Köra shettis?

Geysir

Trådstartare
På lördag ska jag agera taxi åt en shettis. Men hur GÖR man, går inte att sänka bommarna ens i närheten av så mycket som behövs. Kan man bygga med höbalar så damen ifråga inte kan promenera runt hursomhelst?
 
På lördag ska jag agera taxi åt en shettis. Men hur GÖR man, går inte att sänka bommarna ens i närheten av så mycket som behövs. Kan man bygga med höbalar så damen ifråga inte kan promenera runt hursomhelst?

Sätt för och låt ponnyn åka löst, om möjligt sätt gärna en bal även så att hon kan luta bogen mot balen vid inbromsning utan att det blir obekvämt för halsen.
 
sätt bommen högst upp, ta bort mellanväggen och kör ponnyn lös. Brukar funka alldeles utmärkt.
Hästtransporter är inte anpassade efter att man ska köra shetlandsponnyer i dem. :meh:
 
Jag brukar pallra upp med halmbalar framtill som knyts ihop och sätts fast ordentligt. Sen står mina båda uppbundna som vanligt med bommarna på det lägsta med varsitt hönät vilket gör att dom låter bli halmen framtill. Kört så många gånger och det fungerar utan problem :)
 
och vid minsta inbromsning som inte är planerad åker hästen under bommen(säkerhetsbältet) och igenom plyfaväggen, jättebra.
 
Transporten vi hyr har nog bommen så pass lågt att det passar för vår shettis. Iof maxad så hon är stor. Skulle aldrig våga köra hästar lösa....
 
kanske inte hjälper så mycket men om jag skulle köra en shettis endast en eller två gånger så hade jag hyrt ett släp av modell litet och med möjlighet att ha bommen ganska långt ner.
hade t ex aldrig kört en så liten häst i ett extra stort släp med mjuk mellanvägg, utan hyrt ett med hel mellanvägg, och helst så att man kan hissa ner bommen så att det är mer eller mindre i rätt höjd.
t ex min enkelaxlade kylinge kan fungera till shettis, inte optimalt då bommen nog hade behövt komma en 10cm ännu längre ner men då det är en smal spilta med hel mellanvägg så kan hästen inte vända sig om åtminstone.
tycker att många som hyr ut släp har så små släp stående för de som inte har körkort för större.

hade jag kört ofta så hade jag satt in extra fram och bakbommar i rätt höjd och avstånd för shettis. eller om jag bara hade shettis rent utav köpt ett billigt släp och byggt om det så att det tar 2-3 shettisar ståendes på tvären + har rum för utrustning :p.
 
Jag har fäst en skiva under bommen. Har tyvärr ingen bättre bild än denna mörka tagen på en färja :)
farjan_450.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 707
Senast: sjoberga
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
268
Senast: Entourage
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 852
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp