Korn - är det på något vis bra till häst?

the_connemara

Trådstartare
När jag var liten fick vi hem ett benrangel och i början åt han bla korn som kokades och fick svalna. Vad händer med kornet då? Blir det någon bra mat till en häst som behöver gå upp i vikt? Typ sabbas en del av den svårsmälta stärkelsen?

Varför rekommenderas ibland korn (krossat) till smala hästar, förutom att det brukar rekommenderas till de som inte "tål" havre?

Tjänar man något på att ge hälften havre o hälften kornkross eller ska man hellre ge hela givan havre?

Utelämna gärna övriga fodermedel, undrar specifikt om just korn :-)
 
Sv: Korn - är det på något vis bra till häst?

Det enda jag fått varningar om är att man inte ska ge för mycket av korn pga stärkelsen samt kolhydrater som hästen kan ha problem att bryta ner eller kan få reaktioner av tex störningar i grovtarmen. Har hört att rekommenderad giva är max 0,4kg på 100 kg vikt.

(en häst i mitt förra stall hade fått ett förstadie till fång, troligtvis pga för stor mängd korn då den åt runt 5kg korn per dag - störning i tarmen..)

Äldre hästar bör inte äta så stor andel spannmål alls, antar att det är av samma anledning att kroppen inte är lika bra längre på att bryta ner stärkelsen.

Korn är lite mer energirikt än havre men fattigare på fett och mer stärkelse.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 761
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 190
Foder & Strö Hörde vi ett besök på "hästanläggning" nyligen. De hade haft föreläsning av agronomen Annica Larsson som gjort efterforskningar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 924
Senast: KungTulle
·
Foder & Strö Har en vbl trav valack som går som ridhäst. Han har tunnat av drastiskt under betet iår, trots bra bete, stödfodring med betfor o...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp