Kli och mjäll av morötter?

Lorelie

Trådstartare
Hästen jag brukar rida kliar svansroten, den är helt mjällig. Han är även mjällig i manen.
Hans ägare har hört att frieserhästar kan få sådant av morötter. Är det morötterna som orsakar det? Eller vad kan det annars vara?
Jag vet inte vad han äter, men det är iaf havre, betfor, alger, mineraler, kalk, gain müsli (?), foderjäst, vitlök (färsk eller pulver, det varrierar), morötter/äpplen
 
Vad jag förstått så är det inte helt ovanligt med eksem hos frieserhästar. Jag har sett svenskfödda med eksem (samma typ som hos islandshästar)
Nu är det i och för sig höst, vilket bör utesluta vanligt sommareksem. Men om det nu är en känslig ras så kanske han reagerar på något foder, precis som du skrev. Det kan vara så enkelt som att det är höet, tex.
Jag skulle tvätta mankam och svansrot i Enden mjällschampo ett par gånger och se vad det ger för resultat. Enden brukar finnas i vanliga butiker, eller kolla på apoteket.
Han har ju rikligt med man Kreles, men du behöver bara schamponera in övre delen av manen. Inte längderna.
Testa och se!
 
Tack för svaret.

Han kliar inte manen, men däremot svansen (Han har väldigt mycket svans också, massor med hår, och det är svårt att tvätta svansroten ordentligt)
När jag tvättar manen (ca varannan månad) så tvättar jag bara mankammen (längderna blir bara igenomsköljda med det schampoot som jag använt där uppe. Tvättar med mild tvål, kommer inte på vad den heter, och har sedan balsam, har haft olika sorter, bland annat Barnängen. Avslutar med pälsglans när den torkat.)
 
Menar Sabine att morötter ger "kliande" ??

Har aldrig hört!

Mem men... man lär sig alltid något nytt :D
 
Du bör använda produkter avsedda för häst (eller rekomenderade av veterinär). Människoprodukter är inte utprovade för hästar och mjällen kan vara en allergisk reaktion på innehållet i shampo/balsam.
 
Jag brukar massera min friesers svansrot med olivolja. Det fungerar bra och han tycker det är supermysigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 065
Senast: Rebecka83
·
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
3 994
Senast: aprilia
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 916
Senast: Madick
·
Foder & Strö islandshäst på 4år i år. igångsättning (inridning/inkörning) 400kg ca 140 i växt.(baken högre än manken) lättfödd, lite halvfet...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: tinystina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp