Köpa oreggad ponny

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mja. Men som sagt, jag tycker att i 99,99% av fallen ska säljaren lösa det. Detta kanske dock är ett av dessa 0.01% fallen.
Och jo, det är synnerligen allvarligt med tanke på att passtvånget varit absolut i mer än 10 år nu.
Har du möjligen tänkt tanken att den 95-åriga ägaren inte ens har nåtts av informationen om att alla hästar måste ha ett pass? Hen kanske inte läser något annat än den lokala dagstidningen och tittar på de fria tv-kanalerna en timme varje kväll. Informationen kan MYCKET VÄL ha gått förbi en äldre människa, som inte varken är medlem den lokala ridklubben eller i någon avelsförening.

Ja, det är ett passtvång. Och vet du vad som händer om hen blir påkommen med en häst utan pass? Hen blir uppmanad att lösa problemet. Större än så är inte brottet mot passtvånget.

Du måste ju ändå inse att det är GIGANTISK skillnad mellan en 95-åring som har en ponny gående sedan många år tillbaka, eller en hästhandare som sätter i system att importera passlösa slakthästar från valfritt land.

VARFÖR är det ett problem för dig att Cambrie löser problemet?
 
Framförallt för att passtvånget är långt ifrån en nyhet. Det blev absolut kring 2005-2006. Det är 2017 nu.
Bara det i sig tycker jag är rätt allvarligt.
(OBS! Nedan gäller nödvändigtvis inte just detta fall, utan i allmänhet)
Sen tror jag också ofta att det döljer sig andra oegentligheter när man inte registrerar en häst alls. Absolut om hästen kommer från en handlare, man inte vill stå för sin avel etc. och man bara skaffar ett slaktpass. Men ett sånt kostar inte multum att göra, och har man då inte gjort det - fast det dessutom varit krav i över 10 år nu - är man inte seriös alls i mina öron.
Och just eftersom att det dessutom är rent olagligt att sälja en oregistrerad häst så tycker jag faktiskt att det är väldigt allvarligt.
Ja och för 10 år sedan var denna 95-åring, 85 år gammal och har förmodligen aldrig hört talas om passtvång. Den lär ju (troligen) inte ha internet. Knappast haft tävlingsambitioner. Så när i hela friden skulle denna 85 åring ens ha fått reda på denna nyhet? Lätt att säga när man 20 år och lever 95% av sitt liv online. Alla gör inte det. Det är ju inte så att detta passtvång har massinformerats direkt. Försök sätta dig in i livet hos en 85-95 åring så kanske det går upp ett ljus för dig.
 
Herregud.................
Nej, jämfört med misshandel, mord, you name it är det givetvis inte allvarligt alls - det har jag absolut inte påstått heller!
Men jag tycker inte att man ska ta lätt på oregistrerade hästar - det är i sammanhanget rätt så allvarligt faktiskt.
Jag tycker faktiskt på vissa sätt att en oregistrerad häst kan vara värre än att man t.ex. ljuger om en gammal skada en häst har (om man nu bara ska jämföra). För är hästen helt oreggad kan man inte kolla upp någonting bakåt, åldern är per definition osäker åtminstone till man ålderstypat den osv. osv.

Hur kan du tycka att det är värre att låta bli att skicka in några papper än att ljuga om en gammal skada?
Det finns ju massor med hästar där ingen någonsin behöver kolla upp någonting bakåt i tiden eftersom hästarna föds och dör på samma bondgård någonstans ute i skogen. De flesta av dessa hästar kommer ingen någonsin att märka att de inte är registrerade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 838
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 029
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp