Kostnad chipmärkning mm.?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ina79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 7 741
I

Ina79

Jag har skaffat mig en lite kompis som kommer från lite skumma förhållanden. Han är 62,5% schäfer 25% rottweiler och 12,5% labrador och ca 12 veckor gammal.
En mycket trevlig hund tycker jag, även om jag inte direkt är för blandrasavel. Några åsikter om rasblandningen? Träffat pappan som är 50-50 shäfer/rottis och det var en väldigt trevlig bekantskap!

Hursom så är den lille Hellge inte vaccinerad, vetrinärbesiktad eller chipmärkt. Min fråga är vad kommer det kalaset att gå på i runda slängar? Blir han registrerad hos JBV eller finns det nån blandrasorganisation?

En annan tanke jag har är att han är ju troligtvis inte avmaskad, med vad ska man avmaska och behöver man recept från vet.?

Hur funkar det i framtiden om jag vill tävla med honom, finns det andra alternativ än agillity? Jag är inte så insatt i hur det fungerar med blandraser, men från min tid som aktiv med schäfer på BHK så vill jag minnas att ägande av blandras diskriminerades lite.

(Nej det är inte min första hund och jag "räddade" honom. Och eftersom jag nyss lagt stora summor på min häst som jag ändå tvingades ta bort så var inte ett köp av en SKK-reggad hund något alternativ. Så kommentarer om detta undanbedes tack.)

Sv: Kostnad chipmärkning mm.?

Ledsen, men kommentarer om det får du nog iallafall. Eftersom avmaskning och vaccinering och dylikt ändå saknas, och månadskostnaden för blandras är precis samma som för renras kommer du ändå snabbt att komma upp i snarlika summor. Eller fick du honom helt gratis?

Veterinärbesiktning måste du nu också betala för att kunna försäkra hunden. Fråga om avmaskning på en gång, när du ändå är hos vet.

Ägarregistrering i SJV ska ske, det gör man på alla hundar oavsett ras eller blandras.

Har aldrig träffat någon trevlig rottis-schäfer, men jag hoppas din blir bättre än de jag träffat.

Du får tävla i lydnad också, och viltspår. Rallylydnad och såna sporter är också öppna för blandraser.

Du får registrera honom hor jv, eller rättare sagr, du måste göra det. Fråga på apoteket om avmaskning, de har koll på olika preparat. Du behöver inget recept från vet. Men gör för allt i världen en besiktning på honom samtidigt som du vaccinerar och chippar honom. Vet inte vad det kostar dock eftersom alla mina hudnar redan har vart det när jag köpt dem. Bara besiktning brukar gå på mellan 300-500 kronor.

När jag har besiktad och chippat mina valpar, samt att de fått sin första spruta som alltid fås när man gör besiktningen har jag betalat 400kr per valp.

Är han 12 veckor, och kommer från oseriösa förhållanden har han säkert inte fått första sprutan heller.

Och för att inte vara din första hund, tycker jag att du borde veta att du kan köpa avmaskningsmedel hos apoteket utan recept.

Kostnad vaccination: ca 450 kr
Chipmärkning: ca 500-800 kr
Veterinärbesiktning ca 500 kr
Avmaskning, receptfritt på apoteket: ca 100 kr
Ägar reg: 100 kr kanske?

Alltså kommer du få punga ut ca 2000 kr för att få din hund i det skick man annars får dem utan kostnad om man köper från en seriös så jag hoppas du fick honom gratis isf....

En renrasig hundvalp ligger från 10 000 vad jag har sett, pengar som jag helt enkelt inte har i handen just nu. Träffade denne lille och eftersom jag behövde någon att hålla på med och han behövde ett hem så fick han föja med mig.

Till mångas förskräckelse är jag en såndär som håller på med travare oxå, tycker de är utmärkt trevliga ridhästar dessutom(om man nu ska generallisera innom raser och inte se till individer), även om jag nu i huvudsak ha den för att utöva travsport.
Det är väl helt sanslöst att man ska behöva försvara varför man har en viss sort av något? Jag har en hund som jag tycker är en trevlig individ. Jag är på intet sätt för att blanda raser då det finns så många raser för olika "behov" redan, men att avliva alla som finns är inte heller min melodi.

Natruligtvis ska han chippas, reggas, vaccineras, vet. besiktas och avmaskas, försäkrad är han redan med reservation eftersom han inte är chippad. Annars hade jag väl knappast startat tråden, jag ville bara veta om det rörde sig runt 5000 för det hela och om jag ekonomiskt totalt gjort bort mig när jag, mot "bättre vetande" tog hand om den lille. Och naturligtvis har jag råd till de fortlöpande kostnaderna, kan man hålla en häst så bör det räcka till en hund. Visst kunde jag ju ha sparat ihop till en "riktig" hund men nu föll det sig inte så med omständigheterna.:grin:

Jassica: Bara för att man kunde köpa avmaskningsmedel på apoteket hursomhellst för tre år sen så behöver väl inte det nödvändigtvis betyda att det är så idag, eller??

Ang. tävlingsgrenar, finns det restriktioner på hur långt upp i klasserna man får vara med?

Finns det nått forum för blandrashundar föressten, för så fort man har en blandis och försöker prata med SKK-hundsägare så verkar man ju per automatik bli placerad som oseriös och tappad bakom flötet. Rätt tråkigt tycker jag, men å andra sidan är jag ju van "travarrasismen" så jag har ju skinn på näsan att stå ut. Men som sagt så vore det ju trevligt att kunna ha annat att prata om än varför man har sin hund.:crazy::mad:

Jassica: Bara för att man kunde köpa avmaskningsmedel på apoteket hursomhellst för tre år sen så behöver väl inte det nödvändigtvis betyda att det är så idag, eller??

När jag skaffat hund har jag alltid köpt bassaker att ha hemma innför hemkomsten, och då b.la avmaskningsmedel, behöver man inte avmaska valpen då, så behövs det garanterat senare så en sån sak är bra att ha. Och särskilt om man skaffar en hund som inte är varken vet.besiktad eller någonting så bör avmaskningsmedel handlas, och det är ju inte svårare än så än att åka in på apoteket att kolla om det säljs där, för jag antar att du haft honom ett par dagar, eller iallafall vetat att du ska skaffa honom, och haft tid att kolla om apoteket fortfarande säljer avmaskningasmedel för du var väl inte ute på stan, och huxflux var det någon som gav dig en hundvalp?

Ang att renrasig kostar runt 10.000 så finns det faktiskt många skkreggade valpkullar nu, som säljs för under 10.000kr, dock ska det ju passa in med den rasen man vill ha etc. Jag gav 5 tusen för min reggade hund, dock var det ett par månader sedan, men man ser mycket anonnser på blocket där säljarna sänkt sina valpar. Men som sagt ska det stämma in vad man vill ha för ras, och även känna att man har en bra uppfödare bakom sig, under hundens liv.

Nej, det finns inget forum för blandraser, inte på buke iallafall.

Senast ändrad:

Sånt kan väl ändras? Nu måste man ju ha recept för att avmaska hästar så var det inte förr.

Och varför måste man avmaska sin hund?

Jag skriver inte att man måste, men med största sannolikhet så gör man nog det någon gång under hundens liv, det har då alla jag känner med hund gjort.

Men jag hänvisar till mitt tidigare inlägg, där jag tycker att man kollar upp sådant innan man skaffar hund, eller iallfall snarast möjligt.

En renrasig hundvalp ligger från 10 000 vad jag har sett, pengar som jag helt enkelt inte har i handen just nu. Träffade denne lille och eftersom jag behövde någon att hålla på med och han behövde ett hem så fick han föja med mig.

Nja, från 8000 snarare. Och då ingår veterinärbesiktning, vaccinering och registrering.

Till mångas förskräckelse är jag en såndär som håller på med travare oxå, tycker de är utmärkt trevliga ridhästar dessutom(om man nu ska generallisera innom raser och inte se till individer), även om jag nu i huvudsak ha den för att utöva travsport.

Alldeles utomordentligt trevliga hästar anser jag. Avlade för sitt ändamål dessutom.

Det är väl helt sanslöst att man ska behöva försvara varför man har en viss sort av något?

Jag tycker iofs gott man kan försvara varför man väljer att stödja en blandrasavel där uppfödaren inte veterinärbesiktigar, vaccinerar eller avmaskar. Genom att köpa hund därifrån har man godkänt villkoren, och snarast uppmuntrat säljaren att göra om kullen.

Jag har en hund som jag tycker är en trevlig individ. Jag är på intet sätt för att blanda raser då det finns så många raser för olika "behov" redan, men att avliva alla som finns är inte heller min melodi.

:

Jag tycker inte det är enskilda personers ansvar att "rädda" buskavlade hundar, eftersom uppfödaren inte ser skillnad på att rädda och att köpa. Genom att köpa en vara godkänner man villkoren runt omkring den. Jag tycker det är lustigt att jag i dina inlägg anar att du är arg på oss som köper renras, som om vi gjorde det av någit slags snobberi. Vi har helt enkelt försökt stödja avel vi tycker om, och försökt så gott vi kan att få den sorts hund vi önskar oss.

Jag väljer då hellre att själv åka eller ringa till apoteket och kolla en sådan sak än att sätta mig på bukefalos och skriva om det.

Ja men är det hela världen om man frågar om en sådan sak på buke?

Allvarligt..

Okej alla trådar där hunden är sjuk, där kan jag aldrig förstå varför man väljer att skriva en tråd på buke i stället för att konsultera en veterinär.

men när det gäller maskmedel?

Glimfeather:

Att avmaska valpen tycker jag man bör göra i och med att dom kan bära med sig mask från tiken/mamman ( ofta handlar det om spolmask)

Men sedan bör man bara avmaska när man konstaterat mask och inte i förbyggande syfte :)

Senast ändrad:

Nej, visst är det inte hela världen, jag skrev vad jag skulle gjort.

Men nu har ju TS fått svar på frågan, att man kan köpa avmaskningsmedel på apoteket utan recept.

Haha men allvarligt, hur skulle jag kunna veta att du visste och menade det när du skrev

Och varför måste man avmaska sin hund?

Förlåt om du tog inlägget fel, men TS kanske läser och snappar upp även om det var riktat till dig :)

Något du absolut bör göra är att röntga hunden när den är runt 18 månader. Alla tre raserna i din hund är drabbade av HD och AD och just den typen av korsning som din hund tillhör löper särskild risk att drabbas. Detta därför att föräldrarna sällan är röntgade och inte heller övrig släkt. Om en hund är frisk i höfter och armbågar syns inte utanpå.

Det finns också PRA inom Rottweilern så det kan vara värt att ögonlysa hunden.

I övrigt är min åsikt om den här typen av blandning att den inte ska göras. Rottweilern bör inte blandas alls, men om man nu måste så är Schäfer i varje fall inte det sämsta valet. Dock är risken för sjukdomar ganska stor eftersom det är populära raser alla tre och med det följer att man avlat på mindre bra (inte alltid friska) exemplar. Det är dessa som sedan använts till blandrasaveln.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka