Konstigt utsende på hovarna!

Sv: Konstigt utsende på hovarna!

Oj då!
Ovanför hoven ser det nästan ut som fotskabb som gått ganska långt. Möjligen någon sorts svamp men skabb var det första som slog mig.

Senast ändrad:

Borde inte veterinären ha sagt det när dem har kollat på det? Eller kan inte distriktvetrinärer sånt? Hon har haft så här i minst 5 år!!!

Oj då!
Ovanför hoven ser det nästan ut som fotskabb som gått ganska långt. Möjligen någon sorts svamp men skabb var det första som slog mig.

Håller med, ser ut som kraftigt fotskabbangrepp i en första blick.

Sarscha> Nej tyvärr kan inte alla veterinärer nått om fotskabb, det finns t om de som förnekar att det ens finns i Sverige, vet på rak arm om en veterinär i mitt län som förnekar dess förekomst.

Skulle också säga fotskabb eller liknande. Boka tid på en klinik, kolla med dem innan att det är en veterinär som är duktig på sånt som skabb/hudproblem. Skulle tro att de behöver ta hudskrap/biopsi för att se vad det är.

Skulle också säga fotskabb eller liknande. Boka tid på en klinik, kolla med dem innan att det är en veterinär som är duktig på sånt som skabb/hudproblem. Skulle tro att de behöver ta hudskrap/biopsi för att se vad det är.

Det är tyvärr inte alla som lyckas få fram resultat på skrapprov.
Det man själv kan göra är att oljebehandla hästen (kvalster tål inte olja så matolja duger bra), låta oljan sitta i ca 2 dgr, sen tvätta ur benen, låta det vara 7-14 dgr, göra om proceduren igen, vänta 7-14 dgr och åter igen göra om proceduren.

Sarscha> Har ni sett om hästen kliar sina ben någonting? Stampar?

Just, men det kan ju vara bra att åka in och ta prover ändå.

Jag fick något som liknade hovskabb på ett par små fläckar på islänningen, då drog jag en rand Switch uppifrån och ner på alla fyra benen, blev bra på bara ett par dagar. Vad har du för erfarenhet av Switch-behandling på fotskabb?

Typ, obefintlig.
Jag höll på med ett 'experiment' i vintras eftersom jag hade ett sto som drabbades rejält utav det då, provade Eprinex och Sebacil då och mellan varje behandling tog jag skrapprover och kikade i mikroskåp (och har även fotat de äckliga krypen) och tyvärr så satt de flesta och vinkade till mig. (jag har tillgång till mikroskåp via jobbet)
När jag behandlade med olja (av en händelse) så såg jag redan dan efter att hästen var tillfreds och tog därför nya prover 2 dagar efetråt och kvalstrena var 'stendöda'.
Jag har bilder på krypen om ni vill se.

Är du säker på att medlet kom ordentligt in emot huden? Tittar på din avartar och tänker att om du behandlar en häst med så mkt hovskägg måste man i princip raka benen för att medlet verkligen ska komma åt och göra nytta...

Tittar också annars gärna på bilder - alltid lär man sig något. ;)

Är du säker på att medlet kom ordentligt in emot huden? Tittar på din avartar och tänker att om du behandlar en häst med så mkt hovskägg måste man i princip raka benen för att medlet verkligen ska komma åt och göra nytta...

Tittar också annars gärna på bilder - alltid lär man sig något. ;)

Efter att ha haft rasen i 10 år, dvs inte bara en häst utan de är flertalet hos mig, både ston, hingstar, unghästar och föl, så ja, jag vet hur man behandlar de och hur man kommer åt huden på de, och så svårt är det faktiskt inte. Gäller bara att ha tålamod. Däremot så är det givetvis bäst om man kan raka bort hovskägg osv men ibland kan man faktiskt inte göra det av olika skäl.

Vad gäller sebacilen får man ställa hovarna i hinkar och ha hinken full med utspädd sebacil och låta det stå och dra + att man får hjälpa till med svamp.

Eprinex får man enklast in i huden med hjälp av en spruta (givetvis utan kanyl) och man separerar hovskägget och använder sprutan till hjälp för att verkligen komma åt i karled osv.

Oljan är ju det som är knivigast, men även det går att få in ända inpå huden, åter igen, med hjälp av att ställa hovarna i hinkar, mkt olja i hinken och med hjälp av en porös tvättsvamp så får man allt genomoljat.

Här är en bildlänk för de som vill se kvalstrena.
http://s1109.photobucket.com/albums/h429/gypsyinharmony/Fotskabb/

Kan även nämna, att fotskabben överlevde ca 10 dagar utan värddjur i petriskålar i rumstempratur.

Vi har två i stallet med ständigt återkommande skabb (båda hade det när de kom hit, extremt mycket inklusive blödade smärtsamma sår, mugg och tjock elefanthud). Gjorde en rejäl omgång och behanldade/sanerade ALLT 2010, nu kommer bara symptomen ibland och de är relativt små om man fångar upp det i tid.

Vi får inte bort skabben, får behandla varje år samt sanera stallet för att hålla det på en min-miniminivå, och man får vara noggran och hälla på Switch etc. innan man åker i väg med hästen samt noggrant undvika att låta dem ha kontakt med utomstående.

Det där med olja har jag aldrig läst om, det låter ju väldigt intressant faktiskt och hud/miljövänligt!
Tror baskemig jag ska prova det! Kan det funka med billig matolja på dunk?

Har provat med Frontline (dyrt som fasen, men hjälpte faktiskt just då även om det troligen inte kom åt precis allt), Switch (hjälpte inte i vårt fall), Flusa (häller dock bara på kroppen).
I år provar jag Sebacil (billigast) x 3 för att sedan underhålla med Nix! schampo varannan vecka.
Stallet saneras varje år och all gammal strö efter säsongen kastas. Brukar raka baksidan av benen, det långa håret för att enklare komma åt och slippa krångel. Vi har ju inga hästar som ska visas för någon så att säga så rent utseendemässigt gör det inget.

Senast ändrad:

På tal om veterinärer, jag har faktiskt träffat en distriktare och en ambulerande hästvet. som båda visste att skabb faktiskt finns, och hur man behandlar.
Distriktaren blev jag imponerad av kunskapen hos, vi fick höra av oss efteråt för att delge hur behandlingen som han ordinerat funkade (Frontline).

Man kan ju ta biopsi eller skrapprov för att utesluta annat, även om man inte hittar skabb, har man tur är det nåt annat även om jag tror skabb är mycket vanligare än många vill tro (menar absolut inte dig utan allmänt!).

Hej. Hennes hovar har sett ut så där i minst 5 år dock inte så här farligt som det nu är på hovvägarna. Ja hon har kliat sig och stampat med bakhovarna men det är som sagt jätte länge sen. Men hur kommer det sig att min ej har det? Eller iallfall inte som man ser, har hennes son och dem har gått ihop i 8 ½ år nu står dem på varsit håll till mitten av den här månaden. Då dem åter igen ska va i samma stall. Har en kompis som har en IC hingst och har hade forskabb när hon fick hem honom, så hon ska kolla på hennes hovar nästa lördag.

Hennes hovvägar oljas med solrosolja en gång om dagen då det inte är supper lerigt, har vi gjort i 5 års tid. Du har ju tinker va tror du är bäst och göra??

Skabb kan det ha läääänge, det försvinner inte, våra båda har troligen haft det hela sina liv och ingen har märkt det. De har aldrig stampat, bara bitit sig ibland och bitit varandra i hovskägget (hovskägget ser avhugget ut när de varit där och gnagt för att det kliar).
Det är en nsv och en ardenner.

Inte alla hästar har symptom även om de har smittan :) De är luriga små de där skabbdjuren.. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka