Korn=stäkelserikt=lös i magen?

O

Opi

1 åring lös i magen. Får 0,9 kg korn. Korn är ju stärkelserikt. Kan det vara orsaken t att hästen är lös i magen? Får tillräcklingt med TS. Är korn lämplgt foder t 1-åring?
 
Jag har aldrig hört talas om nån häst som blivit dålig i magen av korn.

Vad får hästen för mat i övrigt och hur mycket?
Huruvida kornet är lämpligt för en ettåring beror ju på vad den får i övrigt och framförallt vad grovfodret (hö, ensilage eller vad du nu ger) innehåller... ;)
 
I boken hästens näringsbehov av CP, står att hästar kan bli lösa i magen av stärkelserikt foder. Korn är stärkelserikt, men kan också läsa att korn bör introduceras extra långsamt pga att det är svårsmält för tarmarna, tas upp först i grovtarmen eller nåt. Så det känns som det är en liten varningsföagga på korn. Samt att proteinet är av sämre kvalitet än havren och inte har samma ensymer etc. Det var därför jag focuserade på kornet. Vill veta mer om korn + och -.
 
Är det en stor häst du har?
I så fall är inte 0,9 kg korn särskilt stor mängs kraftfoder så jag har svårt att se att det skulle ge så mycket stärkelse att magen reagerar på det.
Jag har haft en pålle som gick på enbart korn + hö (och som fortfarande gör det hos sin nya ägare, 10 år senare) och han har alltid mått bra i magen.
 
I boken hästens näringsbehov av CP, står att hästar kan bli lösa i magen av stärkelserikt foder. Korn är stärkelserikt,

Stämmer bra det. Detta är första fasen att hästar blir lösa i magen. Nästa fas KAN bli allvarligare. Vad som konkret sker i magpaketet har jag ju gått igenom tidigare och för en tävlingshäst = en slagen häst. Stärkelserika fodermedel vill man ju undvika så mycket som möjligt och de som vet om problemet räknar ju även med den parametern i sin foderstat.

Två exempel:

Korn, 556g stärkelse/kgTs
Havre, 379g stärkelse/kgTs

Något att beakta kanske :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 092
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: screen
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 162
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp