Konstigt utsende på hovarna!

Sarscha

Trådstartare
Min hästs mamma har jätte konstiga hovar, ser ut som barken på träden. Nu va hovslagaren här i veckan och det gick inte att fästa skon knappt det har vi trott att det skulle komma en dag. Men ingen vet än vad det kan va, olika teorier har gått under åren. Idag är hon 19 vi har haft henne i tio år. Kan inte komma på när det hela börja men dem senaste 5 åren har det pendlat från jätte mycket till mindre. Bäst är dem på vintern då det är snö är som det sliter ner det då samt hålls fuktigt. Vetrinärern föreslog siste en biopsi alt åka till Strömsholm så nu när svettiges ska få spruta så blir det och ta ett sånt prov. I höstas tog dem blodprov men det vissa inget. Någon som har en andning om vad det kan va?

Sv: Konstigt utsende på hovarna!

Vad är det för häst din mamma har?
Jag är nyfiken för det finns en genetisk defekt, som är utbredd blan bla connemaran, som kallas HWSS(HoofWallSeperationSyndrom).

Så kan hoven se ut så här, länk från facebook:
313552_204897996244131_197916613608936_563293_839603237_n.jpg

Och hovväggen har lät att trasas sönder som på min connemara här:

Jag hoppas det inte är det din mammas häst har, men vill berätta så att allt fler har koll på hur en HWSSdrabbad hov kan se ut.

Det finns ju även något som kallas hovkräfta som kan göra att hovarna ser ut som bark. Googla på hovkräfta vetja :idea:

Vad konstigt det ser ut, och intressant! Har aldrig hört talas om denna åkomma förut.

Har hästen dålig hudkvalite utöver detta med hovarna ? Det finns något som heter barkhorn. Då får dom grovt, skrovligt horn som ersätter glasyrlagret på hoven. Fånghästar kan få barkhorn. Det finns ingen behandling mot detta, man utövar bara gpd hovvård, vattenbehandling samt raspar barkhornet.

Sedan skrev någon hovkräfta. Vid hovkräfta får hästen lindrig hälta, förstärkt puls och reaktion med visitertång.

Utan bild kan man mest bara gissa. Har du någon bild ?

Jag tänkte också på HWSS men har bara hört talas om det på Connemara...

Är det sulan eller hovväggen som är som bark? Och vilken sorts bark menar du...? :)

Ska fixa in bilder imorgon har varit bortrest. Tack alla för era svar. Det är ett tinker sto på 19 år det handlar om.

Hoväggen är det, ja som bark på träden. Svårt och förklar vilket träd det liknar mest.

Hon har haft lätt fång när hon va dräktig för 10 år sen, frågan är om det va starten på det hela. Ska lägga in en bild men det du skriver stämmer in på henne.

Obalans eller förgiftning av någon mineral (selen tex) kan orsaka utseendet. Jag har sett exempelbilder på utländska sidor ska se om jag hittar någon bra länk.

Senast ändrad:

Det finns ju även något som kallas hovkräfta som kan göra att hovarna ser ut som bark. Googla på hovkräfta vetja :idea:

Gör hon det så kommer hela vår rapport om Molly upp. Inklusive femtioelva blider med äcklighetsfaktor ;)

Men kalla hoven för barkig? Näää..
Kräftan satt inne djupt i hoven på henne och en snabb blick av en icke uppmärksam person, så skulle det inte ha setts. I alla fall inte när hoven var nere.

Är väldigt tveksam på att det skulle vara hovkräfta på TS häst..

AM

Detta är däremot ett annat fall vi haft.

Vilket visade sig vara en förgiftning.

arribahov.jpg

Började som ett elakt sår uppe i kronranden. Sedan satte hoven igång att växa hejdlöst. Körde fram och tillbaka till klinik vet inte hur många gånger.
Skars rent i flera omgångar.

Hingsten blev frisk, men det tog lång tid.

AM

Så där såg hennes hovar ut först ungefär, min syster ska maila mig bilder då vi bor i olika kommuner just nu. Så hoppas på att kunna lägga in bilder på hovarna ikväll. Va va det för förgiftning? Nu blir ju hennes hovar jätte fina nästan normala om det är massa snö på vintern blev din hingst det med?

Vilken sorts ört dom ätit fick vi aldrig veta. Just det året var det extremt torrt.

Det gick troligen någon vecka mellan intagandet och första symtom.
Det var vi och sedan några islandshästar (?) runt Ulltuna som fick det.
Och det handlade inte om betesbrist. För gräs hade, i alla fall vi upp över hakan på dom.

Teorin var att något ämne aktiverade kronrand på fel sätt. Den sprack upp och sedan var cirkusen igång. Inget normalhorn fortsatte utan bara en massa "bark".

Hingsten blev inte bättre för att han gick i snö. Snarare tvärtom.

Vi höll på från augusti fram till maj året efter.

Har lagt ut hela hans behandling HÄR

Hovkräftan var som sagt va något helt annat.
Den behandlingen finns HÄR

Och varnar samtidigt att det finns en del jobbiga bilder då vi skär rent hoven.

AM

Det stämmer några av sakern från eran hingst, dock har hon aldrig varit halt eller hovarna växer inte speciellt fort. Är dock framhovarna här också på henne, inget på bak. Hur lägger man in bilder??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka