korsförlamning orsakad av kyla?

K

knasan

En häst i vårat stall har fått korsförlamning och ägarna har nu kollektivt beskyllt oss andra för att inte hållit stalldörren stängd så att hästen blivit kall och att det ska vara orsaken. Mej veterligen beror det bara på för mycket foder i kombination med "plötslig" vila, samt att stress kan spela in. Min mening (och de andras i stallet) är att hästen utsatts för dessa faktorer. Men ska kyla verkligen kunna "hjälpa till"?

Vill dessutom påpeka att jag var i stallet tillräckligt länge den dagen för att veta att dörrarna hölls stängda, det var inte kallare än vanligt i stallet, hästen hade täcke på sej, var ensam och gnäggade av övergivenhet då den annars brukar tas ut betydligt tidigare, och i den mån en dörr varit öppen innan ägarna kom till stallet kan det inte ha varit länge! Hästens allmäntillstånd är pinsamt dåligt då den står inne nästan jämt i missriktad välmening, alltid ser ledsen ut, är halt i perioder och tävlas hårt däremellan. Nu var jag sträng! :mad: Men så ni vet omständigheterna, menar jag.

Så - kan det ligga något som helst uns av sanning i deras beskyllningar???

Sv: korsförlamning orsakad av kyla?

Nej. Korsförlamning orsakas inte av kyla.

Vad jag vet så kan en faktor vara kyla när det gäller korsförlamning. Anledningen till det är att om hästen fryser så står den ju och spänner sig.

Men det låter inte som att det beror på det i detta fallet...

knasan skrev:
Vill dessutom påpeka att jag var i stallet tillräckligt länge den dagen för att veta att dörrarna hölls stängda, det var inte kallare än vanligt i stallet, hästen hade täcke på sej,
Så - kan det ligga något som helst uns av sanning i deras beskyllningar???
Nej, du var ju där o hästen hade täcke på sig

Låter som om dom orsakat hästens lidande helt själva och sen projicerar det på andra. Om kyla skulle vara orsak skulle mina inta ha annat än korsförlamning och det har aldrig någon av mina hästar drabbats av. Hade en gång två dräktiga ston som vägrade gå in när det var minus 37 grader...ett halvblod/fullblod och ett varmblod. Inga täcken och dom hade varit ute sedan 6 på morgonen och när jag skulle ta in dom var klockan 22.

:cool:

Det är jättelätt hänt att hästen får korsförlamning om hästen får för mycket kraftfoder! (Speciellt så mycket dagens ridhästar brukar få) då ska man åtminstone halvera kraftfodergivan dagen innan hästen ska vila. Så tipsa dom om mindre kraftfoder istället ;)

Just det ja, nån som vet hur mycket kraftfoder en häst kan "ta upp" alltså ha nytta av vid varje fodring? Har för mej att det är 1½-2kg och sen är det bättre att öka på en måltid om man måste ge mer..?

Piraja skrev:
Låter som om dom orsakat hästens lidande helt själva och sen projicerar det på andra.

Håller helt med, har aldrig hört talas om att ngn häst fått korsförlamning av kyla....

Tack för alla svar, det låter som att vi är överens. Ägarna är lite sådana som vet bäst själva, så det är tyvärr inte så lätt för oss andra att säga något, vi har vinkat lite var allihop sista året.
Igår fick jag dessutom veta att de red ut hästen på eftermiddagen i den iskylan som var i lördags, någon påpekade innan tjejen red ut att hästen hade korsförlamning, för det kunde han se, och hon trodde inte på det, red ut, och katastrofen var ett faktum...

Usch, vad skrämd man blir. Vad lätt det är att förstöra en häst med lite okunskap/vårdslöshet/envishet! Vad ömtåliga de är, krakarna! Man ska nog inte ha häst om man vill ha gott samvete, det är så mycket man kan göra fel...

En till här som säger att korsförlamning inte orsakas av kyla, låter som ägarna orsakat det själva

På min ridskola var det något av det första vi fick lära oss att man skulle vara försiktig med att svampa upp på korset när det börjar bli kyligt i luften framåt hösten/tidig vår. Det kunde tydligen resultera i korsförlamning. Vet inte om det finns någon sanning bakom det eller om det bara är en gammal myt... Men ingen vettig människa svampar väll hästen på vintern och utsätter den för minusgrader med blöt päls? Tror även jag att korsförlamningen snarare beror på fodret!

Så här står det inne på travsport.se

Varför får hästen korsförlamning?

Olika orsaker har föreslagits som orsakande faktorer såsom t ex försämrad blodförsörjning i muskler, vätske-, elektrolytobalans, ärftlighet samt obalans i foderstaten. Tidigare har teorier framkastats bl a att en stor mängd mjölksyra i musklerna skulle kunna vara en orsak - detta menar en ameriansk forskare, Stephanie Valberg, att man genom forskning kunnat visa inte är fallet.

Valberg menar att för hästar med återkommande korsförlamning kan, i vissa fall, orsaken finnas i foderstaten.

Endera genom en elektrolytobalans eller som ett resultat av en ackumulering av glykogen i muskulaturen.

Obalanser i hästens elektrolytstatus kan detekteras genom undersökning av blod och urin.

Hästar som bygger upp stora mängder glykogen i sina muskler, rekommenderar hon att man ställer på ett så lågt intag av kraftfoder som möjligt, i vissa fall kan vegetabiliskt fett kompensera för en då uppkommen brist på energi.

För att inte få nya obalanser i foderstaten kan en foderrådgivare kontaktas.

Vidare menar Valberg att vissa hästar kan ha defekter i regleringen av kalcium i muskelcellerna som kan ge upphov till korsförlamning, här krävs dock ytterligare forskning.

hoppas de kan vara nå hjälp :)

Förr i världen så kallades det för hm.. om det nu var "måndags"sjukan.. då hästarna gått jättehårt under helgen och sedan fått vila länge gått hårt sedan vilat och fått en hel del foder... under denna tid..

min häst (fälttävlanssto, e Zephyr halvblod/fullblod) har fått korsförlamning en gång innan, antagligen p.g.a kraftfodret. När hon efter några veckor stod ute i hagen så frös hon så mkt att hon skakade när hon kom in, och dagen efter hopptränade jag och då fick hon känningar igen. Jag är nästan säker på att det orsakades av kylan, då jag innan alltid ridit med ländtäcke men gjorde inte det på hoppträningen. Men orsakerna till korsförlamning vet väl ingen riktigt säkert, det kan vara många faktorer inblandade. :)

Förr i världen så kallades det för hm.. om det nu var "måndags"sjukan.. då hästarna gått jättehårt under helgen och sedan fått vila länge gått hårt sedan vilat och fått en hel del foder... under denna tid..

Jag tror att det i och för sig är tvärtom. Hästarna arbetade hårt under veckan, vilade under helgen, samma fodermängd som under veckan. Det var på den tiden hästen var ett nyttodjur och följde människans arbetsvecka. Numera är det säkert tvärtom, att de flesta hästar får arbeta mer under helgerna när ägaren har tid.

Jag har tre hästar och två av dem är jättekänsliga för kyla, båda har fått korsförlamning av kyla. De går inte på kraftfoder någon av dem vid de tillfällena de har haft det, jag har resonerat precis som många av er andra tills jag fick dessa två i min ägo. Sedan jag började täcka de två rejält om baken så har de inte varit dåliga. Den tredje kan gå helt utan täcke och är inte ett dugg känslig. Så jag har fått ge mig efter många om och men:D

Fast tekniskt sett var det ju Lindkkvist som drog upp den haha, men sak samma kankse

hehe såg det, men lika aktuellt varje dag för någon annan/sov gott

Vet att detta kanske inte passar in här, men skulle någon vilja hjälpa mig att visa en film på hur korsförlamning kan se ut? Skulle vara intressant att se.
Nu var inte detta frågan, men tänkte att jag kanske kunde skriva här när det endå är ämnet..:)

Hoppas någon vet var man kan hitta film, har letat läänge men inte hittat någon..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka