Köpa oreggad ponny

Status
Stängd för vidare inlägg.

Cambrie

Trådstartare
Står troligen med ponny nu som det ser ut. Ponnyn är oreggad (inget föl) och saknar pass. Den står fortfarande hos nuvarande ägare så ett nytt pass är viktigt i allra högsta grad innan den flyttar till oss. Det handlar om en ponny utan stam från en tjuvbetäckning men han är snäll och mysig och skulle nog må bra av en hel del kärlek. Hur går vi till väga för att få pass på lättaste och billigaste sätt? Var länge sedan jag hade egen häst och då var det ju travare som gällde, men hur gör man med en ponny?
 
Du tar ut en veterinär som åldersbestämmer hästen. Det behövs ett sådant intyg även om ägaren vet hur gammal den är. Har du tur så har du en veterinär som också är ID-kontrollant och kan göra en beskrivning och märkning av hästen. Är inte veterinären godkänd för det får du ta ut en ID-beskrivare också.
Sedan skickar du in registreringspapper och ansökan om pass till Hästavelsförbundet. På deras hemsida finns blanketter och adresser som ni kan behöva.
 
Står troligen med ponny nu som det ser ut. Ponnyn är oreggad (inget föl) och saknar pass. Den står fortfarande hos nuvarande ägare så ett nytt pass är viktigt i allra högsta grad innan den flyttar till oss. Det handlar om en ponny utan stam från en tjuvbetäckning men han är snäll och mysig och skulle nog må bra av en hel del kärlek. Hur går vi till väga för att få pass på lättaste och billigaste sätt? Var länge sedan jag hade egen häst och då var det ju travare som gällde, men hur gör man med en ponny?

Det är säljarens bekymmer och inte ditt. Det är inte lagligt att sälja oregistrerade hästar i Sverige, och har så inte varit på över 10 år.
 
ett alternativ till SH, om man har en korsning som inte kan registreras i någon avelsförening, är www.hastpass.se
det är dock fortfarande så att det behövs chipmärkning, konturdiagram och åldersintyg enligt tidigare inlägg.
 
Det är säljarens bekymmer och inte ditt. Det är inte lagligt att sälja oregistrerade hästar i Sverige, och har så inte varit på över 10 år.
Tja, vill vi ha hästen får vi lösa det. Simple as that. Ägaren är 95 år och ponnyn går i en hage. Trevlig ponny på alla vis, så det där argumentet var inget vettigt svar eftersom vi redan beslutat oss för att ta över ponnyn och ombesörja pass och registrering på den. Hade varit betydligt trevligare att antingen skrolla förbi om du inte vet processen alternativt svarat korrekt på det jag frågade tycker jag. Var en ganska rak fråga hur vi skulle gå till väga, inte huruvida nuvarande ägaren gör rätt eller fel, eller hur?
ett alternativ till SH, om man har en korsning som inte kan registreras i någon avelsförening, är www.hastpass.se
det är dock fortfarande så att det behövs chipmärkning, konturdiagram och åldersintyg enligt tidigare inlägg.
Du tar ut en veterinär som åldersbestämmer hästen. Det behövs ett sådant intyg även om ägaren vet hur gammal den är. Har du tur så har du en veterinär som också är ID-kontrollant och kan göra en beskrivning och märkning av hästen. Är inte veterinären godkänd för det får du ta ut en ID-beskrivare också.
Sedan skickar du in registreringspapper och ansökan om pass till Hästavelsförbundet. På deras hemsida finns blanketter och adresser som ni kan behöva.
Toppen tack för hjälpen :-) Ringt veterinären nu och de åker ut och gör det omgående.
 
[QUOTE="Cambrie, post: 18119450, member: 490"]Tja, vill vi ha hästen får vi lösa det. Simple as that. Ägaren är 95 år och ponnyn går i en hage. Trevlig ponny på alla vis, så det där argumentet var inget vettigt svar eftersom vi redan beslutat oss för att ta över ponnyn och ombesörja pass och registrering på den. Hade varit betydligt trevligare att antingen skrolla förbi om du inte vet processen alternativt svarat korrekt på det jag frågade tycker jag. Var en ganska rak fråga hur vi skulle gå till väga, inte huruvida nuvarande ägaren gör rätt eller fel, eller hur?


Toppen tack för hjälpen :-) Ringt veterinären nu och de åker ut och gör det omgående.[/QUOTE]

Nej. Ägaren får lösa det. Och är hen för gammal får dennes släktingar lösa det.
 
Eller också låter man bli att vara en krånglande paragrafryttare och gör som Cambrie och hjälper till att få det ordnat.

Absolut.
Men jag tycker ändå inte att man ska ta lätt på oreggade hästar, och i allra största möjliga mån (typ 99.99% av fallen) ska säljaren fixa det.
 
Absolut.
Men jag tycker ändå inte att man ska ta lätt på oreggade hästar, och i allra största möjliga mån (typ 99.99% av fallen) ska säljaren fixa det.
Och här är just precis exakt ett sånt fall där man gör livet lättare för ALLA parter om man tar tag i det själv.
Det viktigaste i kråksången är ju att ponnyn ifråga får sitt pass, inte vem det är som ordnar med pappersexercisen!
 
Senast ändrad:
Absolut.
Men jag tycker ändå inte att man ska ta lätt på oreggade hästar, och i allra största möjliga mån (typ 99.99% av fallen) ska säljaren fixa det.
Du har ju i princip rätt men när du blir äldre kommer du förstå att är man 95 år så har man ingen som helst internetkunskap och kanske inte heller släktingar som vill hjälpa till. Och om det då kommer nån som TS o vill ta över ponnyn så förstår man att det är en bra väg ur ett olösligt problem.
 
Det är väl betydligt bättre att den som är villig att lösa problemet också faktiskt löser det?
Det är ju dessutom inte hela världen om en häst är oreggad, världen går ju inte under direkt...

Mja. Men som sagt, jag tycker att i 99,99% av fallen ska säljaren lösa det. Detta kanske dock är ett av dessa 0.01% fallen.
Och jo, det är synnerligen allvarligt med tanke på att passtvånget varit absolut i mer än 10 år nu.
 
Absolut.
Men jag tycker ändå inte att man ska ta lätt på oreggade hästar, och i allra största möjliga mån (typ 99.99% av fallen) ska säljaren fixa det.

Det är väl bra att någon vill fixa registrering och pass.
Så länge säljare och köpare är överens så är det visserligen så att hästen "varit papperslös" i ett antal år men nu håller man på att ordna den saken. Och då måtte det väl vara OK om köparen åtar sig att ordna saken.
 
Mja. Men som sagt, jag tycker att i 99,99% av fallen ska säljaren lösa det. Detta kanske dock är ett av dessa 0.01% fallen.
Och jo, det är synnerligen allvarligt med tanke på att passtvånget varit absolut i mer än 10 år nu.
Fast ibland så funkar det inte med att någon "ska".
I detta fall lär det ju inte bli gjort i såna fall. Då kanske TS överhuvudtaget inte får köpa hästen.
 
Vad är det som är "synnerligen allvarligt" med att någon person fuskat med just detta?
Framförallt för att passtvånget är långt ifrån en nyhet. Det blev absolut kring 2005-2006. Det är 2017 nu.
Bara det i sig tycker jag är rätt allvarligt.
(OBS! Nedan gäller nödvändigtvis inte just detta fall, utan i allmänhet)
Sen tror jag också ofta att det döljer sig andra oegentligheter när man inte registrerar en häst alls. Absolut om hästen kommer från en handlare, man inte vill stå för sin avel etc. och man bara skaffar ett slaktpass. Men ett sånt kostar inte multum att göra, och har man då inte gjort det - fast det dessutom varit krav i över 10 år nu - är man inte seriös alls i mina öron.
Och just eftersom att det dessutom är rent olagligt att sälja en oregistrerad häst så tycker jag faktiskt att det är väldigt allvarligt.
 
Mja. Men som sagt, jag tycker att i 99,99% av fallen ska säljaren lösa det. Detta kanske dock är ett av dessa 0.01% fallen.
Och jo, det är synnerligen allvarligt med tanke på att passtvånget varit absolut i mer än 10 år nu.

Jag önskar att jag levde din värld där brott mot passtvånget anses falla under kategorin "synnerligen allvarligt", då hade man inte haft mycket att oroa sig för ;)
 
Framförallt för att passtvånget är långt ifrån en nyhet. Det blev absolut kring 2005-2006. Det är 2017 nu.
Bara det i sig tycker jag är rätt allvarligt.
(OBS! Nedan gäller nödvändigtvis inte just detta fall, utan i allmänhet)
Sen tror jag också ofta att det döljer sig andra oegentligheter när man inte registrerar en häst alls. Absolut om hästen kommer från en handlare, man inte vill stå för sin avel etc. och man bara skaffar ett slaktpass. Men ett sånt kostar inte multum att göra, och har man då inte gjort det - fast det dessutom varit krav i över 10 år nu - är man inte seriös alls i mina öron.
Och just eftersom att det dessutom är rent olagligt att sälja en oregistrerad häst så tycker jag faktiskt att det är väldigt allvarligt.

Tja, du och jag lever i olika världar.

Jag är medveten om pass-obligatoriet. Och jag såg till att få pass till min oreggade vbl-travare i god tid. Och den lika oreggade fjordingen.
Men jag kan också se detta som en av de regler som det inte känns särskilt allvarligt att det finns de som bryter mot.

"synnerligen allvarligt" eller "väldigt allvarligt" - med de termerna kommer jag att tänka på helt andra saker. Sådana saker som du i andra trådar försvarat. Gäng-kriminella, till exempel. Det är "synnerligen allvarligt" i mina ögon - men utifrån hur du skrivit i andra trådar, inte lika allvarligt i dina ögon.
Vi lever i olika världar, helt enkelt.

Nej, jag tror inte att det är så många gånger det döljer sig "andra oegentligheter" bakom en miss att fixa ett hästpass, faktiskt.
Glömska, känsla av att det inte är så bråttom, inte är så viktigt.
 
Jag önskar att jag levde din värld där brott mot passtvånget anses falla under kategorin "synnerligen allvarligt", då hade man inte haft mycket att oroa sig för ;)

Herregud.................
Nej, jämfört med misshandel, mord, you name it är det givetvis inte allvarligt alls - det har jag absolut inte påstått heller!
Men jag tycker inte att man ska ta lätt på oregistrerade hästar - det är i sammanhanget rätt så allvarligt faktiskt.
Jag tycker faktiskt på vissa sätt att en oregistrerad häst kan vara värre än att man t.ex. ljuger om en gammal skada en häst har (om man nu bara ska jämföra). För är hästen helt oreggad kan man inte kolla upp någonting bakåt, åldern är per definition osäker åtminstone till man ålderstypat den osv. osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 838
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 029
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp