Kniviga värden, nån som törs

N

Nellis

ge sig på en foderstat till 575kg häst med följande behov:
Energi: 59, Smb rp: 352, Ca: 23, P: 18, Mg: 9

med ett hö (per kg foder):
Energi: 7,2, Smb rp: 45, Ca: 3,2, P: 1,0, Mg: 1,0

Fodrar med så lite kraftfoder som möjligt, och använder Miner Vit som har 80g Ca och 95 g P.

Det bästa jag lyckas med är en foderstat med
Smbrp/E-kvot på 6,38 samt Ca/P: 1,56.
Magnesium blir då 17,6. Är det OK?

Nån som kan bättre??
 
Bättre och bättre...det vet jag väl inte...

8 kg hö
1 kg morötter
50 g miner vit
2 mått fosforbalans

59 MJ
SmP/MJ: 6,21
Ca/P: 1,66
Ca/Mg: 2,73
Ca: 30
P: 18,1
Mg: 11

Du bör ge lite extra selen, t ex 20 g Basic E (pulver).
 
Tack! Du fick visserligen när kvoten smbrp/E men ökade Ca/p-kvoten. Vilken kvot Ca/Mg ska man sträva efter??
Var hittar man fosfosbalans? Näringsvärden?
 
Fast din kvot var väl inte för hög, om du nu inte ger just något kraftfoder? Protein från grovfodret är ju ok. Vad ingick i ditt förslag?

Ca/P ska ligga mellan 1,2 och 1,8. Unghästar ska ligga högre än gamla hästar.

Fosforbalans kan man t ex köpa på Granngården. Det innehåller 2,5 g fosfor per mått.
 
Enligt skriften "Näringsvärden..." från hippologen bör
Ca/P-kvoten ligga runt 1,4 (ej understiga 1,1). har totalt missa att kolla hur Ca/Mg-kvoten bör vara. Vet du?

jag har valt 0,5 kg havre, 0,3 betfor, 0,1 vetekli samt 150g miner för att få upp fosforn. Men tar gärna lite fosforbalans för att dra ner kraftfodert med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 940
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 983
Senast: Tifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp