Korrekt fotposition

Ainon

Trådstartare
Någon som kan berätta exakt hur hunden ska vara i korrekt fotposition.
Både sittande, stående och under gång.

Gärna illustrera med någon bild, då jag ibland är lite trögtänkt i fråga om förklaringar. Bäst om bilden innehåller en plutte hund, men finns ingen sådan så duger typ en sådan där schäfer eller dyl också :p

Skulle ta och slipa positioner men kom på att jag inte riktigt visste vad som var korrekt :rofl:

Sv: Korrekt fotposition

Tänk bogen vid knäet... I alla situationer är det ett bra tänk.. Om man inte har en mindre hund då men då får man fantisera:D

Glömde bilden:
9645133.jpg

Ska se om jag kan gräva fram nå mer:)

Öhm, ja nu har jag ju en 1,9kg, 20cm hög plutt då :p

Vid knät, hmm, knäskålen eller mitt på benet?

Just det, och hur tätt på benet ska hunden gå/sitta/stå, tätt som i konstant nudda? några cm? 1dm (=min hunds bredd)?

Senast ändrad:

Kan man inte säga att hundens bog ska vara brevid din höft? (Ja, fast längre ner då :D)

Sen ska ju inte hunden fladdra iväg långt ifrån föraren utan hålla sig tätt intill så att säga ...

Senast ändrad:

Inte jättebra bilder men..

Eg liiite långt fram.
tittaopp.jpg

Där är bra
DSC_8508.JPG

Tänk att tassarna ska vara i linje med dina skor, hellre lite för långt bak än för långt fram om man får välja mellan pest eller kolera..

har försökt illustrera :rofl:

skor.jpg

*fnissar* Höften är nog bättre, annars får ju din lille knatte springa som en tok när benet flyttar sig och sen stanna och vänta på att du ska byta ben så "hans ben" rör sig igen;)

Så nära som möjligt utan att snudda är nog att sträva efter men om det blir nån dm hit eller dit lär nog ingen ta som att "släpa":p

Oj här fick man snabba svar, tusen tack :bow:

Nu ska jag ta och träna :banana:

Öhm, ja nu har jag ju en 1,9kg, 20cm hög plutt då :p

Vid knät, hmm, knäskålen eller mitt på benet?

Just det, och hur tätt på benet ska hunden gå/sitta/stå, tätt som i konstant nudda? några cm? 1dm (=min hunds bredd)?

Hi hi! Det blir väl vid Fotknölen då...? Förlåt, jag kunde inte låta bli...! Låter jättefint iallafall, Lycka Till!

Det jag upplever med mina små dvärgar mot schnauzern jag hade är att dvärgarna tenderar att hamna lite längre ut. Ska de gå precis vid benet får de vrida huvudet ur led för att kunna ha kontakt. Har sett flera småhundar som gör samma sak. Ngn som vet hur man kan komma till rätta med detta?

Denna visar det ganska tydligt:
kontaktbild.jpg

Senast ändrad:

Det jag upplever med mina små dvärgar mot schnauzern jag hade är att dvärgarna tenderar att hamna lite längre ut. Ska de gå precis vid benet får de vrida huvudet ur led för att kunna ha kontakt. Har sett flera småhundar som gör samma sak.

Håller med! Dom måste få gå en liten bit ut för att inte få nackspärr.

Du har redan fått bra svar, vill bara tillägga att jag tycker att de är snyggast om hunden inte "plogar", alltså, går snett utåt med bakdelen.

Jag vet en del som kör små hundar som helt enkelt inte kräver att hunden har direkt ögonkontakt utan bara att den kollar uppåt.
Sen kan de nog ha att göra med att små hundar är svårare att belöna exakt, de tar ett tag innan man kommer ner med godisen och hunden har kanske hunnit "flyta ut" unden den sekunden.
Men generellt, oavsett storlek på hund, så brukar de vara rätt effektivt att gå fot i en vänster-cirkel och endast belöna hunden när den hamnar rätt.
De blir ganska naturligt att hunden "trillar in" när man går i vänstervarv.

Vad man INTE ska göra är att själv närma sej hunden, som rätt många gör (vet absolut inte om de gäller dej, men värt att skriva ändå) :)

Jag tycker att Harley går för långt fram och även på din illustration :o

Jag tycker också han går för långt fram, jag har också liten hund och jag hade tass-tå som riktmärke tidigare men det fungerar inte för det blir för långt fram, nu har jag fått bak henne lite mer. Här tycker jag min hund har en bra position, kanske aningen långt bak just i det ögonblicket och sen är vinkeln kortet tagits i också lite dum:

Christin%20o%20Milla.jpg

Tyvärr hamnar min hund ibland lite långt ut för att kunna hålla kontakten hela tiden ( ögonkontakt). Denna bild hittad ejag på fotposition som jag tycker visar ganska bra.
Ena tassen är lite långt fram kanske om man ska vara petig
P1011943333.jpg

Jag tycker att Harley går för långt fram och även på din illustration :o

Ja, han går liite långt fram. Men det FÅR Han faktiskt för mig då jag har haft såna problem med att få igång motorn på den hunden, nu när det finns lite fart vill jag inte dämpa för mycket, det är så himla svårt . Sen skrev jag ju på illustrationen att hunden max ska gå i linje med tårna, men hellre längre bak än fram :)

*delvis kl*

Det är ju också så att ofta vill små hundar gå lite längre fram just för att få ögonkontakt. Det är ju så lätt hänt att de släpar bara de hamnar 10 cm för långt bak.

Hade en tjej som tävlade lydnad med en dvärgspets när jag hade kurser, vi hade superproblem att få honom få exakt rätt ställe och att få belöningen rätt. Till slut "uppfann" jag en liten skål som vi fäste på hennes sko. Sedan kom belöningen där, men vi hade lite problem med att han kom just 10 cm för långt bak, på min stor hund hade ingen tänkt på det, men då kom han ju bakom sin förare.
Sen fick han ganska bra poäng ändå när hon tävlade, för domaren såg inte om pälsbollen satt eller stod eller reste sig på platsliggning:D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 814
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 452
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 122
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 633
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?
  • Ta över en vuxen katt. Ev Bengal?