Knacka dörr..

Matilda_0000

Trådstartare
hej! Vi är två tjejer som skulle vilja ha var sin/eller en medryttarhäst.
Vi funderar på att knacka dörr och fråga dom större stallen om dom har någon häst de behöver hjälp med?

Vi båda har ridit i nio år, så vi är ganska kunniga. Vi e 15 år.
Hur hade ni reagerat om någon knackade på dörren och frågade om medryttarhästar?
Hade ni tänkt tiggande snorungar och blivit sura eller hade ni tyckt det var ett bra sätt att hitta medryttarhäst. Eller hur hade ni reagerat?
 
Medryttarhäst hade jag nog inte uppskattat om någon kom och frågade på det sättet. För om jag hade haft behov av en sådan hade jag haft en del krav och inte tagit någon så lättvindigt.
Men hjälp i stallet ev. ,med möjlighet att få rida om personen är rätt för hästen, det hade jag kunnat uppskatta. Om inte annat så visar det ju på eget intresse och engagemang att komma på besök och fråga.
 
Jag hade nog blivit lite överraskad och spontant sagt nej, men hade jag fått chansen att lära känna er lite (och ni är vettiga tjejer ;)) så hade det troligen funnits plats för er i stallet, inklusive ridning.

Så knacka inte bara på och fråga "Får vi rida?", med ridhjälmen under armen. Utan ha vanliga kläder, berätta vad ni heter, var ni bor och vad ni har för erfarenhet. Inte bara hur länge ni ridit utan gärna om ni gjort stallsysslor tidigare. Fråga sedan om ni kan hjälpa till med något. Om svaret ändå är nej, ha ett papper med era namn och mailadresser och lämna fram, om de kommer på att de behöver hjälp någon gång om de ska resa bort.
 
Jag gjorde så för ca 27 år sedan. Det var tur det för där öppnades verkligen porten till en helt ny värld för mig.
Fick dock nöja mig med att borsta, mocka och smörja träns i början för att så småningom få skritta av dyrgriparna och tillsist rida dem själv.
Jag hade blivit glad om någon entusiastisk hästmänniska dök upp här och visade ett genuint intresse.
 
Kom det någon och frågade om de får rida/vara medryttare hade jag sagt nej direkt. Jag skulle nog kräva en hel del för att någon skulle få rida min häst, i alla fall någon okänd. Jag har dock erbjudit många i stallet att få göra det, men ingen är direkt sugen på det eftersom de känner min häst. ;) (och nej, det är inte för att jag är petig och onödigt försiktigt eller att min häst är ett monster, tvärtom väldigt vänskaplig, men min häst är knappt inriden. Borde säga sig själv :p)

Skötare hade varit en annan sak. Jag skulle nog sagt ja till att borsta och mysa med hästen, det skadar inte honom och inga risker tas direkt. Men då måste personerna vara tillitsfulla och inte få för sig att gå ut på egna äventyr med hästen (typ få för sig att rida, eller "ut och skritta kan inte skada". För jo, det kan skada rejält).
 
Säger som andra - sköta ja men rida nej! Det är ett stort ansvar att rida någons häst och jag hade velat lära känna er ordentligt först. Jag hade dessutom velat ha ett medgivande av era föräldrar eftersom ni är minderåriga. Medryttare är dessutom ofta kopplat till att man på ngt vis bidrar till kostnaderna för hästen och det är ju ofta svårt innan man tjänar egna pengar.
 
Det skadar inte att presentera sig och fråga om någon behöver hjälp, men jag tror att det kan bli svårt. Personligen hade jag nog tackat nej, dels på grund av er unga ålder och dels för att jag vill veta mer om personen jag sätter på min häst. Däremot hade jag uppskattat om någon kom och ville hjälpa mig med skötsel i allmänhet. Hade allt känts bra kanske det blivit ridning med.
 
Jag fick faktiskt en fruktansvärt bra medryttare på det viset, lite paff först och smått skeptisk men hon fick börja med att bara umgås och pyssla med hästarna, det var det hon ville när hon började, och senare rida.
 
hej! Vi är två tjejer som skulle vilja ha var sin/eller en medryttarhäst.
Vi funderar på att knacka dörr och fråga dom större stallen om dom har någon häst de behöver hjälp med?

Vi båda har ridit i nio år, så vi är ganska kunniga. Vi e 15 år.
Hur hade ni reagerat om någon knackade på dörren och frågade om medryttarhästar?
Hade ni tänkt tiggande snorungar och blivit sura eller hade ni tyckt det var ett bra sätt att hitta medryttarhäst. Eller hur hade ni reagerat?

Jag tror att de flesta säger nej p g a de inte är beredda på att få frågan om ni bara går dit och knackar på. Eller ser de som gratis hjälp att mocka.... Ett sätt kan ju vara att skriva och berätta om er själv, vad ni kan och vad ni önska, samt lämna med ett foto och kontaktuppgifter. Be dem att fundera och ta kontakt och att ni tar kontakt igen om en vecka, typ. Ett annat sätt är att ringa och fråga om ni kan få komma dit och prata. Allt för att de ska få en chans att fundera.
 
Säger som så många andra, absolut inte rida men kanske pyssla. Kan ni visa under några månader att ni sköter er, kommer när ni ska, gör det man kommer överens om, är intresserade av att lära, har en trevlig attityd och har hästvett, då kan det bli tal om att rida.
 
@Matilda_0000 jag hade liksom flera andra i tråden definitivt gett er chansen att komma in i mitt stall och hjälpa till med olika sysslor. Visar ni er seriösa så hade jag inte haft något emot att ni hade fått rida såsmåningom. Jag tycker inte man ska avfärda någon för att de är unga utan ge dem en chans att visa vad de går för först. Så testa att fråga runt om någon behöver hjälp och såsmåningom hittar ni säkert någon hästägare som vill ge er chansen att rida med. Själv hade jag aldrig föräldrar som hade råd att ge mig en häst när jag var ung och jag förstår såväl att man vill ha möjlighet att få prova att rida utanför ridskolan med.
 
Kan tillägga att jag hade velat ha en kontakt med era föräldrar också eftersom hästar trots allt är en riskfylld verksamhet att hålla på med och jag hade velat försäkra mig om att era föräldrar visste vad ni gjorde och vart ni höll till. Kan också vara bra att veta vem föräldrarna är vid en eventuell olycka.
 
I ett stall med bara en hästägare är nog chansen ganska liten. Om ni med större stall menar stall med många hästägare så brukar det finnas anslagstavlor och att knacka på och be att få sätta upp ett meddelande där skulle kanske kunna ge någon provridning. Men hur stort intresset för medryttare är beror nog väldigt mycket på var ni bor och hur mycket ni är beredda att betala.

Men jag håller med alla som skrivit att ni troligen har större chans att få hjälpa till att sköta stall/hästar än att få rida.
 
Tycker inte det är en bra ide, hade själv sagt nej tack och upplevt det som oseriöst. Beror ju dock på vad för sorts stall/hästar ni frågar om. Tror ni har större chans i ett travstall tex, där vill de ofta ha någon som kan mocka och rida ut med hästarna.

Har ni inga kontakter? Tex er ridlärare, någon i familjen etc som vet någon som behöver hjälp i stallet? Det är ett mycket bättre och enklare sätt att hitta en medryttarhäst. :)
 
Tycker inte det är en bra ide, hade själv sagt nej tack och upplevt det som oseriöst. Beror ju dock på vad för sorts stall/hästar ni frågar om. Tror ni har större chans i ett travstall tex, där vill de ofta ha någon som kan mocka och rida ut med hästarna.

Har ni inga kontakter? Tex er ridlärare, någon i familjen etc som vet någon som behöver hjälp i stallet? Det är ett mycket bättre och enklare sätt att hitta en medryttarhäst. :)
Vi har haft tre medryttarhästar var innan, vi har tröttnat på att rida ut på skogsturer. Som vi gjort nu i 4 år, samtidigt som vi red på ridskola.
Vi känner verkligen ingen häst människa. Tyckte också som alla andra skrev att det känns lite påtvingande och förvånande om vi skulle knacka på. Men tack för tipsen alla :)
Vi hade egentligen tänkt en foderhäst som vi kunde klättrar i hopp klasserna med, men vi har inte råd och ingen vi känner är ett dugg häst intresserad.
 
Vi har haft tre medryttarhästar var innan, vi har tröttnat på att rida ut på skogsturer. Som vi gjort nu i 4 år, samtidigt som vi red på ridskola.
Vi känner verkligen ingen häst människa. Tyckte också som alla andra skrev att det känns lite påtvingande och förvånande om vi skulle knacka på. Men tack för tipsen alla :)
Vi hade egentligen tänkt en foderhäst som vi kunde klättrar i hopp klasserna med, men vi har inte råd och ingen vi känner är ett dugg häst intresserad.
Då måste jag be att få ändra mitt svar lite.
Skulle någon knacka på här och be att få tävla och träna med mina hästar skulle det nog bli ett nej tyvärr.
 
Men har ni ridit på ridskola har ni väl en ridlärare som vet vilka ni är och vad ni kan? Folk i allmänhet släpper inte iväg sina hästar till totala främlingar.

Annars kan det nog vara en god ide att skriva en sökesannons där ni berättar om vad ni kan och vad ni söker. Går ni direkt till ett stall och frågar folk är nog risken stor att folk säger nej av bara farten, alternativt att ni missar hästägare som inte är där just då.
 
Vi har haft tre medryttarhästar var innan, vi har tröttnat på att rida ut på skogsturer. Som vi gjort nu i 4 år, samtidigt som vi red på ridskola.
Vi känner verkligen ingen häst människa. Tyckte också som alla andra skrev att det känns lite påtvingande och förvånande om vi skulle knacka på. Men tack för tipsen alla :)
Vi hade egentligen tänkt en foderhäst som vi kunde klättrar i hopp klasserna med, men vi har inte råd och ingen vi känner är ett dugg häst intresserad.

Då tror jag att det är en dålig idé att knacka dörr. De jag känner som erbjudit ridning efter en sådan fråga har erbjudit skogsridning och i bästa fall några lektioner.
Att knacka på hos någon som låter er tävla dennes hästar tror jag är lika sannolikt som att ha alla rätt på Lotto.

Har man inte råd för man jobba extra för att förverkliga sina drömmar. Kan man inte det får man acceptera att drömmen får stanna på drömstadiet och att man inte kan få allt man vill. Om några år är ni myndiga, då kan ni börja jobba och själva tjäna ihop till den häst ni drömmer om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 362
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 956
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 358
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 106
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp