Sv: Konstigt utsende på hovarna!
Vi har två i stallet med ständigt återkommande skabb (båda hade det när de kom hit, extremt mycket inklusive blödade smärtsamma sår, mugg och tjock elefanthud). Gjorde en rejäl omgång och behanldade/sanerade ALLT 2010, nu kommer bara symptomen ibland och de är relativt små om man fångar upp det i tid.
Vi får inte bort skabben, får behandla varje år samt sanera stallet för att hålla det på en min-miniminivå, och man får vara noggran och hälla på Switch etc. innan man åker i väg med hästen samt noggrant undvika att låta dem ha kontakt med utomstående.
Det där med olja har jag aldrig läst om, det låter ju väldigt intressant faktiskt och hud/miljövänligt!
Tror baskemig jag ska prova det! Kan det funka med billig matolja på dunk?
Har provat med Frontline (dyrt som fasen, men hjälpte faktiskt just då även om det troligen inte kom åt precis allt), Switch (hjälpte inte i vårt fall), Flusa (häller dock bara på kroppen).
I år provar jag Sebacil (billigast) x 3 för att sedan underhålla med Nix! schampo varannan vecka.
Stallet saneras varje år och all gammal strö efter säsongen kastas. Brukar raka baksidan av benen, det långa håret för att enklare komma åt och slippa krångel. Vi har ju inga hästar som ska visas för någon så att säga så rent utseendemässigt gör det inget.