) ton så får man oftast en bra reaktion tillbaka.
Jag hade iaf blivit glad över ett sånt samtal, eftersom skolan sällan verkar kontakta föräldrarna.

Jag tycker inte de är skolans plikt att ersätta kläder, deras pengar ska gå till att lära våra barn, inte trasiga kläder. Självklart ska dom hålla koll och även ta upp detta med tjejerna, men att betala ett par trasiga byxor tycker jag hör till föräldrarnas plikt. Lärarna har tyvärr inte resurser att hålla koll hela tiden...
 
Senast ändrad:
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Jag vet att inte lärarna har resurser att hålla koll. Dom är för få.

När jag pratade med sonens fröken sist så bekräftade hon i princip att flickorna är lite av några 'bråkmakare'. Och att hon gärna pratade med dom och föräldrarna. Det har hon gjort förut när det varit något, så det känner inte jag att jag måste.

Dock vill jag belysa att jag inte är 'arg' på någon. Barn bråkar i bland. Saker händer i skolan. Men jag vill ändå ta upp det. Och jag vill gärna ha ersättning även om det inte är jätteviktigt.

Sen om dom tar upp kravet om byxorna vet jag inte.

Det jag undrar över är om det är skolans skyldighet eller inte?
För det är ju ändå dom som har ansvar över barnen under skoltid?
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Jag vet att vissa skolor ersätter de mot uppvisade av kvitto för de kläderna som är trasiga. kolla om de står något på din kommuns hemsida.
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Sonen var ledsen, så ska köpa nya i morgon. Så ska prova med att lämna in kvittot.

Men ska prata med dem i morgon hur som helst.
Efter att jag pratat mer med sonen. Är svårt att få reda på exakt hur det gick till.
Han blir ju mer ledsen när han är trött, som nu när han berättade på eftermiddagen. Är rädd att han överdriver lite då, men jag vill ju naturligtvis ta honom på allvar. Men i morgon innan skolan när han ätit och är pigg så ska jag prata med honom igen. Så tar jag det där ifrån.

Är det en lek som gått lite snett så förändrar det ju saker tycker jag.

Men tack för era svar.
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Jag vet inte vad som formellt gäller även om jag har svårt att tro att skolan skulle ersätta kläder om det inte uppenbart är skolans fel (tex genom målarfärg eller nåt). Min åsikt och fråga är väl egentligen att risken är att fokus hamnar på fel aspekt om du driver det som en fråga om trasiga byxor? Jag tycker att du ska fråga rektorn vad de har för handlingsplan mot mobbing och undersöka bland fler föräldrar i klassen om de också haft problem. Skolan ska agera på det som är viktigt, om du gör det enkelt för dem genom att prata om ersättning för de trasiga byxorna så löser det ingenting.
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Jag vet inte vad som formellt gäller även om jag har svårt att tro att skolan skulle ersätta kläder om det inte uppenbart är skolans fel (tex genom målarfärg eller nåt). Min åsikt och fråga är väl egentligen att risken är att fokus hamnar på fel aspekt om du driver det som en fråga om trasiga byxor? Jag tycker att du ska fråga rektorn vad de har för handlingsplan mot mobbing och undersöka bland fler föräldrar i klassen om de också haft problem. Skolan ska agera på det som är viktigt, om du gör det enkelt för dem genom att prata om ersättning för de trasiga byxorna så löser det ingenting.

Har pratat med sonens lärare i nu och hon ska ta tag i det direkt och prata med sonen när han kommer till skolan och sen vidare med flickan samt nämna detta för flickans föräldrar.

Nu när jag pratat mer med sonen, en pigg glad son, så verkar det ju inte som det är så återkommande. Det är inte bara han som blir drabbad, det är heller inte daglig basis, utan mer något som den här tjejen gör ibland.

Känner mig trygg ändå efter samtalet med fröken och ser inte varför det skulle ta bort fokus från det som är vikitgt om jag nu vänder mig till rektorn om ersättning. Dock kanske det är lite 'overkill' ändå kan jag känna, men samtidigt, tänk om han blir knuffad igen i morgon och det blir nytt byxinköp igen, ska man bara ta det? Det är inga jättebilliga byxor och dessutom sonens absoluta favoriter, så nya måste jag köpa hur som helst.

Tror kanske att flickan inte insett att hon gorde honom ledsen på riktigt, för han visade det ju inte, tror mer det är att hon inte tänker sig för, dom är ju trots allt små.

Så förhoppningsvis så blir det bra efter samtal med deras fröken.

Blev väl lite upprörd i går och går i gång på alla cylindrar, mobbning gör så med mig, tanken på att barnen blir utsatta gör mig tokig, men det verkar inte vara så farligt ändå.
Återstår att se. Får se vad min son säger när han kommer hem. Han var iaf glad att gå till skolan och kompisarna.

Tackar för synpunkter... Jag har inte bestämt än hur jag går vidare än. Tar gärna emot mer råd och tankar hur ni hade gjort.
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Jag hade pratat med flickans föräldrar angående knuffandet och handgripligheterna, men personligen hade jag tagit fram nål och tråd till byxorna..
 
Sv: Kräva ersättning av byxor efter knuff i skolan?

Jo jag har lagat dom.
Fast jag föredrar att inte klä mina barn i lappade kläder.

Antar att skolan ändå inte ersätter, skulle väl bli väl mycket utgifter och arbete för skolan att ersätta barns kläder hela tiden. Vem vet vilka byxor som gick sönder av en knuff eller ett enkelt snubblande?
Och som jag sa, nu när jag tänkt lite på det så känns det som lite överdrivet att börja tjöta om ersättning. Nog om det hände igen och igen, men då finns det ju viktigare saker att ta upp till disskussion än just byxorna.

Viktigaste nu är ju iallafall att det blir bättre för sonen. Får se vad som händer senare i dag.

Sonens fröken skulle prata med flickan + föräldrarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 418
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 261
Senast: Madalitso
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 154
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp