Knä eller höft??

SofiaochLukas

Trådstartare
Min häst har nu under några veckor varit väldigt konstig i bakbenen/baken. Han är lite loj när man är ute, går helst på gräs o är svår att få därifrån. I skritt o trav märker man ingenting eller iallafall inte mycket. Mrn i galoppen är han väldigt stel och konstig, kan inte ta ut steget m hö bak överhuvudtaget utan hoppar nästan jämfota ser det ut som. Har haft fysioterapeut ute som gett elbehandlingar då han va väldigt stel i musklerna, hon trodde något hänt i hagen. Men nu sista gången hon va ute fanns inga spänningar kvar så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till!!! Någon som har något tips på vad jag kan göra eller kanske har varit med om ngt liknande? Kommer uppifrån höft/knä. Syns ingen avällnad o ingen värme ngnstans.

Sv: Knä eller höft??

Har du tips på någon bra klinik? Är livrädd att de ska konstatera kot- eller hovledsinfl som jag vet att många råkat ut för. för jag är säker på att det inte sitter där!

Varför så livrädd för hov/kotledsinflammation egentligen ? Det är ju behandlingsbart och oftast med gott resultat.

Min var som du beskriver i vintras början av våren, han hade gått omkull i hagen, några veckor efter märkte jag att han blev stel och mindre rörlig bak, fick inget riktigt påskjut bakifrån heller.

Resultatet var en sned höft och inflamation i en led i korset. Behandlades med kiro och kortison. Efter en behandling blev han friskförklarad och är nu symptomfri

Ömfotad? Min häst hade ont i alla fötterna tidigare i år. Såg ut som hon travade på glasbitar. Behandlades med 10 dgr metacam och fick sulor fram. Sulorna gjorde stor skillnad! En häst som har ont i hovarna får ofta sekundära problem i musklerna eftersom de spänner sig när de rör sig och det gör ont. Jag tycker du ska konsultera en bra hästveterinär och även prata med hovslagaren. Lycka till!! :)

Naturligtvis skall hästen till klinik. Var bor du? Kan tipsa om någon lämplig vet om det är inom områden som jag känner till :)

Har du tips på någon bra klinik? Är livrädd att de ska konstatera kot- eller hovledsinfl som jag vet att många råkat ut för. för jag är säker på att det inte sitter där!

Om du inte är veterinär så kan du inte veta något säkert. Åk till klinik, jag skulle tippa på hovöm jag.

Skulle gissa på hovöm, kan också vara fångkänning med tanke på årstiden och på hur du beskriver problemet. In på klinik + tala med din hovslagare för bedömning är mitt råd!

Värme över hovar? puls i benen? Jag minns hur min första fånghäst betedde sig lite "loj" (trodde jag....) ville gärna gå på gräskanten när vi var ute och gick eller skrittade...Kändes lite stel, men var så väluppfostrad så han försökte göra det jag bad honom om i alla fall....Bara en tanke...

Det är väl bra om de hittar något behandlingsbart, de åkommor du beskriver är dessutom ofta relativt enkelt att förebygga med god omvårdnad sedan efter lyckad behandling.

Var bor du?

Det är väl bra om de hittar något behandlingsbart, de åkommor du beskriver är dessutom ofta relativt enkelt att förebygga med god omvårdnad sedan efter lyckad behandling.

Var bor du?

Jag är rädd för att få det konstaterat då jag haft både fysioterapeut, duktig tränare o distriktsvet ute o kollat honom o vi säger alla att det inte sitter så långt ner i benet. Det är något som hänt uppe i höft/knä eftersom han inte får med sig det o inte kan ta ut steget m bakbenet. Vore det hov eller kotledsinfl hade han reagerat även npgot i skritt o trav men det gör han inte! Vet klinikerna här i närheten ärväldigt duktiga på att snabbt behandla kotor o hivleder även om det kanske inte är det som är största problemet. det är.därfär.jag oroar mig för det.

Fast det stämmer inte ang att man skulle sett sånt i tex skritt. Jag har haft en häst med dubbelsidig kotledsinflammation och knäledsinflammation samtidigt, och det enda man märkte var att hon började fatta fel galopp, eller bytte galopp lite väl ofta. Veterinären var ute men hittade inget speciellt. Däremot hittades desto mer på kliniken.

Jag hade börjat med att kolla hovarna som jag såg att flera redan skrivit. Alla som har tittat på honom har kikat på kotor, höft, bak-knän tänker jag...

Be klinikhovslagaren titta på dem först (om inte annat för att utesluta) innan ni börjar gå igenom bakben och rygg. Även om det visar sig högre upp kan det ju vara så att problemet sitter långt ner och att det slår igenom upptill när han försöker avlasta och rör sig för att det ska göra mindre ont. En stel muskulatur kommer ju ofta när det handlar om avlastning och omfördelning - som symptom på något annat. En lurig hovböld kan absolut visa sig så som du skriver.

Det är ju också så att om hästen går med sånt här obehandlat länge är det inte helt ovanligt att de utvecklar sekundära grejer, som en kotledsinflammation so måste behandlas innan man kan se nästa steg. Det är därför hältutredningar är så långdragna och i många fall tror jag folk skiter i återbesök och nöjer sig med att få kotledsinflammationen behandlad.

Hästar är ju individer, och grundorsaken kan skilja. Men rent generaliserat så är en kotleds- eller hovledsinflammation lättare att behandla (om den inte beror på värre underliggande problem) än gonit (knäledsinfl bak) eller höft.

Jag tänker i första läget hovar jag med dock, men alldeles oavsett så klinik och en utredning är enda som kan ge svaret. Och första svaret kanske inte är grundorsaken, ofta får man behandla följdsymtom innan man hittar grundproblem.

Men utan klinik blir det bara snillen spekulerar och gissningslek och det är inte hästen hjälpt av - även om det kan kännas bra att i väntan på den bokade tiden bolla och fundera lite. Så ring klinik idag och boka tid =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 099
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 053
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 975
Senast: Linda_A
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka