Kliar mulen

Switch

Trådstartare
Hej!

Min häst har börjat klia mulen mot marken och mot frambenen, han frustar även en hel del. Det brukar han dock göra, men tycker det är mer nu. Han rycker också med huvudet, tvärt uppåt liksom. Inte så han drar upp det utan snabbt ryck typ.. väldigt dålig förklaring, ska fundera om jag kan komma på något bättre.

Kollade tänderna för två veckor sedan och det var lite vasst på utsidan som skavt lite men inga sår eller nåt konstigt. Han har en vargtand men han är 7 iår och har inte haft problem med den. Det känns dessutom inte som det har med tänderna att göra i och med kliandet. Reagerar varken mer eller mindre på lång/ kort tygel eller på olika bett. Har mjuka bett.

Nån som har nån idé? Ringde veterinären för jag vill såklart kolla upp det men hon hade ingen idé alls annat än att kolla med kamera om det sitter fast något. Endoskopi tror jag hon kallade det. Men sån utrustning hade inte hon utan skickade mig vidare till klinik, dom har telefontid som jag missade med en kvart.. så nu måste jag vänta till måndag, suck!

Om nån kommer på något blir jag jätteglad! :laugh:

Sv: Kliar mulen

Om han kliar och grejjar med huvudet och även rycker det uppåt (även vid ridning?) tycker jag det låter som tänderna ändå.

Min islänning gör oxå så den här årstiden då det flyger mkt pollen i luften (han är pollenkänslig) Han gillar inte heller knott, mygg och flugor i näsan så jag brukar rida med flugfransar över mulen. Det finns även nosnät men det funkar inte på honom. Så det är ju inte alls säkert att din häst har några problem med tänderna eller är en headshaker.

Om det är bara på vår sommar och inte hela dygnet så kan det vara att den hatar knott o insekter mot näsan. Jag har haft ett fullblod som gjorde så vid duggregn, samt knottiga dagar/kvällar, han hatade den känslan mot nosen. Men han gjorde det alltså bara ibland, som att man red när det var knott eller duggregn, eller fin snö mot nosen också, förresten.

Skulle även kunna vara allergi ch klåda på nosen, vi hade faktiskt en ponny som var skimmel och blev röd och irriterad på nosen av vissa växter och även av solen vissa perioder. Men samma där, inte hela tiden utan under vissa förutsättningar.

Svarar alla :)

lewellyn: Han kliar ju inte tänderna, utan själva överläppen/näsborrarna. Ibland ser det ut som det är insidan av överläppen eller tandköttet när han gör det mot frambenen. Men blir det att jag kör in honom så får dom kolla tänderna också för säkerhets skull.

rubytoo: Headshaking tror jag inte det är, har ridit en del hästar med det och tycker det här känns annorlunda. Men det är klart att det kan vara det, olika hästar regerar ju olika.

Bugaboo: Pollen har jag funderat på. Veterinären funderade också på alla frön från t ex maskrosor, sånna där fluffiga grå, som flyger omkring. Ja, allt som flyger omkring skulle ju kunna irritera. Men jag har haft honom i tre år och inte märkt av det här tidigare, det kom väldigt plötsligt en dag. Han är rädd om sin mun och brukar inte rycka/dra alls. Kan pollenallergi komma så plötsligt? Känns som det borde komma smygande, men jag har ingen erfarenhet alls om det så säg gärna emot :)

traceys: Han har som sagt inte gjorde det innan så jag vet inte om det har med årstiden att göra. Är inhyrd och träffar honom oftast bara på kvällen så vet inte hur det är över dygnet. Ska dit på morgonen imorron dock, så får se då om det är nån skillnad. Det här är också fullblod och han gillar inte knott heller, men tycker det borde visat sig tidigare år om det hade med det att göra. Regn och snö bryr har sig inte om så länge det inte spöregnar, men då ställer han rumpan emot och vägrar gå, ingen reaktion med huvudet. Klåda har jag funderat på också i och med kliandet. Det är ingen skimmel men huden är ju tunn på mulen. Vad har du gjort mot den? Smörjt? Har din visat reaktion mot några speciella växter?

Tack för svar! :)

rubytoo: Headshaking tror jag inte det är, har ridit en del hästar med det och tycker det här känns annorlunda. Men det är klart att det kan vara det, olika hästar regerar ju olika.

Det är det svåra med detta, du behöver inte ha någon som helst symptom på det när du rider och de kan reagera värre tex soliga dagar.

Men just det du beskriver tycker jag som att det är väldigt likt de hästar jag mött som haft detta

problem med tänderna kan visa sig genom att hästen kastar med huvudet, är stel i ryggen osv... det behöver ju inte visa sig just i tänderna. Om inte annat så kan det ju vara skönt att ta ut vargtanden och utesluta den som en möjlig orsak till beteendet.

Headskaking är ju ingen "diagnos" i sig utan ett symptom (eller ett stereotypt beteende) - en signal på att något inte står rätt till. Kan vara insekter, kan vara tänder.

Liknande trådar

Katthälsa I början på juni i år fick min katt en massa skit i öronen och det kliade, veterinären konstaterade öronskabb och vi fick stronghold och...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Shark
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 627
Senast: Fibusen
·
Hästvård Har använt sökfunktionen, men en del frågor ändå. Kan det komma plötsligt på en äldre häst? Kan det debutera i hagen enbart...
Svar
18
· Visningar
2 376
Senast: _micaelaa
·
Hästvård För ett tag sedan gjorde jag en tråd om min häst som helt plötsligt började skaka på huvudet.. Detta visade sig vid en lunchfodring, och...
2
Svar
23
· Visningar
4 760
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka