Knepig hosta :confused:

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare smooch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 448
S

smooch

Ibland får min hund knepiga host attacker, det låter som han
tjippar efter andan, och han hostar och blåser ut samtidigt.
Det har hänt någont gång. Men han fick hostanfall igår,
han låg i soffan och så började han hosta, reste på sig och
hoppade ner på golvet..hostade/frustade några sekunder sen
var det över.

Reagerade nu för han låg bredvid mig i soffan, sen ryckte han
till och flög upp, började frusta och tjippa, sen övergick det
till kräkreflexer så kräktes han upp en gulsörja :crazy: :(

Någon som varit med om något liknande:confused:

Sv: Knepig hosta :confused:

Definitivt inte noskvalster, tonsillit vet jag inget om men min 13 åring har samma problem och ska in på lungröntgen snart. Jag rekommenderar att du tar hunden till en vet så att dom får lyssna på lungorna. Ev kan det finnas vätskeansamlingar i dom.

Är hunden pigg och så annars?

Det är min, märker inget ovanligt annars.
Ska kontakta veterinären i morgon.

Det jag tänker på är kennelhosta.
Då är det vanligt med hostattacker som slutar i kräkning eller kräkreflex.

Förmodligen inte kennelhosta. Då brukar de hosta ofta och det brukar hålla på i max 3 veckor med mer eller mindre intensiv hosta som avtar efter hand. De brukar hosta upp vitt slem.

Kan vara tonsillit, kan även vara något som har fastnat i halsen, t ex ett otuggat grässtrå. Kan också vara hjärtfelhosta. Men mest verkar det som att hunden på något sätt är irriterad i halsen.

Kan visst vara kennelhosta. Min whippet har nyligen haft det och han var inte specellt hostig men harklade sig och fick "kräkanfall" plus att han vid 2 tillfällen när han ansträngde sig började hosta som övergick i vad som liknade astmaanfall (kippade intensivt efter luft genom sidorna på munnen).

Ingen feber var som vanligt i allt, men troligtvis så fick han indriga symptom eftersom han var vaccinerad.

Att tänka på är att kennelhosta är mycket smittsamt så hunden ska hållas ifrån andra hundar i ca 2 veckor efter att hostan slutat.

Enligt Bagarmossens djursjukhus så går det kennelhosta i Stockholms området sedan en tid tillbaka.

/Söderböna

Det jag kommer att tänka på är:

*Kennelhosta
*Tonsillit
*Hjärtproblem (fast då borde det ha med ansträngning att göra?)
*Något har fastnat i i halsen och irriterar
*Någon sorts bronkit

Varför kan det inte vara noskvalster? Det låter ungefär som Keo höll på, och enligt veterinären var det troligast att det var noskvalster. (De tar ju inte prover direkt, utan chansade bara. Om det inte gick över skulle de se vad de kunde hitta på.)
Jag tyckte det lät som en rökare sedan femtio år som försökte få upp morgonslemmet ;) samtidigt som han liksom "frust-nös", eller "hakel-hostade". Svårt att förklara.

Hur länge har din hund hållit på?

Lycka till! Hoppas det inte är något allvarligt.

/Syrsa

Liknande trådar

Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 467
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 388
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 916
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej, Kan börja med att säga att vi har varit hos veterinär idag. I fredags så låg jag och vovven i soffan och tittade på tv (hunden...
Svar
9
· Visningar
2 946
Senast: rotterod
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka