Kotledsinflammation m,m

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sarami
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 197
S

sarami

Hej jag har en 8årig foderponny som vi var inne med hos veterinären i veckan(onsdags).Hon har inte kännts helt fräsch det senaste snubblat mycket(blev dock bättre när vi hade bytt hovslagare)även kännts stelare än vänligt,och en dag vägrade hon bara att hoppa och då kände jag att nått var fel,för hon är ingen ponny som brukar stanna.Vi åkte in till veterinären och jag tänkte att hon kanske skulle vara halt på HB eftersom där hon har varit mest stel.Det visade sig att hon var halt på Vänster fram,höger fram och höger bak.Fick diagnosen kotledsinflammation i höger fram och vänster fram, även inflammerad i vänster framknä.Inflammerad i hasen bak,glidleden(?) om jag inte minns helt fel.Hade även en ev början till spatt syntes dock inget på röntgen än.Hon har alltså varit halt ett bra tag.Det hela har antagligen börjat i höger bak och sen har hon belasttat av och det har bara fortsatt.Känner mig så besviken har haft väldigt mycket otur med den här ponnyn och vi hade precis kommit igång igen och så kommer det här fram:(,veterinären trodde han kunde få ordning på henne,och om han får det kommer det ta ett väldigt bra tag till vi är fit for fight igen..och om man får ordning på henne hur lätt är det att det kommer tillbaka igen?

någon annan med en ponny/häst med kotledsinflammation,eller liknande?vad hände med dom,blev dom bra?,återfall,?hur red ni igång dom.?

Sv: Kotledsinflammation m,m

Inflamationer behöver inte vara hopplösa. Det viktigaste är att man ser över sin ridning och kanske gör lite förändringar. Om hästen har problem med ett specifikt ben så kanske man har belastat det för mkt tex.

Med tanke på att din har i flera ben så är det viktigt att verkligen låta alla leder vila/läka ordentligt och sen bygga upp hästen långsamt och liksidigt.
Många har alldeles för bråttom med igångsättningen och rider på precis som vanligt och det är då inflamationerna kommer tillbaka.

Oftast går det bra med tålamod och korrekt ridning :)

Inflamationer behöver inte vara hopplösa. Det viktigaste är att man ser över sin ridning och kanske gör lite förändringar. Om hästen har problem med ett specifikt ben så kanske man har belastat det för mkt tex.

Med tanke på att din har i flera ben så är det viktigt att verkligen låta alla leder vila/läka ordentligt och sen bygga upp hästen långsamt och liksidigt.
Många har alldeles för bråttom med igångsättningen och rider på precis som vanligt och det är då inflamationerna kommer tillbaka.

Oftast går det bra med tålamod och korrekt ridning :)

Fråga: Vilken typ av träning och igångsättning rekomenderas. Vi har en B-ponny med kotledsinflammation i båda fram. Nu är han ordinerad vila med Metacambehandling i 3 veckor men kan gå som vanligt tillsammans med de andra hästarna i hagen.

Min häst fick diagnosen kotledsinflammation vf i nov -11 och utvecklades till artros och nu blivit sämre och kommer troligen avlivas i sommar :(

Håller med här. Med bättre ridning blir det ofta bra. De flesta hästar som tävlar på hög nivå får en inflammation i ngn led ibland. Min pålle hade problem med inflammationer i framkotorna i flera år, vi kollade då henne på rutin var 6e månad i flera år och ofta fick hon sprutas. Hon svarade dock alltid på en behandling. Vi fortsatte att kämpa på med henne, hon gick väldigt mkt på bogarna i början och jag hade svårt att få henne att jobba i en bra form. Varierat arbete, en bättre arbetsform samt regelbundna kontroller har gjort att hon nu inte haft problem på 4 år. Men det kan ta tid och krävs att man funderar på hur man rider, tycker du ska prata med din veterinär och tränare om hur ridningen bör läggas upp då får du bäst chans att det blir bättre!

På min häst upptäcktes ledinflammation i kotorna båda fram, plus en gammal kontur precis utanför hasleden höger bak. Detta upptäcktes i samband med vet.bes. (inför köpet) och jag har aldrig sett henne halta, knappt att det syntes efter böjproven heller.

Nu har hon sprutats med tuppkam i alla tre benen vid ett tillfälle, och på återbesöket var hon inte längre halt. Jag frågade mycket om träningsupplägg med den här hästen:

En häst som har problem med hasen/hasleden får inte bli muskeltrött på så vis att den får träningsvärk, för då upplever hästen smärta i problemområdet. Tungt underlag på ridbanan kan vara ett problem.

Att klättra i backar är bra. Gör det ofta, men ta inte ut hästen helt av samma anledning som ovan. Detta ska göras under en lång uppbyggnadsperiod.

Böjt spår och snäva volter är svårt för hästar med has-problem. Rakt spår i skritt och galopp är bäst, det värmer upp problemområdet och underlättar för hästen.

Låååånga skritt-pass i kuperad terräng är bra för alla hästar som man tränar upp. Ta med musik eller en ljudbok och skritta ut i 1-2 timmar.

Hoppas det löser sig för er! Det är svårt att veta tycker jag, hur man ska och hur mycket press man ska lägga på en häst som varit skadad.

Jag har också just ju en häst med kotledsinflammation, och jag har aldrig haft detta problem tidigare med någon häst, så jag är helt novis. Men ungefär som i ditt fall trodde jag att hältan (eller stelheten) satt i höger bak men i verkligheten var det kotan vänster fram. Som tur var inga skelettförändringar (hon är bara 6 år) Det som är lite olustigt är att hon inte gått i nån träning, inte tävlat utan mest luffat i skogen under hela sitt liv. Började ridas med lite mer målsättning för ett år sen, men då fastnade hon i ett boxgaller och därmed kom träningen av sig under ganska lång tid pga sårskada. Jag pratade med vet om vad inflammationen kunde komma sig av, för det klassiska är ju att hästarna tränats och tävlats kanske lite för hårt, gått i fel form eller så. Men han menade att en helt vanlig vrickning i hagen kan vara orsaken. Jag är fortfarande misstänksam på vad som hände i hennes kropp när hon sparkade in i fönstergallret och fastnade. Även om hon aldrig låg fast nån längre stund, så blev det säkert en enorm påfrestning för kroppen att rycka sig loss och komma på benen igen. I alla fall så blev min häst sprutad med tuppkam. Jag vägrade kortison nu i dessa fångtider...Hon ska gå i liten hage ca 3 veckor, små korta promenader vid hand ett par gånger per dag, å sen tillbaka på återbesök. Är hon inte bra då så måste vi hitta grundorsaken. För då handlar det inte bara om en vrickning. Men för att i alla fall ge dig nåt sorts svar: Min veterinär hade goda förhoppningar om att hon skulle bli helt ok, och om det inte finns nån bakomliggande orsak så menade han att ingenting talar för att det ska komma igen. Men MYCKET viktigt att man sköter koncalecensen noga.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka