Knän, rygg...mm!

Levia

Trådstartare
Jag funderar på att börja rida igen. Jag är orolig över hur kroppen kommer reagera då jag haft knäproblem under tiden när jag höll på med ridning förr och att det höll i sig ett tag efter. Det är knäna och rygg som fått en del stryk.

Ni andra, hur håller ni ihop? Tränar ni annat också? För många år sen "tvingade" en kiropraktor mig att börja styrketräna- vilket ju var bra...men...ja...tråkigt. Jag har fortsatt- även om jag pausat vissa gånger där också och bara jympat.

Hursom! Hur håller ni andra ihop???
 
Ridning är bra för bålstabiliteten och därmed också för ryggen - i de flesta fall åtminstone.
Det jag vill råda är att se till att ha en sadel som ligger i balans, så du inte hamnar i bakvikt. För då tappar man det goda med ridningen....

Mina knän mår bättre av ridningen sen jag började med ledade stigbyglar, det blir lite mjukare för knän och fotleder av det.

(min sjukgymnast skäller på mig om jag inte rider tillräckligt mycket - jag har en reumatisk sjukdom)
 
Jag funderar på att börja rida igen. Jag är orolig över hur kroppen kommer reagera då jag haft knäproblem under tiden när jag höll på med ridning förr och att det höll i sig ett tag efter. Det är knäna och rygg som fått en del stryk.

Ni andra, hur håller ni ihop? Tränar ni annat också? För många år sen "tvingade" en kiropraktor mig att börja styrketräna- vilket ju var bra...men...ja...tråkigt. Jag har fortsatt- även om jag pausat vissa gånger där också och bara jympat.

Hursom! Hur håller ni andra ihop???

Jag mår bättre av att rida. Precis som ameo har jag ledade stigbyglar. Jag tycker Sprengers Bow Balance är bäst. Med dem kan jag rida många hästar per dag och även stå en hel del i kortare läder utan att knäna pajar.

Men oavsett så måste jag träna, röra mig och hålla mig både stark, rörlig och hyfsat lätt. Annars pajar min kropp.
Ridningen hjälper bra på så vis.

Får man ont av att rida hade jag som första steg funderat kring hur man sitter. Ganska många av de som får ont sitter lite fel. En del har sadlar som inte direkt hjälper dem sas. Och en del behöver gå till en BRA kiropraktor för att kunna sitta korrekt. Man kan ha låsningar som gör att man inte kommer ner i sadeln/är sned.
Nu är det en väldig skillnad på kiropraktor och kiropraktor. Så man kan behöva testa en del olika.

Men för att ha en korrekt sits behöver man också vara lite stark i bålen. Rider man hästar utan gång kan man vara klenare. Men börjar det röra sig behöver man bålstyrka för att orka sitta korrekt och inte börja spänna sig. Av spänningarna får man ont.

Är det så att man inte har en tränare som är suverän på sitsen eller en kiro som är detsamma så finns det en väldigt bra sjukgymnast(med norsk utbildning som då innefattar mer kiropraktik än de svenska och är bra på manipulation med) som jobbar med ryttaranalyser. Bor man så man kan ta sig till Västerås kan jag varmt rekommendera henne. Annars finns hennes mycket bra bok "Spänst och harmoni i ryttarens sits". Den innehåller bra info om sitsen och övningar.
 
Nu vet jag inte på vilken nivå du hade tänkt börja, eller på vilket sätt du rida (ridskola, privatlektioner osv.)

Förutom vikten av att styrketräna och stabilisera knän och rygg osv. så tycker jag att det system som USA använder sig av ger bättre fysiska förutsättningar för deras ridskoleryttare.
Där har alla elever med sig en egen sadel, som är anpassad efter ryttaren, med egna stigbyglar och tillbehör (sadelgjord lånas från ridskolan).
På samma sätt som proffsryttarna har "egna" sadlar som de använder på sina hästar.
Tål att tänkas på, om man har så pass besvärligt med smärta och detta kan motverkas med en korrekt sits i en korrekt sadel. :)

-När det kommer till mig själv varierar jag ridningen hela tiden för att underlätta för kroppen.
Jag rider i korta läder/längre läder. I hoppsadel och i dressyrsadel. Trimmar och rider ut osv..
Jag går dessutom hos kiropraktor och massör var tredje månad för att se till att jag själv är så rak som möjligt. På så sätt känner jag mig aldrig "slutkörd" på det sättet jag gör om jag varit iväg på ett meeting tex. :D
 
Jag köpte ledade stigbyglar och mina knän/leder älskar dom, får annars ont i knäna. Ryggen får jag också ont i om jag inte använder bålstabiliteten, så håller på och övar upp den genom att tvinga mig själv att rida så jag måste använda den för att sitta kvar. :)
 
Jag funderar på att börja rida igen. Jag är orolig över hur kroppen kommer reagera då jag haft knäproblem under tiden när jag höll på med ridning förr och att det höll i sig ett tag efter. Det är knäna och rygg som fått en del stryk.

Ni andra, hur håller ni ihop? Tränar ni annat också? För många år sen "tvingade" en kiropraktor mig att börja styrketräna- vilket ju var bra...men...ja...tråkigt. Jag har fortsatt- även om jag pausat vissa gånger där också och bara jympat.

Hursom! Hur håller ni andra ihop???

För min del tror jag faktiskt att det är just ridningen som gör att jag håller ihop. :)
 
Tål att tänkas på, om man har så pass besvärligt med smärta och detta kan motverkas med en korrekt sits i en korrekt sadel. :)
korrekt sadel är en förutsättning för att man ska kunna sitta rätt. Men det spelar ingen roll hur väl sadeln passar ryttaren om den ändå inte passar hästen. Vi som har provat sadlar i oändlighet vet att de inte är någon självklarhet att samma sadel passar mer än en häst.
 
Jag har haft en hel del problem med mina knän och för mig funkar det bra med vinklade stigbygelplattor med den höga delen är vid stortånoch den låga vid lilltån..
 
korrekt sadel är en förutsättning för att man ska kunna sitta rätt. Men det spelar ingen roll hur väl sadeln passar ryttaren om den ändå inte passar hästen. Vi som har provat sadlar i oändlighet vet att de inte är någon självklarhet att samma sadel passar mer än en häst.

Jag har också arbetat med sadelutprovning och vet mycket väl hur illa fel sadel kan ligga på fel häst, men ibland måste man vidga vyerna lite.
Mina vänner som rider på professionell nivå har egna sadlar, som de använder på samtliga tävlingshästar.
Många av "proffsen" har inte en sadel per häst. Och detta är ju sällan hästar med ryggproblem med tanke på prestationsnivån.
Och som jag skrev så är t.ex. USA inne på ett helt annat spår, vilket ju kan kännas lite väl hårt, men det funkar för dem tydligen.

Sedan behöver det ju inte vara svart eller vitt åt något håll, men försöker man hitta en väg till att kunna rida smärtfritt kanske man måste kolla utanför boxen också :)
 
Jag har också arbetat med sadelutprovning och vet mycket väl hur illa fel sadel kan ligga på fel häst, men ibland måste man vidga vyerna lite. :)
Det hjälper ju inte att vidga vyerna om sadeln är för smal. DÅ hamnar sadeln i bakvikt och ryttaren totalt ur balans, som gjort för ryggbesvär.
Ska man ha egen sadel så begränsar man ju antalet olika tänkbara hästar ganska mycket.
 
Proffsen har inte en sadel per häst, men troligtvis några stycken olika sadlar som passar på olika typer av hästryggar.
 
Jag menar givetvis att man, om man köper en sadel som skall ligga bra på fler hästar , måste köpa en vidare sådan för att utöka antalet hästar den kan användas på.

Jag är fullt medveten om att det finns andra lösningar som man bör överväga i första hand. :) Men då vissa människor löst det på detta sättet är det enligt mig en lösning att nämna i alla fall.
 
Tack för alla svar! :)

Det är en del olika tankar och funderingar jag tar med mig. Jag kommer börja på ridskola om jag sätter igång och får se om det finns möjlighet att byta stigbyglar när jag ska rida.

Jag skulle önska/hoppas att jag har möjlighet att både styrketräna och rida. Vi får se hur jag kan göra med min vardag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 806
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 735
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 772
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 760
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp