Kontakter i Dubai

S

suma

Hejsan,
Jag har en kamrat som ev skall söka jobb i Dubai och vad jag förstår är det inte så lätt som kvinna. Är det någon som har erfarenheter eller tips så är de mycket välkomna.
Jag har för mig att jag läst något repotage i ridsport men är inte säker är det nån som minns nått sådant?
Hon rider på med dressyr, på hög nivå!
 
Sv: Kontakter i Dubai

Får kvinnor överhuvudtaget arbeta i Dubai? Har en kompis som följde sin man till Dubai när hans företag arbetade där och jag har bestämt för mig att hon var tvungen att vara lyxhustru.
 
Sv: Kontakter i Dubai

Man ska ha en äkta Dubaibo som "fadder" liksom och den "tar" in personen i landet. En äkta Dubaibo jobbar sällan
 
Sv: Kontakter i Dubai

Det stämmer tack o lov inte. Min son och hans fru bor i Dubai sedan en tid tillbaka, och båda arbetar. Min sonhustru trivs bra och upplever inte att hon skulle vara begränsad på något sätt. De säger att svenskar har gott rykte och har ganska lätt att få jobb. Båda upplever landet mera som ett "mini-USA" med orientaliskt inslag snarare än som slutet arabland typ Saudiarabien.

Dock är segerationen hemsk och de stackars gästarbetarna från t.ex iIndien och Pakistan har det inte lätt, men det är ju en annan historia....
 
Sv: Kontakter i Dubai

Har en vän som precis flyttat dit men jag förstår inte vad det är som lockar? Pengarna?

Nu har jag bara 2:handsuppgifter men det samhälle som hon beskriver lockar definitivt inte mig till att besöka landet.

Västerlänningarna bor i egna områden och de lever ett rikt riv men vem betalar priset? Fattiga gästarbetare med urusla villkor.
 
Sv: Kontakter i Dubai

Gizza skrev:
Dock är segerationen hemsk och de stackars gästarbetarna från t.ex iIndien och Pakistan har det inte lätt, men det är ju en annan historia....

är det en annan historia? Är du helt säker på det ?
 
Sv: Kontakter i Dubai

Vad jag menade är att det inte ingick i trådskaparens frågeställning. Men man skulle kunna utveckla det hur mycket som helst. Hela frågan är så stor, och så eländigt skrämmande så jag tror inte att det det platsar under hästverksam på detta forum.
 
Sv: Kontakter i Dubai

Du har rätt i att dom inte har det lätt.....
 
Sv: Kontakter i Dubai

OK
- men jag tycker att hon kan medvetandegöras om att problemet finns och att kompisen kommer att stöta på människor med samma drömmar och visioner som vi men som lever under usla förhållanden och utnyttjas grovt, grovarbetande stallpersonal kanske som med minilön försörjer en 15-20 personer... och detta för att de råkar vara födda på fel plats av fel föräldrar.
Även om frågan är stor och svår skall vi inte bete oss som strutsar och gömma undan huvudet.
 
Sv: Kontakter i Dubai

Mina erfarenheter från Dubai grundar sig enbart från flygbranschen och det är ett bra land som någon annan skrev ett mini-usa med orientaliskt inslag och man kan göra sjukt mycket shopping där! Hästbranschen i Dubai vet jag tyvärr intet om.

Själv förstår jag inte resonemanget att man ska tänka på de stackars gästarbetarna och att det på något sätt skulle vara orsak till att inte söka lyckan därnere. Skit och elände finns i Sverige oxå och jag undrar hur många som bryr sig om våra svenska uteliggare eller de polska gästarbetarna som bor under usla förhållanden och arbetar för slavlön på diverse slott och gårdar runtom i Sverige??

Att västerlänningar på i egna områden är inte heller speciellt chockerande även i Sverige är vissa områden mer invandrartäta än andra och när jag växte upp i Bryssel så vill jag minnas att det var få tvättäkta belgare som bodde i mina kvarter utan det var mestadels svenska, amerikaner och andra NATO-länders personal som jobbade på SHAPE i mina kvarter.
 
Sv: Kontakter i Dubai

Nå, men det gäller knappast bara i Dubai, och inte heller bara stallpersonal...... Går vi till just Dubai så gäller det till exempel
även restauranganställda, byggnadsarbetare, hotellpersonal, taxichaufförer, kontorsanställda, skräddare mfl, mfl, mfl. Trådskaparen kommer förvisso att stöta på dem överallt, och ja, det är bra att hon vet om problemet.
Utnyttjad personal som lever under färfärliga förhållanden finns i de massor av länder och inom en mängd olika yrkesgrupper. Jag ger mig gärna in i en debatt om hur vi skall hjälpas åt att förbättra världen, men då på ett annat forum. Senior kanske?
 
Sv: Kontakter i Dubai

roslagen skrev:
Själv förstår jag inte resonemanget att man ska tänka på de stackars gästarbetarna och att det på något sätt skulle vara orsak till att inte söka lyckan därnere.

Vem har sagt det, jag kan inte läsa någonstans att kompisen avråds från att söka jobb där
 
Sv: Kontakter i Dubai

nej jag har inte sagt att det bara gäller Dubai och bara stallpersonal. Jag tog stallpersonal som exempel eftersom kompisen kanske skulle jobba i stall och artikeln som hänvisas till handlade om någon som var beridare i Dubai (har jag ett svagt minne av, hästen stod alltid färdig och klar när hon skulle rida, var det inte Ridsport Special för nåt år sen?)
Jag får väl börja titta lite i Senior o kolla om det blir någon världsförbättrartråd där ;)
 
Sv: Kontakter i Dubai

Jag vet inte hur hästvärlden ser ut i Dubai, men ska om en vecka åka till grannlandet Qatar och jobba som au-pair i en brittisk familj över sommaren. Det finns tydligen många hästanläggningar där, så jag funderar på att slänga med mig ett par ridbyxor i packingen. Vi ska dock besöka Dubai också, så om någon månad kanske jag har en mer klar bild av hästvärlden där. Inshallah ;-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 812
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 754
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 423
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp