Köpa havre av bonde?

Kaki

Trådstartare
Hästen äter ungefär 2kg havre om dagen och han får krafft havre röd. Känns dock i plånboken att köpa denna havre... så jag undrar nu hur riskabelt det är att köpa havre av en bonde? Måste man analysera den då? Vad kostar "normal bonde-havre"? kraffts kostar närmare 7 kr kilot :eek: Min häst har också en ganska känslig mage, kan "vanlig" havre vara riskabelt på så sätt också? Hur vet man om det är bra havre?

Sv: Köpa havre av bonde?

Havren skall vara hel i kärnorna och inte missfärgad. försäkra dig även om hur färsk/gammal havren är. den skall inte vara pinfärsk och heller inte flera år gammal.

skulle aldrig i livet köpa K****ts havre. går att köpa för 3/4 av priset av en bonde och funkar utmärkt. Det har gått hysteri i analys av kraftfoder.
ha analys på ett bra grovfoder och gå på de normala värdena på kraft foder av denna typ samt se till per ovan att det verkar vara av god kvalitet.

överkurs allt annat.

Senast ändrad:

Okej, ska börja försöka få tag i ngn bonde.. Kan man ha samma havre till hästar som till kor? För det är väl samma havre med samma värden? Eller finns det kohavre? För jag tror att bonden ja köper hö av köper havre från en annan bonde. Kanske man kan luska in sig i den smeten... :idea:

En seriös bonde är mer noga med fodret till sina kor än vad vi är med hästarnas foder. Speciellt om bonden har mjölkkor. Och då finns det med största sannolikhet en analys:)

Han har mjölkkor! :D Ska fråga honom om han vet en bonde med havre. Eller pappa får ringa, det är hans kompis.

Så det enda som jag behöver tänka på är hur havrens kvalite ser ut att vara och att det inte är så mkt tomma skal? Och sen är en ev analys bara ett plus?

Noga med att kornen ej är missfärgade. ta gärna isär ngra korn och kolla inuti också.

är som ngn annan sa säkert utmärkt havre om den ges till mjölkkor. analys är en bonus men inte nödvändigt, det är viktigare med analys på grovfodret.

Hästen äter ungefär 2kg havre om dagen och han får krafft havre röd. Känns dock i plånboken att köpa denna havre... så jag undrar nu hur riskabelt det är att köpa havre av en bonde? Måste man analysera den då? Vad kostar "normal bonde-havre"? kraffts kostar närmare 7 kr kilot :eek: Min häst har också en ganska känslig mage, kan "vanlig" havre vara riskabelt på så sätt också? Hur vet man om det är bra havre?

På vilket vis skulle det vara "riskabelt"? Som tidigare sagt så är man väldigt noga med sitt foder, i synnerhet om man har mjölkkor. Våra kor presterar långt mycket mer än någon häst iom. sin mjölkmängd.

Här ligger kilopriset på c:a 2-2,50:-/kilo.

Kicki :)

Min havre/hö bonde tar 1-1.50kr/kg för havren beroende på hur stora mängder jag köper åt gången

Det va just det jag undrade, om det kunde vara riskabelt på något sätt att köpa oanalyserad havre. Typ om den kunde vara helt värde-lös (ordvits ;) ) men se jättebra ut. Men som jag har upfattat det nu så är all havre ganska lika i värden så att man skulle våga räkna på riktmärkena som finns om havren nu inte har någon egen analys :) Ska så fort jag hinner ringa min höbonde :D

Jämför med den du har.

jag har turen att ha en hästbonde som har ännu finare havre o har nu höjt priset till 2 kr/ kg- mindre än hälften så dyrt.

Betalar 50 öre med för krossat.

Jag köper av grannen för 90 öre/kg.
Det är "gryn-havre", dvs den går till livsmedelsindustrin, så jag är inte det minsta orolig för kvalitén.

Efter att ha varit på en föreläsning om mykotoxiner igår så hade jag nog gjort en hygienisk analys i alla fall (dock vet jag inte vad det kostar?).
Men det kan vara så att jag är extra hispig nu såhär efter föreläsningen. Får jag tänka ett par dagar och glömma bort lite toxiner så kanske jag inte ger samma svar ;):D.

Näringsvärdena brukar inte variera särskilt mycket.

haha, ibland får jag till det ;)

nämen pappa ringde idag, men bonden va ute i ladugården då så det skjuts upp. men jag hoppas att han (om vi nu hittar någon, man kan ju ha extrem otur och alla har slut) har bra och billig havre :)

vad är gryn-havre? gör man havregryn av det? till människor?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 670
Senast: Habina
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka