Köpa unghäst för att rida in, lämpligast ålder på hästen?

En unghäst som är hanterad som en häst är aldrig fel, men en unghäst som varit någons baby är en annan sak.

Jag har haft ett föl och köpt en 2-åring. Fölet var ett halvblod som jag sedermera red in själv. 2-åringen var en welshponny som grannflickan fick rida in.

Det blev alldeles utmärkta individer av dessa och jag tror det berodde på att de båda blev konsekvent hanterade.
 
Mina två senaste köpte jag som treåringar och det tyckte jag var perfekt. Jag fick göra jobbet själv, efter eget huvud, men kunde börja på en gång utan att ha dem på "vänt".
Om treårstest finns med i planeringen skulle jag ha valt en tvååring istället.
Men för mig är det viktigt hur jag har möjlighet att hålla hästen; en unghäst vill jag ska gå med jämnåriga på stora ytor upp till treårsålder. Kan jag erbjuda det och hittar rätt individ för mina önskemål skulle jag inte tveka att köpa en åring heller.
Men om jag jämför men senaste hästen som jag köpte grundhanterad som treåring (alltså ledd till och från hage, gick att lyfta hovar och så, men inte mer) med den som jag fött upp själv och kände utan och innan, så blev inridningen lika okomplicerad med båda två.
 
Men om jag jämför men senaste hästen som jag köpte grundhanterad som treåring (alltså ledd till och från hage, gick att lyfta hovar och så, men inte mer) med den som jag fött upp själv och kände utan och innan, så blev inridningen lika okomplicerad med båda två.

Det är lite så jag tänker - att en vettigt hanterad häst (konsekvent och som häst), så är det inga konstigheter. Jag har haft turen att få ägna mycket tid åt många olika unghästar (ponnier och storhäst) när jag växte upp och även om individerna skiljt sig åt (naturligtvis), så har en häst varit en häst.

Lugn, trygg och konsekvent - har varit min ingång och de hästar (kanske ett tiotal) jag fått pyssla med har alla varit okomplicerade. Men de stod också i ett stall där de fodrades samma tid varje dag, var ute många timmar och där in- och utsläpp sköttes noggrannt (regelbundet).

Sådant spelar givetvis också in.
 
Hej!

Om ni köper en unghäst för att så småningom rida in, hur gammal tycker ni att hästen ska vara när ni köper den? Vill ni ha en lite äldre unghäst som är redo att ridas in på en gång eller vill ni hellre köpa ett föl eller en åring som ni har tid att lära känna och träna markarbete med i några år innan den ska ridas in? Förstår självklart att det är högst individuellt, skulle bara vara intressant att höra hur ni resonerar.

Beror helt på hur mycket hanterad individen är. Men i nuläget hade jag helst köpt ett föl eller 1 åring, allra helst fött upp själv.
Detta eftersom det är mycket enklare att vänja en ohanterad 1 åring i lugn takt fram tills den är 3 år vid lastning, vara själv i box/hage, leda m.m än vad det är med en ohanterad 2 åring. Köper man en 2 åring så har man i stort sett bara ett halvår på sig att vänja den vid ALLT och så ska den ju gå på sommarbete också. Om den ska ridas in som 2,5 år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 857
Senast: Roheryn
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp