Kostnad chipmärkning mm.?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ina79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 7 741
Sv: Kostnad chipmärkning mm.?

Hursom så är den lille Hellge inte vaccinerad, vetrinärbesiktad eller chipmärkt. Min fråga är vad kommer det kalaset att gå på i runda slängar? Blir han registrerad hos JBV eller finns det nån blandrasorganisation?

Kan säga att min hund, som jag köpte från några bekanta inte heller var något gjort med. Jag fick med alla veterinärhandlingar förra ägarna gjort och de här summorna kom upp;

veterinärtjänster 1300 kr (vet ej vad för tjänster)
Besiktning, vacc och ID-märkning 670 kr
Vacc valpsjuka, hepatit, parvo 350 kr
Ägarregistrering 70 kr

Totalt 2390 kr

Detta var alltså innan jag köpte honom, jag köpte honom när han var 22 veckor. Så detta var deras valpkostnader för Kenzo.

n?

En annan tanke jag har är att han är ju troligtvis inte avmaskad, med vad ska man avmaska och behöver man recept från vet.?

Kan rekomendera Axilur som finns receptfritt på apoteket, det täcker för flest olika maskar.

hmm jag tror att jag har avmaskat en gång under hundarnas 8,5 resp snart 13-åriga liv. det var nog 7 år sedan. hade jag inte haft katt också hade jag nog inte vetat tvärsäkert att avmaskningsmedlet var receptfritt...

Oj, vad dyrt! Jag betalar 450kr för besiktning, id-märkning och vacc, hos min vetrinär.

Något du absolut bör göra är att röntga hunden när den är runt 18 månader. Alla tre raserna i din hund är drabbade av HD och AD och just den typen av korsning som din hund tillhör löper särskild risk att drabbas. Detta därför att föräldrarna sällan är röntgade och inte heller övrig släkt. Om en hund är frisk i höfter och armbågar syns inte utanpå.

Här måste jag motsätta mig. Jag tänkte själv rönta min schäfer/siberian husky blandning då jag använder honom i drag i liten skala. Men när jag skulle boka tid så frågade veterinären varför jag skulle röntga honom. :o

Ringde runt till flera och fick liknande svar. Alla sa att det var en onödig utgift, dels då det märks på hunden om den har dåliga höfter (den kommer bli motvillig att dra samt halta), och vad gäller just blandraser så läser SKK inte av deras röngenplåtar och det är SKK som har den största kunskapen. När det handlar om en blandras så är det veterinären som tittar på röntenplåtarna med deras resurser (som inte är på långa vägar lika exakta som SKK:s).

Så som veterinärena sa till mig, jag kan låta honom röntgas men det garanterar ändå inte att dem kan se den lilla felande länken som kanske SKK skulle upptäcka och han kan visa sig ha problem med höfterna om 5 år i alla fall. Deras rekomendation till mig var att titta på min hund i stället och utgå från det.... Tyckte det lät logiskt i alla fall :bow:

Oj, vad dyrt! Jag betalar 450kr för besiktning, id-märkning och vacc, hos min vetrinär.

Ja, detta säger nog tyvärr hur mycket det kan skifta mellan olika veterinärstationer. Detta skedde ändå på en liten ort, så det borde kanske inte varit så dyrt :crazy:

Det behöver inte alls märkas att hunden har dåliga leder, speciellt inte i unga år. Min rottis har C på ena bak och lbp fram och det märks ingenting på trots ganska hög ålder. Det var riktigt dåliga svar du fick av de veterinärer du pratade med. Det finns hundar med D-höfter där hälta och liknande inte har uppenbarat sig förrän hunden varit runt fem-sex år.

En hund som ska jobbas är det alltid bäst att röntga så man vet om där finns dysplasi eller pålagringar. Då kan man anpassa träningen av hunden till det så att den slipper få ont när den blir äldre. SKK läser dessutom även av blandrasers plåtar.

Det behöver inte alls märkas att hunden har dåliga leder, speciellt inte i unga år. Min rottis har C på ena bak och lbp fram och det märks ingenting på trots ganska hög ålder. Det var riktigt dåliga svar du fick av de veterinärer du pratade med. Det finns hundar med D-höfter där hälta och liknande inte har uppenbarat sig förrän hunden varit runt fem-sex år.

En hund som ska jobbas är det alltid bäst att röntga så man vet om där finns dysplasi eller pålagringar. Då kan man anpassa träningen av hunden till det så att den slipper få ont när den blir äldre. SKK läser dessutom även av blandrasers plåtar.
En röntgen är viktig om man planerar avla eller om hunden är tänkt till arbete med extrema påfrestningar och resultatet får då avgöra lämpligheten.
Jag håller med veterinärerna om att det är onödigt att lägga pengar på röntgen i andra fall....finns Hd är det bara bra om hunden blir välmusklad och pålagringarna kan man inte påverka.

Det finns hundar med D-höfter där hälta och liknande inte har uppenbarat sig förrän hunden varit runt fem-sex år.

Eller så som min brors hund. Han har B/D på höfterna, väger 52 kg (bara muskler), fyller 9 år i februari och har inte haltat en dag i sitt liv! :bump: :bow:

Dock är det ju bra att vi vetat om hans HD för då har vi anpassat det mesta utefter hans förutsättningar. Brorsan har t ex en sedan-bil och hunden sitter i baksätet istället för en kombi där han skulle behöva hoppa i och ur bilen. Saker som agility och kasta pinne är uteslutna. Han hålls dessutom välmusklad och normalviktig + att han motioneras ganska ordentligt så att han hela tiden har ordentliga muskler i bakkärran. Han har dessutom fått glucosamin dagligen sedan flera år tillbaka, allt för att han ska kunna leva ett långt, smärtfritt liv.

Naturligtvis är det bra om hunden är välmusklad, men just därför kan det vara bra med röntgen så att man verkligen ser till att vara noga med motionen om hunden skulle visa sig ha ledfel. Det är lätt att slarva annars.

Jag anser att det alltid är bättre att veta statusen på hundens leder än att gissa.

Jag håller inte med dig att SKK skall ha de största kunskaperna när det gäller att säga hur höfterna är på en hund. Men det är deras utslag som gäller. Har du en riktigt bra veterinär som är van att läsa röntgen plåtar så kan h*n tala om för dig hur din hunds höfter ser ut. Det blir dock inte officiellt och är inget att rekommendera om du har en rasren hund.

Jag håller inte med dig att SKK skall ha de största kunskaperna när det gäller att säga hur höfterna är på en hund. Men det är deras utslag som gäller. Har du en riktigt bra veterinär som är van att läsa röntgen plåtar så kan h*n tala om för dig hur din hunds höfter ser ut. Det blir dock inte officiellt och är inget att rekommendera om du har en rasren hund.

Svara till flera, de veterinärer jag talade med (Kiruna, Luleå och Öjebyn) sa dels att SKK inte läser av röntgenplåtarna och att röntgen endast är viktig ifall hunden skall användas i avel (annars är det bättre att titta på hur hunden mår). Med avseende på avläsningen av röngenplåtarna så sa dem att dem inte har samma resurser som dem hos SKK som läser av plåtarna (dem läser med vinklar för att ge en större säkerhet), medan en veterinär endast kan titta på röntgenplåten "rakt upp och ner", små missvisningar kan då vara omöjliga att se.
Detta var i alla fall dem svar jag fick när jag talade med dem, men visst kan det förekomma geografiska skillnader...???? :crazy:

Bor man runt Stockholm har man dessutom möjlighet att röntga hos Audell eller Kasström som har varit avläsare hos just SKK.

Fördelen med att röntga sin hund är att man kan förebygga eventuella problem. Alla får inte ont av sina ledfel, men en del får det och då kan det förbyggas med simning och liknande. Vill man dessutom köra agility har många klubbar önskemål om att hunden är röntgad så att man kan anpassa träningen till hunden.

Det ska desutom vara en riktigt dålig avläsare för att inte se skillnad på en A- och en D-höft.

Det tror jag att en välutbildad djursjukvårdare med stor erfarenhet också skulle kunna.

Det tror jag att en välutbildad djursjukvårdare med stor erfarenhet också skulle kunna.

Absolut! t o m jag kan se om det finns förändringar efter att ha röntgat x antal egna hundar och dessutom varit med och röntgat x antal egna uppfödningar. Naturligtvis ser jag ingen större skillnad på en A och B höft men jag ser garanterat ifall där finns pålagringar eller annat tjafs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka