Klippt häst i kallstall?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 824
D

Dam

Funderar skarpt på att klippa damen eftersom hon mer eller mindre börjar likna ett hårigt monster :smirk: rider mycket och hon blir svettig av ingenting. Men, jag funderar på hur jag ska göra med täcke på natten, hon står i ett kallstall, med öppet till nock och samma temperatur inne som ute. Hur gör ni med era klippta hästar? Hur täckar ni dem på natten? Har de täcke runt halsen med? Hon är inte så frusen av sig, men ganska kall redan nu om halsen på morgonen, jag har nu fleece på natten. Eller ska jag strunta helt i täckning? kom med synpunkter tack!!! :bow: Jag bor i södra sverige, haft typ - 6 grader som kallast på natten nu...

Sv: Klippt häst i kallstall?

om det inte blåser eller om hästen inte är blöt så fryser den inte. Vi täckar inte våra klippta hästar när de står inne och vi har kallstall. Sen är ju frågan hur det blir när du har öppet upp till nock...

om det inte blåser eller om hästen inte är blöt så fryser den inte. Vi täckar inte våra klippta hästar när de står inne och vi har kallstall. Sen är ju frågan hur det blir när du har öppet upp till nock...
Hm, det är ju inte så att det är dragigt, men rejält kallt, alltså samma temperatur som ute... När jag känner av damen på morgonen med ludna pälsen nu så känns hon kall, men det kanske inte betyder att hon är det?!

Beror på vilken klippning.
om du bara klipper undersidan av halsen och magen så klarar hon sig utan täcke. om du klipper mer bör den absolut stå täckad över natten. boxvistelse/uppstallad hindrar ju att den rör sig så mkt, utan det är lättare att den blir kall. det behöver inte vara femtievla lager med täcken´, ett lätt varmfodrat täcke räcker oftast gott och väl.

om du ska klippa rygg,länd och kors pratar vi helt andra grejer. då tar du i princip bort hela hästens egna naturliga förmåga att själv hålla värmen och bör därmed täcka upp noggrannare.

mvh/m

Hm, det är ju inte så att det är dragigt, men rejält kallt, alltså samma temperatur som ute... När jag känner av damen på morgonen med ludna pälsen nu så känns hon kall, men det kanske inte betyder att hon är det?!

temperaturen ovanpå ytan, dvs utanpå hästens päls, är inte samma som innanför den.

finns en mycket bra artikel i nyutkomna Ridsport idag förresten, som tar upp just detta.

temperaturen ovanpå ytan, dvs utanpå hästens päls, är inte samma som innanför den.

finns en mycket bra artikel i nyutkomna Ridsport idag förresten, som tar upp just detta.

aha, tack:bow:! ska inhandla tidningen i morgon!

Vi har kallstall och här står helklippt häst med ylletäcke på nätterna.

Mina klippta hästar har Horsewares thermotäcken på nätterna i vårt icke uppvärmda stall.
150 g när det inte är så kallt och 300 g när det blir kallare i vinter.

Jag skulle inte oroa mig för att hästen fryser så länge den är torr och får tillräckligt med grovfoder. Att hon känns kall har inget att göra med om hon fryser eller inte. Hästar har ett "värmesystem" som är helt olikt människans och deras Nedre Kritiska Temeratur ligger runt -20. Hästar håller inte heller värmen genom att röra sig utan snarare genom att stå stilla och spara energi. Om det blir många minusgrader i stallet kan du lägga på ett tunnt täcke så är du på den säkra sidan. Halstäcke behövs ej.

de räcker väl med ett mysigt ulltäcke..dom är ju varma och andas väldigt bra..sen så är de ju klart att de beror på om hästen är frusen av sej.

Senast ändrad av en moderator:

Täcken är inte mysiga för hästen, bara ett nödvändigt ont.... Men vi har ju en tendens att föra över våra kännslor till hästarna (även jag:))

min blev helklippt i september och har nu fleccetäcke och fodrat regntäcke över på sig dygnet runt både ute o inne, har ingen värme i stallet.i hans stall är det bara två hästar (fyra boxars stall)

han ska snart klippas igen men filtklippning denna gång för att han ska svettas mindre, torka fortare , och endå inte frysa.
han kommer ha täcke varje dag hela vintern, har termotäcken och ett tjockt ute vintertäcke, när det är som allra kallast i vinter kommer han ha termotäcke med tjockt utevintertäcke över.
han har ländtäcken när han rids.

Jag klipper mina arbetande JUST FÖR att jag står i kallstall, det tar sådan tid innan de torkar annars när de får så mkt päls.

Täckar givetvis även inne, har ju samma temperatur inne som ute.

Halstäcke behövs inte.

Spårklippning är bra för då kan hästen vara ute utan täcke samtidigt som den torkar snabbt om den blir svettig.

Det är bara att lämna täcket på alternativt byta till stalltäcke. Jag tycker att har mna tagit bort pälsen så ersätter man det med ett täcke även på natten om man har samma temp som ute.

Men klippa tycker jag absolut du ska göra. Det är mkt värre att stå blöt än att inte ha päls:D Spårkilppning går fint, då behöver den naturligtvis inte täckas vid milt väder.

Precis vad jag känner med, hon torkar väldrigt sakta och blir kall i pälsen. Det får bli klippning helt enkelt och sedan ta täcken som det kommer. Spårklippning, hm, får söka på hur en sådan ser ut...

tacktack:)

Jag har tjockt stalltäcke med hals när min häst var klippt och stod i utebox. Tycker inte du ska strunta i täcke eftersom du tagit bort hästens naturliga skydd för att hålla värme.

Jag har kallstall med öppet upp i nock och i princip samma temp som ute. Något varmare blir det ju när hästarna är inne. Våra helklippta hästar har utegångstäcken dygnet runt och hals när det är extra kallt. Kör man med spårklippning klarar sig hästen ändå.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 686
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 432
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 415
Senast: Korven
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10