Knacka dörr..

hej! Vi är två tjejer som skulle vilja ha var sin/eller en medryttarhäst.
Vi funderar på att knacka dörr och fråga dom större stallen om dom har någon häst de behöver hjälp med?

Vi båda har ridit i nio år, så vi är ganska kunniga. Vi e 15 år.
Hur hade ni reagerat om någon knackade på dörren och frågade om medryttarhästar?
Hade ni tänkt tiggande snorungar och blivit sura eller hade ni tyckt det var ett bra sätt att hitta medryttarhäst. Eller hur hade ni reagerat?

Jag tycker att det är ett helt OK sätt.
Men jag skulle bli jättesur om den/de som frågar överskattar sin egen förmåga.
Jag skulle vilja ha en ärlig beskrivning av vad man kan och inte kan, skulle inte uppskatta "vi är ganska kunniga" utan mer "vi kan rida ridskolehäst på denochden nivån".

Jag kan också uppfattas som arrogant i det här, men jag skulle inte se det som att en 15-åring HJÄLPER mig om den vill vara medryttare.
Om jag behöver hjälp med någon av mina hästar så krävs det en person som kan utbilda hästar till åtminstone MSV B och det är det få tonåringar som kan.
Så om man presenterar sitt önskemål om medryttarhäst är det mer intressant om man presenterar det man kan hjälpa till med, exempelvis lädervård och liknande, och inte att ridningen som sådan ska innebära hjälp.
Men det är jag, det.
 
Vi har haft tre medryttarhästar var innan, vi har tröttnat på att rida ut på skogsturer. Som vi gjort nu i 4 år, samtidigt som vi red på ridskola.
Vi känner verkligen ingen häst människa. Tyckte också som alla andra skrev att det känns lite påtvingande och förvånande om vi skulle knacka på. Men tack för tipsen alla :)
Vi hade egentligen tänkt en foderhäst som vi kunde klättrar i hopp klasserna med, men vi har inte råd och ingen vi känner är ett dugg häst intresserad.

Härmed ändrar jag också uppfattning.

Ambitiösa tjejer utan resurser som vill träna och tävla min häst.
Nej.

Ambitiösa tjejer som vill utvecklas i ridningen med hjälp av instruktör (som jag godkänner).
Ja, om de visar att de kan rida vid provridning.
Och i så fall som sagt rida för instruktör som jag godkänner.
Eller åka häst i skogen.
 
Vi funderar på att knacka dörr och fråga dom större stallen om dom har någon häst de behöver hjälp med?
Vi har haft tre medryttarhästar var innan, vi har tröttnat på att rida ut på skogsturer. Som vi gjort nu i 4 år, samtidigt som vi red på ridskola.
Ni vill alltså hjälpa någon att träna och tävla deras hästar? Om ni är beredda på att betala en slant tror jag att det är lättare att hitta häst för det ändamålet, men ni ska nog inte knacka dörr för det. Släng ut en annons och beskriv era erfarenheter, och svara även på andra annonser. Jag tycker det finns rätt många hästar som annonseras med tränings-/tävlingsmöjligheter. Men om ni räknar med att ni ska "hjälpa till" och då gratis tror jag att det kan bli rätt svårt.
 
Jag hade nog kunnat tänka mig att säga ja om två som er hade dykt upp på min trapp, MEN det hade fått börja med att bara hjälpa till i stallet, ta hand om hästarna och om intresse och engagemang kvarstår och det känns rätt hade ridning varit aktuellt.

Ställer man upp o hjälper mig genom att visa stabilt intresse och ta väl hand om häst o stall, så hade jag ställt upp med häst, tävlingsmöjligheter och kunskap/erfarenhet. Tyvärr växer inte dessa intresserade människor på träd! De som har ett brinnande intresse skaffar egen häst. Att komma o knacka på tycker jag visar på intresse och vilja! En bra egenskap! Då kanske man inte är så rädd för att åka till stallet trots regn, snö, blåst.... :)
 
Vi har haft tre medryttarhästar var innan, vi har tröttnat på att rida ut på skogsturer. Som vi gjort nu i 4 år, samtidigt som vi red på ridskola.
Vi känner verkligen ingen häst människa. Tyckte också som alla andra skrev att det känns lite påtvingande och förvånande om vi skulle knacka på. Men tack för tipsen alla :)
Vi hade egentligen tänkt en foderhäst som vi kunde klättrar i hopp klasserna med, men vi har inte råd och ingen vi känner är ett dugg häst intresserad.
Efter det här så känner jag nej. Ni bör inte knacka dörr.
 
Tycker det regelbundet dyker upp annonser om ponnyer som vill ridas tränas och tävlas av yngre ryttare.
Jag hade kunnat haft er som medryttare förr. Hade en ponny och en liten häst och var/ är själv bara intresserad av att rida i skogen.
Så hade varit roligt för hästarna att hoppa !
 
hej! Vi är två tjejer som skulle vilja ha var sin/eller en medryttarhäst.
Vi funderar på att knacka dörr och fråga dom större stallen om dom har någon häst de behöver hjälp med?

Vi båda har ridit i nio år, så vi är ganska kunniga. Vi e 15 år.
Hur hade ni reagerat om någon knackade på dörren och frågade om medryttarhästar?
Hade ni tänkt tiggande snorungar och blivit sura eller hade ni tyckt det var ett bra sätt att hitta medryttarhäst. Eller hur hade ni reagerat?
Japp det tycker jag ni ska göra. Större stall och tävla , tja prova går ju om ni inte försöker så går det ju absolut inte, eller hur. Tävla,och rida, tja , vem vet. Försöker ni inte får ni inte uppleva att bli behandlade som bortskämda snorungar, vilket ni verkar fasa för. Vad bryr ni er om vad folk tänker om ni vet att ni uppför er riktigt mot andra. Det blir ni nog jobbigt för er men vem vet, någon kanske det passar, så mycket folk som har hästar som de inte hinner med.

Äh, testa, "trägen vinner".
 
hej! Vi är två tjejer som skulle vilja ha var sin/eller en medryttarhäst.
Vi funderar på att knacka dörr och fråga dom större stallen om dom har någon häst de behöver hjälp med?

Vi båda har ridit i nio år, så vi är ganska kunniga. Vi e 15 år.
Hur hade ni reagerat om någon knackade på dörren och frågade om medryttarhästar?
Hade ni tänkt tiggande snorungar och blivit sura eller hade ni tyckt det var ett bra sätt att hitta medryttarhäst. Eller hur hade ni reagerat?

Kom igen nu brudar, Satsa vinn.

Nej det kommer inte bli uppskattat överallt men på något sätt måste ni ju göra om ni inte har pengar eller familjeverksamhet med hästar. Alla kan inte vara uppfödda som hästungar med silversked. Därmed inte sagt att ungar som tar hand om egen häst inte arbetar. Det är jättemycket arbete med bara en häst. Silverskeden hänvisar till möjligheten att ha egen häst i ung ålder med stöttning av föräldrar eller omgivning.

Tonåringar rider ofta bra, mjukt och fint. när en blir äldre blir En stelare av skador och utslitningar etc. Som en får när en är ung och gör som ni planerar :-)
 
Den bästa medryttaren jag har träffat var 14 år när hon kom in i vårt stall.
Jag hade nog blivit glad om någon kom och presenterade sig. Unga människor har inte så många möjligheter, så jag hade tänkt att de är drivna och företagsamma.
Därefter hade jag rullat igång processen som en medryttare i vårt stall få gå igenom: att hänga med oss i stallet under några veckor. Hänga på med vagnen vid körning. Vi skulle rida ut tillsammans och i / under den processen benar jag ut om häst och ryttare passar ihop.
 
Jag hade nog kört Rialavargens upplägg för att se hur både engagemang och kunskaper är. Hade nog aldrig lovat att någon skulle få tävla mina hästar, men ser absolut inte negativt på det om allt klaffar.
Men något som är superviktigt för mig är att ni skulle ha bra olycksfallsförsäkringar som gäller på fritid, och att era föräldrar är helt införstådda med att olyckor kan hända även den bästa.
Lycka till!
 
hej! Vi är två tjejer som skulle vilja ha var sin/eller en medryttarhäst.
Vi funderar på att knacka dörr och fråga dom större stallen om dom har någon häst de behöver hjälp med?

Vi båda har ridit i nio år, så vi är ganska kunniga. Vi e 15 år.
Hur hade ni reagerat om någon knackade på dörren och frågade om medryttarhästar?
Hade ni tänkt tiggande snorungar och blivit sura eller hade ni tyckt det var ett bra sätt att hitta medryttarhäst. Eller hur hade ni reagerat?

Ett tips för er för att träffa hästägare. Det finns på Facebook flera stycken forum, ofta för olika regioner i Sverige där både hästägare som letar medryttare, och där villiga medryttare kan annonsera om att de letar.
Om ni går och knackar dörr så håller jag med, kom i vanliga kläder, berätta vad ni kan och vill och se om någon nappar. Kan ju även gen kontaktuppgifter ifall någon inte söker just då, men kanske söker om en månad eller så, livet kan ju förändras ganska fort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 362
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 956
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 358
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 106
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp