Korrekt fotposition

Sv: Korrekt fotposition

Givetvis är hundens position viktig och jag håller med de flesta ovan, med ett par tillägg.

Tänk på att så länge hunden hela tiden håller exakt samma position, d v s inte pendlar fram och tillbaka, så spelar det inte så stor roll exakt var den har sin position. Välj den position som är absolut enklast för hunden och dig - vissa har en position så pass långt bak att hunden går med nosknappen endast några cm framför benet, detta underlättar vid t e x vänstersvängar då hunden får svårt att tränga. En position för långt fram är nog det som innebär mest nackdelar, eftersom hunden får svårt att hålla positionen vid alla typer av svängar och dess kropp är så pass långt fram att den hela tiden är före dig. Dock fanns (finns?) det ett ekipage som tävlade SM som hade rätt extrem position, där hunden hade mitten på ryggen vid förarens knä...

Med små hundar är det ofta lämpligt att belöna för kontakt med ditt vänstra höftben, inte ögonkontakt. Då får man bort lite av att hunden lutar sig utåt. Så kör jag i o f med alla mina hundar, som varierar i storlek från 5 kg - 35 kg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 814
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 452
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 122
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 633
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn