Klippa eller inte?

movi

Trådstartare
Ja,nu vill jag ha råd från er! Är helt blåst vad det gäller klippning av häst! Har aldrig haft klippt häst!

Vi har haft henne i nästan 7 år,första 5 åren i vanligt stall,sen 1,5 år på lösdrift! Har aldrig haft täcke på sig ute vare sig under stalltid eller lösdriftstid!

Häst på lösdrift,rids ca 5 d/v,mellan 1,5-3 tim,varierande ridning,dock ej tävling nu!

Har satt en enorm vinterpäls,vilket resulterar i en väldigt svettig häst efter ridpass! Har ej möjlighet att torka inne innan utsläpp!

Vill ej helklippa henne,men nån typ av heter det jaktklippning?
Eller behålla pälsen och sätta på täcke efter ridpass och sen ut?

Ja,vad säger ni? Tackar på förhand!

Sv: Klippa eller inte?

Vår erfarenhet (lurviga islänningar) är att det funkar långt mycket bättre med en partiell klippning alternativt spårklippning. Undersida hals, bringa och lite under magen (mot sadelgjorden) och hästen torkar och orkar mycket bättre.

Om hästen fryser eller inte beror också på tillgång på grovfoder. Vi upplever att blåst och regn är långt värre än ren kyla. Täckar vid behov, men det är rätt få dagar på ett år.

Pälsarna växer i allmänhet rätt snabbt, en av våra är hittills klippt 3 gånger denna säsong ... Vill man inte, så klipper man inte om, men det blir tjockt fort.

Jag ''drog upp dragkedjan'' på min häst. alltså klippte längs halsen en bit ut på sidorna,de har hjälpt mycket och de resulterade i en piggare och mindre svettig häst. Hon går på lösdrift och om hon rids kalla vinterdagar kommer hon få gå i ett varmt vintertäcke!;)

Min han e lurvig han med ... men han torkar under tiden jag skrittar av honom har då fleece täcke på när jag skrittar av ca 15 min

Mitt kallblod går på lösdrift, rids 3-4 ggr/v, varav 1 gg hårdare träning. Han är klippt i en sned linje öra - bog - ca 20 cm bakom sadelgjorden (nedanför det alltså), alltså där han svettas mest. Klippte första gången i början på oktober, måste klippa igen snart. Räknar med att han ska klara sig utan täcke, förutom vid blöt nederbörd, men då är han ju täckt oavsett så.

Vår erfarenhet (lurviga islänningar) är att det funkar långt mycket bättre med en partiell klippning alternativt spårklippning. Undersida hals, bringa och lite under magen (mot sadelgjorden) och hästen torkar och orkar mycket bättre.

Om hästen fryser eller inte beror också på tillgång på grovfoder. Vi upplever att blåst och regn är långt värre än ren kyla. Täckar vid behov, men det är rätt få dagar på ett år.

Pälsarna växer i allmänhet rätt snabbt, en av våra är hittills klippt 3 gånger denna säsong ... Vill man inte, så klipper man inte om, men det blir tjockt fort.

Sådär gör jag också (också lurvig islandshäst) - det funkar jättebra för mig och min häst! Jag har hittills klippt min häst en gång i början av september, och en gång i mitten av oktober. Han går ute utan täcke dagtid, står på stall nattetid. Oftast rider jag på eftermiddag/kväll och är hästen svettig då, får han fleecetäcke på sig någon timma + extra grovfoder. Rider jag mitt på dagen får han stå inne en stund och äta, sedan ut, eventuellt med täcke beroende på väder.

Ja,tackar för svaren! Ja,det lutar nog åt klippning,och där kommer väl kanske då nästa problem:eek:
En häst med nerverna utanpå kroppen:D,ja inte katastrofalt,men vid nya obehagliga händelser..
Men jag har pratat med en tjej,som kan göra det,och även är van med lite "nervigare" hästar!

Någon som har en pall med bomull att sälja:)?? Så jag kan pula ner det i öronen och även linda för ögonen..:D Vem vet,kanske behöver linda in frisören också..:o

Ta det bara lugnt, oftast "smittar" vi hästen med våra farhågor ;)
Och klipp lite, så du ser effekten. Det går lätt att förstora om du så önskar vid senare tillfälle - och så blir det lättare för hästen.

Ta det bara lugnt, oftast "smittar" vi hästen med våra farhågor ;)
Och klipp lite, så du ser effekten. Det går lätt att förstora om du så önskar vid senare tillfälle - och så blir det lättare för hästen.

Ja,ingen fara,lite ironi bara,vi brukar få höra om våran stissiga häst vid lite nya situationer:p
Jag har några ggr klippt ett par hästar,men av den "normala" sorten,känner att jag ej vill ta vår häst,då jag vet att energin jag har går över på pållen..onödigt första gången att jag ska sabba henne:eek:
Har även en klipphundsras,så det där med inskolning av maskinen av första gångerna och så,det fixar jag!
Men hästen,är större och jag vill som sagt,att det är bra om man kan klippa henne flera gånger,och inte bara en gång,för att jag förstörde det:eek:
Men nu är klippning beställd,på lördag..ja,jag kan lägga ut lite bilder,kanske klippt lite här och lite där...hehe

en av mina hästar (den som jag rider mest) Har jag klippt för han blev så otroligt svettig :crazy: Och efter att jag hade klippt honom blev han genast mer vaken och pigg vid ridning. :)
Här finns bilder på hur han är klippt::love:
http://www.pixbox.se/pic_show_id15776899.html

Japp..
16294307.jpg

16294308.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 281
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 727
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka