Konstigt utsende på hovarna!

Sv: Konstigt utsende på hovarna!

Ni behöver en bättre hovslagare dessutom, då hovarna ser väldigt obalanserade ut.
Hoppas ni hittar lösningen på det andra problemet!
Lycka till!

Alltså, kvalster tål helt enkelt inte olja, det täpper till deras porer och andingsvägar, därför dör de utav det.
Att jag slog ihop 1+1 och att det blev utav logiken =2
Jag råkade helt enkelt olja in benen på mitt sto eftersom hon var extremt skorvig och jag ville få loss skorven från benen för att kunna sårbehandla henne sen blev hon bättre redan på ett dygn och tankeverksamheten var igång.

Förr om åren behandlade man kraftiga muggangrepp/raspangrepp med torskleverolja och sulfa, och det var ju främst kallblodshästar med hovskägg som fick problemen.
Utomlands rekomenderar man ren motorolja eller dieselolja.

Jag kopplade därför ihop detta med hmm, och tyckte ju att det fungerade ju med bara oljan och ringde till D. Christensson på SVA för att diskutera detta då han trots allt är parasitolog.
Förklarade mitt ärende och min upptäckt och förklarade mina tankar och frågad rent ut, kan man behandla fotskabben med olja och sulfa?

Fick en väldigt enkel förklaring, oljan dödar, sulfan behandlar inflammation/infektion i såren.. Jamen självklart, då trillade ju 5-öringen ner och jag fick t om beröm utav D.C för mitt egna 'fynd' och fick också veta att tyvärr är det ju så att vi som hästägare har ju framkallt jakten på 'gifterna' för att det är den enklaste behandlingen. Det ska gå fort och enkelt, det är vår paroll, och det är det minsta det gör med oljan, för man vill ju inte kladda med det och det känns som en 'för enkel lösning' på ett problem.

Hur som, för att göra en väldigt lång diskussion så tyckte han att man absolut kunde behandla sina hästar med olja (vanlig matolja, jag har kört med rapsolja och solrosolja) men att man ska tänka sig för när man gör det eftersom vi har soliga varma dagar och att man därför ska tvätta av benen efter ca 2 dygn.

Han tror precis som jag, att fotskabben är inget man blir av med helt och hållet, det blossar helt enkelt upp ibland och kan hållas stången under väldigt långa perioder och om man behandlar 'naturligt' så kan man dessutom göra det i förebyggande syften.
Alla hästar reagerar inte heller med ett kliande, och alla hästar drabbas inte, så i en flock kan det faktiskt vara 1 eller flera som är symptomfria, men de kan fortfarande vara värddjur och återsmitta andra osv.

Jag behandlade mina hästar med 10 dagars intervall, 3 gånger och de har hållt sig symptomfria från i vintras tills nu, nu är det samma märr igen som är drabbad, ser inget på de andra men kommer att behandla alla under helgen då det ändå är dåligt väder :)

Amkm du verkar vet en hel del och har kallblod:). Hur skulle du rekomendera oss att göra? Hitta en vetrinär som vet om fotskabb, då min kompis häst har haft det så ska hon kolla på henne sen kan man ju ta ut den vetrinären hon hade. Sulfat det måste vetrinären skriva ut antar jag olja är ju inga problem och fixa. Nu är det ju perfekt väder och börja med det då det är enkelt och tvätta bort det, men hur gör man dem dagarna det är över 20+ låter du det va och tvättar ändå bara varannan dag? Kan det va så att det bara är vid kronranden, då jag prata med mamma och fråga om hon har skorv mer än där, men inte va hon kan minnas. Hennes kastajer blir stora och det kunde dem bli har läst om fotskabb lite nu, då många här verkar tro på det. Men hur kan det komma sig att hovvägen växer så där, kan det bero på skabben???!!!

KL

Kombinationen av Ivomec, Switch och Frontline brukar många använda sig av, och sägs vara den bästa metoden med.

Kvalstren kan överleva uppemot 2 månader runt om hästens miljö. Så när man ska *skabba av*, så måste man även vara noga med att sanera i hästen miljö samt tvätta dess saker. Och många glömmer också att skabba av de andra hästarna, dvs om den går med andra. Många gånger har alla andra hästar skabb med, men uppvisar inga symtom.

Jag tycker ni kan börja med att helt enkelt oljebehandla hästen, dvs dränkt in benen med vanlig matolja.
Sulfa blandar man endast med om hästen har sår osv för att helt enkelt behandla såren, men man undviker detta så mkt som möjligt för att inte skapa en resistens.

Behandla hästen åtminstone 3 gånger, dvs dränkt benen med oljan dag 1, tvätta bort oljan 2 dagar senare, gör uppehåll i 7-14 dagar och gör om samma sak igen, åter igen gör sen uppehåll i 7-14 dagar och gör en sista behandling på samma vis som första gången. Ha kontakt med en bra hovslagare, helst en som är knuten till en klinik som kan i sin tur dividera med veterinär om era hovproblem.

Och ja, jag har hört talas om hästar som fått hovproblem pga fotskabben, dock inge tvanligt och jag kan inte säga att så är fallet med din häst, jag reagerade snarare på alla flagor man såg i hovskägget.

Kombinationen av Ivomec, Switch och Frontline brukar många använda sig av, och sägs vara den bästa metoden med.

Mynta2> Det finns enormt mycket hästar som reagerar kraftigt på att man blandar dessa med varandra (allergireaktioner). Dessutom Switch utgår ur alla sortiment fr om idag, Ivomec fungerar ej endast i egen form och Frontline kan inte jag svara på, det är för dyrt att behandla med om man som jag har 6-9 hästar och varje behanlding kostar runt 1000-1500 kr/häst. Det finns alternativa metoder och man riskerar minimalt på sin häst.

Det vet jag, men å andra sidan finns inget medel speciellt för häst reggat. Många fixar dessa kombinationer, andra inte..så det är ju faktiskt upp till varje enskild hästägare att testa sig fram. Ivomec fungerar visst, dock inte 100% och är väl inget absoluta första val. Varför skulle det inte göra det tror du ?

Man får prova sig fram..men skabbar man inte av alla hästar och inte sanerar i miljön så spelar det ju ingen roll hur mycket man behandlar sin häst. Många slarvar nog med detta.

Senast ändrad:

Om Ivomecen fungerat i egen form, dvs 'ensam' så hade det räckt att avmaska hästen ett par vändor, och nej det gör inte det, det krävs mer än så tyvärr.

Jag känner ingen som kombinerar de du nämnt, och då har jag ändå varit aktiv bland 'di fläckiga' sen 10 år tillbaka och även aktiv i föreningslivet.

Och åter igen, vi väljer gärna kemikalier att behandla med för att det är enkelt för oss att behandla. Det finns effektivare sätt, men det krävs mer av hästägarna.
Mitt i sommarn när hästarna går på beten är bra perioder att sanera på, likväl om man som jag har kallstall där det fryser inomhus, så är vintern ett ypperligt tillfälle då man faktiskt kan klara av att behandla endast djuren eftersom kvalster inte tål kyla. All utrustning sanerar man enklast genom att lägga ner i en frys under 24 timmar. Lite svårare att göra så med hästen.;)

Okej då ska vi fixa massa olja:-) och kontakta någon hovslagare från en klinik samt se om vi kan hitta en vet som kan något om fotskabb:) helt otroligt om hon har det här. Då vi har provat allt nästan. Hur gör man med dem övriga hästarna? Samma behandling. Sen frysa borstarna hur gör man med den övriga utrustning som träns sadel dem är ju ej i kontakt med benen men det kanske smittas ändå.

KL

Intressant tråd!
Måste bara säga det att det där med oljebehandlingen gör man med höns också som fått skabb på benen. Vissa blandadar jodopax i oljan också.

Så, nu ska jag inte kapa tråden mer med mitt hönssnack :angel:
Lycka till Ts, hoppas att ni får bukt med problemet!

Jag hade nog sanerat ALLT om jag var i din sits... bättre sanera för mycket än att inte skippa några saker och sedan gå och undra... ;)

Lite OT: Torsklever olja som nämndes tidigare i tråden är oslagbart på mugg, regnskåller och andra hudproblem eller sårskorpor, jag har det alltid hemma.

Gör hon det så kommer hela vår rapport om Molly upp. Inklusive femtioelva blider med äcklighetsfaktor ;)

Men kalla hoven för barkig? Näää..
Kräftan satt inne djupt i hoven på henne och en snabb blick av en icke uppmärksam person, så skulle det inte ha setts. I alla fall inte när hoven var nere.

Är väldigt tveksam på att det skulle vara hovkräfta på TS häst..

AM

Vad intressant! Jag tittar fascinerat på äckelbilderna ;)

Hur har det gått för lillpojken, blev han bra i hoven eller är han borta nu?

Okej då ska vi fixa massa olja:-) och kontakta någon hovslagare från en klinik samt se om vi kan hitta en vet som kan något om fotskabb:) helt otroligt om hon har det här. Då vi har provat allt nästan. Hur gör man med dem övriga hästarna? Samma behandling. Sen frysa borstarna hur gör man med den övriga utrustning som träns sadel dem är ju ej i kontakt med benen men det kanske smittas ändå.

Det bästa är ju om du kan lägga så mkt som möjlig i en frysbox men förstår ju om det inte är genomförbart.
Tvätta den utrustning du kan, frys resten om du kan, tvätta ur stall osv nu när det ändå är sommar, läderutrustning osv finns det ju oljor man använder för att mjuka upp lädret, det 'dödar' ju säkert det som ev. sitter på en utrustning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka