Klantig i skogen

Luna10

Trådstartare
5-åringen (kallblod -08) är så fruktansvärt klantig med sina fötter i skogen!
Har ridit mycket i skogen nu under vintern/våren, både på stigar och off-road men det blir inte bättre... Det är inte så att han inte kan lyfta på fötterna, är det typ stockar/grenar som man uppmärksammar honom på så snubblar han inte. Det är mera det att han tittar åt ett håll och går åt det andra... Att förvänta sig att han ska följa stigen när man rider på långa tyglar är lönlöst.:p Jag har haft taktiken att "hjälpa" honom så lite som möjligt men ibland måste jag gå in och styra när han är på väg rätt in en stubbe, stenröse eller träd... Kan tillägga att han är absolut inte stressad eller tittig utan går helt avslappnad, får syn på nånting intressant, vänder huvudet ditåt och efter några steg följer resten efter :crazy:
Vet inte vad jag vill med tråden egentligen, mest bara höra om det är normalt och att han kommer att växa ifrån det...
 
Sv: Klantig i skogen

Hehe fullt normalt om du frågar mig när de blir ofokuserad :D min är likadan, när han är koncentrerad så klarar han allt utan problem men ooooh vad är det där borta, då blir det mest snubbel och brak.

Han har en tendens att få alldeles för bråttom på vägen hem och då är det likadant när han blir spänd. Dit han tittar, dit åker resten av kroppen även om det råkar vara rakt ut i skogen eller över något olämpligt.

Också ett kallblod f.2008
 
Sv: Klantig i skogen

låter lite som min kompis häst som också är fem, hon är lite obalanserad och som du säger, tittar åt höger och bara 2-3 steg så är kroppen också åt höger ^^
Hon tränar balansen genom att försöka rida så rakt som möjligt och hjälpa sin häst att räta upp sig, det blir bättre och bättre faktiskt.

Det kanske är så att din också är obalanserad och behöver träna rakriktning? :)
 
Sv: Klantig i skogen

Svar till båda; skönt att höra att det är helt normalt för åldern :p. Tror nog också mest att han är ofokuserad, tycker mig se samma tendenser hos tvåbenta fyraåringen :D. För om vi jobbar i skogen, dvs klättrar eller går genom extra besvärlig terräng, då är han skärpt. Vi jobbar också med rakriktning och balans i dressyren och det blir bättre och bättre, men jag tror inte det är problemet utan nog mera en mognadsgrej. :D
 
Sv: Klantig i skogen

ooooh vad är det där borta, då blir det mest snubbel och brak.
:D:p
Exakt så är det :D
Och när man har snubblat så är det bara "oooops." Och så brakar vi vidare utan att bry oss det minsta :D.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 055
Senast: Luff
·
Islandshäst Alltså, enligt "rasstandarden" ska väl en isis per defininition vara "säker" på fötterna i skog och mark. Min häst har inte läst den...
Svar
9
· Visningar
1 568
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp