Köpa unghäst för att rida in, lämpligast ålder på hästen?

DogsAndHorses4Life

Trådstartare
Hej!

Om ni köper en unghäst för att så småningom rida in, hur gammal tycker ni att hästen ska vara när ni köper den? Vill ni ha en lite äldre unghäst som är redo att ridas in på en gång eller vill ni hellre köpa ett föl eller en åring som ni har tid att lära känna och träna markarbete med i några år innan den ska ridas in? Förstår självklart att det är högst individuellt, skulle bara vara intressant att höra hur ni resonerar.
 
Jag har gjort båda varianter: köpt fjordföl för att jag ville ha färgen (och fick kanonindivider), börjat från scratch. Köpt en som var helt oemotståndlig i annonsen trots att jag inte skulle ha fler hästar - den var 1½ år gammal.
Nyligen köpt en oinriden sjuåring, som var besvärlig/problematisk i vardagshantering (fast betalade förstås inte så mycket).
Köpt en 3½-åring, ganska sparsamt hanterad, som började ridas in rätt omgående bara hästen lärt sig att lita på mig.

Så alla varianter kan fungera.

Just nu håller jag på med inkörning av en häst som jag köpte som nybliven tvååring i våras, kul att träna på körningen också.
Och så håller jag ju på med den där sjuåringen också, som inom loppet av ett par veckor ändrade sig från rätt obehaglig i hantering (anföll mig när jag tittade på honom, stegrade sig och högg samtidigt vilket inte var så mysigt) till att bli fullt ridbar och trevlig.
Ganska roliga projekt jag har på gång, alltså.

Nackdelen med att köpa föl (6-18 mån) är ju dels att det inte är så självklart hur storleken blir, dels att det är ganska lång tid innan inridning kan komma igång.
Å andra sidan är det rätt trevligt med hantering, leda, borsta.
Men kanske inte om det är enda hästen man har.

Fördelen med att köpa en som är 2½-3 år är ju att man kan börja jobba med den direkt och vet ungefär var den landar i storlek. Och man behöver ju inte hoppa upp och rida direkt, även om hästen är 3 år och därmed bör tåla viss rid-belastning.
 
Jag köpte min strax efter han fyllde 2. Kunde då börja longera, tömköra, vänja vid bett osv. Så han var grön men ändå mogen nog att börja med. Köpte direkt från uppfödare så man har hela historiken och man hade chansen se då hur han skulle bli i storlek och kropp mot vad man kan se på föl eller en rumphög åring :) Så tyckte 2 var en bra ålder faktiskt. Nu är han 4 och inriden samt inhoppad och sakta utbildas vidare utan press.
 
Jag har köpt två unghästar.

Den första var ett halvblod på 3 år. Henne började jag rida in direkt. Eller ja, hon var inget hanterad alls. Hade knappt haft grimma på sig så hanteringen började ju i den änden med att vänja vid utrustning, gå promenader, longera, tömköra. Men inom ett halvår var jag ute i skogen med henne på första rundan :)
Hur fort den biten går beror givetvis på individen. Den här hästen var en klippa rakt av. Otroligt trevlig, samarbetsvillig och jag sålde henne inte helt frivilligt, men just då kunde jag inte ha häst längre.

Min andra unghäst jag köpte är han jag har nu, en welshponny av cobtyp. Han köpte jag några månader innan han fyllde 2 år.

Han var lite mer hanterad. Van vid grimma och att ledas men det behövde förbättras så första halvåret körde jag hanteringen och vande honom vid utrustningen. Longerade lite samt tömkörde. Blev en del promenader i skogen med.
Han reds in våren då han fyllde 3 år. Sedan treårstest och därefter längre vila i perioder. Red lite mer hösten då han fyllt 3 år och sedan planerad vintervila i några månader. Samtidigt blev jag gravid så det blev bara sporadisk ridning under denna våren innan han fyllde 4 och han har nu i princip haft långvila sen i maj och kommer ha i några månader till medans jag tillverkar färdigt bebis.
Men det är bara bra!
Så får han en chans att vara unghäst. Strosa på betet och växa in sig i kroppen i lugn och ro och till våren när han blir 5 år kör vi igång igen :)
 
Jag har köpt dessa varianter;

Först 3,5åring /ohanterad hingst
9mån fölunge
2,5åring /lastvana/ohanterad
3åring /hanterad

Lätta har alla varit förutom 3åringen då den haft vargtänder med bett i käften osv. Bäst relation har jag haft till den jag köpte som föl så är det viktigast köp en fölunge/1åring. Men annars hade jag köpt en 2åring på vårkanten, då får man tid till förberedelser innan inridning på hösten sen :)
 
Mycket intressant att läsa om era olika erfarenheter. Själv har jag funderat på att köpa en 1-2-åring eftersom jag vill börja från grunden så mycket som möjligt men jag har börjat luta lite mer åt 2 år. Jag har redan en ridhäst så jag har inte bråttom att få till en ridbar häst, men jag tänker nog vänta tills hästen är åtminstone 3 år innan jag sitter på den och då känns det rätt lagom att ha 1 år på sig att träna hantering, vänja den vid utrustning osv.
 
Hej!

Om ni köper en unghäst för att så småningom rida in, hur gammal tycker ni att hästen ska vara när ni köper den? Vill ni ha en lite äldre unghäst som är redo att ridas in på en gång eller vill ni hellre köpa ett föl eller en åring som ni har tid att lära känna och träna markarbete med i några år innan den ska ridas in? Förstår självklart att det är högst individuellt, skulle bara vara intressant att höra hur ni resonerar.

Om det är en bra uppfödning tror jag också det kan vara en fördel för unghästen att vänta tills den är 2-3 år. Stora beten och en bra flock som start är nog inte så dumt för att skapa en harmonisk häst senare i livet.
 
Köpte min nuvarande häst ett par månader innan hon vart två och det har passat mig perfekt. Fick tid att lära känna varandra ordrntligt och det är ju massor man kan göra som inte är rida :-)

Jag rekomenderar verkligen två åring, allderless lagom :-)
 
köpte från uppfödare som kändes trygg och bra och hon hade gått på stor lösdrift med jämnåriga men ändå blivit välhanterad och så.
 
Jag köpte min som oinriden och väldigt oerfaren 4 åring (han hade inte ens lämnat stallplanen i sitt liv), så jag fick verkligen lära han allting från början samtidigt som jag lärde känna honom. Nu när han är 5 år så har vi börjat rida in honom och det går långt över förväntan då jag tagit mig tiden att lära honom grunderna ordentligt, samtidigt som han mognat mentalt. Men det är inte direkt något jag skulle göra igen, jag känner pressen att få honom inriden så snabbt som möjligt även fast jag själv gärna haft mer tid från marken.

Skulle jag köpa en unghäst igen så skulle jag nog sikta på en 2 åring. Ev 1 åring. Då har man mycket tid att lära känna hästen, veta hur den fungerar, börja smått med grunderna tills de verkligen sitter när du börjar rida in hästen.
 
Jag köpte min häst (som nu är drygt 18 år) på vårvintern när han skulle fylla fyra (född i maj). Han hade då gått i stor unghästflock på bra beten hos bra uppfödare och bara hanterats "det nödvändiga" - bli verkad, klara att stå uppbunden vid skötsel osv., men inte fått någon regelrätt träning. Han kom till mig i mars, jag satt på honom första gången i juli, började väl rida lite mer på riktigt i augusti-september.

Jag är av uppfattningen att en unghäst skall få vara unghäst - få lov att växa till sig utan belastning av träning, få lära sig att vara häst tillsammans med andra hästar, röra sig på stora ytor, leva flockliv, bli uppfostrad... Därför tycker jag egentligen inte att det är någon idé att ta hem och börja träna en häst förrän den är minst 3-4 år. Flocken är en bättre "tränare" fram till dess!
 
Jag köpte min senaste som 3-åring, på hösten. Då var han grundtränad från marken och sutten på. Under hösten och vintern har jag fortsatt med grundträningen, framförallt har jag tränat honom i att gå från flocken och vara trygg. I våras började jag sitta på honom och nu häromdagen red jag ut själv första gången.
För min del var det perfekt att köpa en 3-åring som var lite grundtränad, om jag hade velat hade vi kunnat satsa på kvalitén etc, men jag har inte alls haft det målet.

Min andra häst har jag haft sen föl, men det gav inte mig så mycket, förutom att vi har ett mycket stark band.
 
Jag köpte min på sommaren som tvååring och för mig var det alldeles lagom att kunna grundträna ett år innan själva ridningen drog igång. Jag resonerade en hel del med mig själv innan köp, eftersom jag också samtidigt titta depå en åring, men kom fram till att två år med att borsta klappa och grundträna blev lite för länge för mig. Det är ju olika hu man känner, men det viktiga är väl att man vet vad man själv vill och hur mycket tålamod man själv har. Kort sagt god självinsikt :D
 
Skulle föredra en oinriden 3-åring som är träns och sadelvan. Då kan jag förbereda lite hemma, och sedan får den åka till unghästutbildare/beridare som rider in den.
 
Fick hem nuv efter unghästbetet som 2.5-åring direkt från uppfödaren. Normalt stuterihanterad. Perfekt. Den släkten blir inte tama förrän man börjar rida dem o det stämde på min också. Lagom m tid o gå treårs o kvalité (som ponny men han var vettigt ridbar i alla gångarter oxå till treårs) bra förberedd inkl vettiga vilor. Inkörd o en skada hanns också med faktiskt innan treårs utan problem.

Tycker det är en lagom tid att börja "träna" hästen i ffa skritt utan ryttare i skog o mark för att vänja kroppen vid belastning. Innan den åldern tror jag det räcker bra med en bra flock. Att låta dem vara helt utan belastning a la vuxenliv längre tror jag inte gynnar hållbarteten. Jag är dock inget fan av longering eller att rida på bana kanske ska tilläggas.

Tror ofta psykisk mängdträning behövs pga antingen bristande temperament eller felinlärt beteende. Självklart blir det stressigt m unghästklasser då, poängen med dem är ju inte heller att ALLA hästar måste gå dem. Fysisk mängdträning tror jag ofta vi gör för lite på hästar som har lätt för sig. Skritt på varierande underlag inkl asfalt o roadwork istället för ridbana!
 
Hej!

Om ni köper en unghäst för att så småningom rida in, hur gammal tycker ni att hästen ska vara när ni köper den? Vill ni ha en lite äldre unghäst som är redo att ridas in på en gång eller vill ni hellre köpa ett föl eller en åring som ni har tid att lära känna och träna markarbete med i några år innan den ska ridas in? Förstår självklart att det är högst individuellt, skulle bara vara intressant att höra hur ni resonerar.

Om jag köper unghäst spelar ålder mindre roll. Viktigast för mig är att den är uppfödd i flock och på större marker samt inte hanterad :) (endast vid verkning, vaccination etc)
 
Om jag köper unghäst spelar ålder mindre roll. Viktigast för mig är att den är uppfödd i flock och på större marker samt inte hanterad :) (endast vid verkning, vaccination etc)
Menar du inte hanterad så att du vet vad du får och kan vara säker på att det inte blir fel? (alltså att du får göra allt själv) Eller finns det någon annan anledning? :)
 
Min senaste var 16 månader, är idag 4.5 år och är riktigt trevlig att ha att göra med. Hon har fått den tid hon behöver och har en fin grundtrygghet.

Så det var en bra ålder :D
 
Menar du inte hanterad så att du vet vad du får och kan vara säker på att det inte blir fel? (alltså att du får göra allt själv) Eller finns det någon annan anledning? :)
Ja precis :) jag vill göra själv. Tycker även att de som blivit hanterade mindre under uppväxten är lättare att rida in, har mer "öppet sinne" än de som är hanterade mycket (med mycket menar jag ex. stått lite på box, gått på promenader med ägaren, borstade regelbundet varje vecka..)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 857
Senast: Roheryn
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 308
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp