Kollat kön idag!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kollat kön idag!

Nu måste jag ju fråga innan någon hinner före....:D

tjejsaker? rosa=bra, ljusblått=dåligt?

Den dag jag får barn ska det vara orange. Och bara Orange.

kanske lite gult och grönt.:D

Och för mig är det lila, och bara lila. Vare sig det är tjej eller kille :D
 
Sv: Kollat kön idag!

Sant och inte sant samtidigt, kanske?

Det spelar ingen roll, verkar betyda: både en son och en dotter är lika välkomna.

Däremot verkar det ju spela en massa andra roller, i uttryckets samtliga betydelser, faktiskt. För spelade det ingen roll alls, då skulle det ju inte heller spela någon roll om barnets kläder är rosa eller ljusblå.

Varför färgfrågan spelar en så stor roll, det får någon annan förklara, för jag fattar det inte.
 
Sv: Kollat kön idag!

Grattis till bebban! Nova är ett jätte fint namn, har funderat på det själv om jag får en flicka. Väntar inget nu, men nästa år kommer det förhoppningsvis dimpa ner en liten. Pojke eller flicka - lika glad vad det än blir :) Men ett jätte grattis till lilla Nova, hoppas att allt kommer att gå bra. Kram/Tessan
 
Sv: Kollat kön idag!

Fantastiskt att du tror på det där själv. :eek:


;) jag förstår nog vad du är inne på. Jag tror också att man blir lika glad oavsett kön, men
klart könet spelar roll, annars skulle man ju inte vilja veta

män /kvinnor pojkar/flickor behnadlas olika i samhället så det är klart att man ser olika på om man får en pojke eller flicka...

en kvinnlig författare Katarina J (nånting)har ju precis skrivit en bok om det tabubelagda ämnet, nämligen att hon fick flera pojkar och högt önskade sej en flicka, och den enorma glädje och samhörighet som hon kände när hon fick sin flicka, men hon älskade ju inte sina pojkar mindre ändå. Hon menar att det är vanligt att kvinnor vill ha döttrar just för att man känner en större samhörighet pga kön.

jag är gravid och fått reda på att det blir en pojke, är lika glad som innan, men kan ändå känna en snudd av sorg att jag aldrig kommer att få en dotter (vi har bestämt oss för ett barn)...å andra sidan har jag ju hört att mamma-son relationen är mindre kompliserad än mamma-dotter.....

självklart är det viktigaste att barnet är friskt, att man överhuudtaget blir gravid osv, men visst har köet betydelse det visar sej ju i hela samhället.
 
Sv: Kollat kön idag!

jag ville veta för att jag va nfiken på vad det va för kön. Det känns mer som en person där inne å inte bara "bebisen". Man kan handla barnsaker efter färger och inte bara vitt osv som båda kan ha.

Självklart har man ju legat å funderat på vad man helst skulle velat ha. och kommit på lika mycket fördelar med pojkar som flickor. Jag va övertygad om att de va en pojke under första halvan av graviditeten. och jag va överlycklig för det. sen började jag tvivla och sen tydde allt på att de va en flicka. och så va fallet.

Nu när jag vet att de e en tjej kan jag tycka att de e lite tråkigt att hon inte får någon storebror som jag alltid velat haft. Samtidigt är det ganska troligt att vi kommer dela intresset hästar, vilket kommer vara jätteroligt. Men sambon som har bilar som sitt största intresse kommer förmodligen inte få med henne till garaget och mecka.

Så självklar finns det både "för och nackdelar" med båda könen.

Jag är ju inte gladare nu bara för att jag vet att de är en flicka, jag är precis lika glad som innan.

Sen så kommer vi förmodligen skaffa fler barn och då kan jag säga helt ärligt att jag vill ha en pojke. eftersom vi redan ska få en tjej. Men blir det en flicka till kommer hon ju inte vara oönskad och oälskad.
 
Sv: Kollat kön idag!

Tycker det verkar vara en lite tråkig inställning både angående färger och framtida fritidsintressen.
Är det så självklart att en flicka blir intresserad av hästar och inte av bilar? Och vilka färger är det man inte kan ta på henne?

Tror det skulle vara trevligare för alla om man inte har så mycket förutfattade meningar utifrån vilket kön en person har! Det skulle ge varje individ mer valmöjligheter vilket ju bara kan vara positivt!

Men grattis till tjejen i alla fall!
 
Sv: Kollat kön idag!

jag skrev att det va ganska troligt att vi kommer dela intresse. Det brukar vara så att tjejer håller på med hästar och killar med typ fotboll. så är det bara och de kan jag inte göra nått åt.

Och jo visst kan hon ha alla möjliga färger. men jag tycker det är lite konstigt med en pojke med rosa och blommiga kläder.

Å självklart får hon välja själv om hon vill ha svarta kläder å tuppkam och mecka med bilar. bara kul i så fall tycker jag.
 
Sv: Kollat kön idag!

Fast jag tror att man delvis kan göra något åt det. Om man redan från start har inställningen att barnet inte kommer bli intresserat av en viss sak så är nog sannolikheten mindre att det blir det. Man kommer nog, delvis omedvetet, inte att uppmuntra dessa saker på samma sätt. Självklart påverkar resten av samhället mycket också men jag tycker i alla fall att man ska göra det man kan.

Fotboll är väl ett utmärkt exempel på något som verkligen har förändrats. Idag spelar många tjejer fotboll, det är helt accepterat, och därmed är det också många småtjejer som väljer att börja spela. Längre tillbaka såg det ju inte ut så alls. Och jag tror knappast att tjejers gener har förändrats de senaste 50 åren så att de idag lättare blir intresserade av fotboll ;)

Nu kanske inte du har samma uppfattning som jag om vad som är medfött, men jag tror att vi påverkas väldigt mycket av omgivningen.
Men nu har jag väl hamnat lite långt ifrån trådens ursprungliga ämne :D
 
Sv: Kollat kön idag!

Grattis :)

(svarar på lite av varje nu).

Jag har en väldigt lätt syn på det här med barnkläder, oavsett vilket kön det nu blir så ska ungen få ha på sig rosa :D :cool:
För att jag tycker det är en fin färg, sen att det råkar vara en tjejfärg är mindre viktigt, det är jag som tycker det är fint.. och nu är ju jag tjej ;) (ser det så istället).

Jag tror de allra, allra flesta blir glad bara att vara gravid, sen att man helst av allt vill ha ett speciellt kön är något annat, jag kan ärligt säja att jag helst vill ha en dotter. Men skulle jag få enbart söner så är det ju inte "sämre" på något vis, absolut inte.

Varför man känner så här har jag inte en susning om, men man kan ju inte rå för vad man känner :crazy: :)
 
Sv: Kollat kön idag!

jag skrev att det va ganska troligt att vi kommer dela intresse. Det brukar vara så att tjejer håller på med hästar och killar med typ fotboll. så är det bara och de kan jag inte göra nått åt.
.

Ja tyvärr är det ju så att vi lever i ett samhälle som ff inte är jämställt, det märks ju på ditt sätt att resonera. Du tror alltså att typ av fritidsintress sitter i generna? naturligtvis får du ju ha din åsikt om detta men har du tänkt på hur du kommer att styra ditt barn åt ett visst håll utan att du vet om det...

Skulle vara intressant att höra din syn på delad föräldraledighet, anser du att kvinnan ska vara hemma hela föräldraledigheten för att män jobbar och tjänar pengar och mekar med bilar och kvinnor sköter barn, hushåll , det bara är så? eller är det något som faktiskt föräldrarna kan påverka. Dvs att barn har rätt att lära känna sina båda föräldrar?
 
Sv: Kollat kön idag!

Nu kanske inte du har samma uppfattning som jag om vad som är medfött, men jag tror att vi påverkas väldigt mycket av omgivningen.
Men nu har jag väl hamnat lite långt ifrån trådens ursprungliga ämne :D

fast har vi det? varför är kön så intressant? jag ville ju själv veta(pojke blir det) trots att jag tycker mej vara ganska jämställd....nu kommer jag inte att köpa en speciell färg pga kön, men klänning blir det nog inte...

hoppas också att vilket barn jag än får på egen hand blir intresserad av liknande fritidsintressen som jag och pappan, oavsett kön, det blir enklare att engegera sej då. Men om ungen vill pyssla med ett intresse som inte jag har får man ju stötta fullt ut ändå. Men jag tror ju också att tex en kille som intresserar sej för tex ridning i unga år, kan bli bortskrämd senare pga hur samhället ser på detta.

Just därför har man en skyldighet att så gott man kan att inte leda in barnen i könsmönster redan från start. Då kan man ju börja med en så enkel sak som att strunta i färger på babykläder pga kön nånstans måste man ju börja.....
 
Sv: Kollat kön idag!

jag har inte sagt att jag kommer styra henne att hålla på med hästar. hästar kommer finas med i hennes liv från första början och då brukar det vara ganska naturligt att det bara fortsätter. Kommer inte tvinga eller neka henne något fritidsintresse. vill hon spela hockey så visst! Men hästar kommer hon ha runt sig vare sig hon vill eller inte.

Nä jag tycker det är jättebra om man kan dela föräldraledigheten lika. Men i vårat fall kommer det förmodligen inte bli så pga ekonomin. men pappan kommer vara hemma så mycket det går ja.
 
Sv: Kollat kön idag!

Å självklart får hon välja själv om hon vill ha svarta kläder å tuppkam och mecka med bilar. bara kul i så fall tycker jag.


Fet chans att hon kommer att vilja göra det med tanke på att du redan nu (innan hon ens är född) pratar om vad trist det är att hon inte kommer vilja mecka med bilar.

Dessutom så måste jag fråga, för jag FATTAR verkligen inte, varför är det så kul att veta kön för att kunna köpa kläder? Vadå vita kläder som både pojkar och flickor "kan ha"? Vad händer om barnet får "fel" färger - tappar den tårna då eller??

Redan innan hon är född tänker du stereotypt när det kommer till intressen samt leksaker/kläder. Trist.
 
Sv: Kollat kön idag!

fast har vi det? varför är kön så intressant? jag ville ju själv veta(pojke blir det) trots att jag tycker mej vara ganska jämställd....nu kommer jag inte att köpa en speciell färg pga kön, men klänning blir det nog inte...

Nej, har vi väl egentligen inte. Jag bara kände att jag klampade på med mina åsikter om könsroller i en tråd som inte handlade om det från början, och så försökte jag på något sätt ursäkta det lite. Men det borde jag väl egentligen inte, det är ju faktiskt ett diskussionsforum.

Jag kommer troligen också vilja veta vilket kön barnet har den dag jag är gravid. Dock inte för att veta vilka kläder jag ska köpa, utan bara för att jag kommer att vara så nyfiken. Håller med dig om att jag inte skulle ta på en pojke klänning, men rosa kläder på en pojke tycker jag går alldeles utmärkt.

För övrigt jag håller helt med dig om att försöka undvika att leda in barnen i de stereotypa mönster som finns.
 
Sv: Kollat kön idag!

knapplån

Förstår inte varför allt jag skriver alltid ska misstolkas...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 432
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
15 315
Senast: Miks
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 825
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 325
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp