"katt"hund

älgen

Trådstartare
Rashjälp önskas.

Jag vill ha en liten smidig hund storleksmässigt.
Den ska jaga möss
Barnvänlig
Billig i drifft (mao lättskött, helst korthårig)
Inte för aktivitetskrävande

Finns det någon hund som är som en katt?:p

Sv: "katt"hund

Shiba brukar man ju säga att de är mer som än katt än en hund... Dock har jag bara negativa erfarenheter av rasen så överlåter till någon annan att berätta mer.

Annars tycker jag att dvärgschnauzern stämmer in på det mesta du skriver. Lättsamma hundar som dock kräver en del pälsvård. Men håller man efter pälsen är de lättskötta.

När man talar om shiban som katt så syftar man mer på psyket och inte så mycket på de punkter som TS vill ha uppfyllda. Visst, en shiba gillar att jaga smågnagare, men jag skulle inte räkna den som den barnvänligaste hunden eller den lättaste hunden ur "gårdshundsvinkel". Då låter dansk-svensk gårdshund som ett betydligt bättre alternativ.

Det närmaste en katt, som är hund, måste ju ändå vara Basenjin.

Den är väl varken barnvänlig eller ovänlig, den struntar i de flesta.
Det är avlad för att jaga råttor på Afrikansk mark.
Den är lättskött, vad det gäller pälsen.
Och inget för den som tänker ägna sig åt dressyr eller liknade fjantiga övningar, den reder sig själv.

Rätt lik Shiban till utseendet och sättet.

Fast jag skulle nog ändå också rösta på en DSG. De är trevligare, fast det är ju en smaksak.

Senast ändrad:

Varför inte köpa en katt helt enkelt? Stämmer in på alla dina önskemål...

Annars tror jag en DSG passar bra.

Har katt, men för lat för att jaga...dessutom skulle han vara elak mot ny katt.

kl mig själv och skriver allmännt.

Funderar på hund och vill då ha en som kan göra lite "nytta" samtidigt som den ska fungera med resten av familjen vilken innehåller två små barn.

vardagslydnad ska givetvis tränas men avser inget aktivt tävlande osv.
Hunden kommer få vara med mest hela dagarna och måste fungera med folk helt enkelt.
Har inte tid med aktiva hundar i BC bemärkelsen.

Någon som vet om DSG är väldigt aktivitetskrävande?

Jag åkte tåg med en tjej och hennes Norfolkterrier igår och hon jag frågade lite om rasen och hon beskrev nästan precis dina önskemål. Visst, det är en terrier med allt vad det innebär, men tydligen var den betydligt mildare i temperamentet än många andra terriers.

http://www.svenskanorfolkterrierklubben.se/rasinfo.htm

Nu vill jag inte alls påstå att jag rekommenderar rasen för jag vet inte något mer om den än vad tjejen på tåget berättade (hon verkade dock kunnig, föräldrarna sysslade med uppfödning och hon själv ställde ut mycket). Men kanske någon mer insatt person i bukeland kan säga bu eller bä?

En sådan hade grannen innan. Vet inte om han fortfarande lever. Måste vara gammal nu.

Nåja, han var jättesnäll och supertrevlig...förutom att han var fruktansvärt olydig.
Smet jämt..

Om det berodde på deras uppfostran eller om det var annat som spelade in har jag dock ingen aning om..

Har aldrig träffat en hund med sådana "dövöron" varken förr elelr senare.Totalignorerade när det passade honom..

Jack russell såklart :d
Smidig liten sak alert.
Jagar möss
Väldigt billig i drift
Finns olika hårlag - kort, sträv..

Denna ras aktiverar sig själv om den har möjliget - hittar den en boll kan den leka själv med den utan din hjälp. Så har man den i ett stall så jagar den råttor själv osv.
Har två jack russells på min ridskola och de går runt sjävla där bland alla barn. Har en egen också, så fort vi är i ett stall dyker han ner i höet för han hör mössen.

Det enda negativa är att de kan bli lite småsuriga ibland om de är trötta och inte får vara ifred. De har lite temperament i jämnföresle med tex en golden retriver. Envis ras är det också .

Min Japanese chin jagar gärna möss.

Barn är nog det bästa som finns tycker han och hälst ska han ligga i soffan och bli kliad på magen. Ja och dom flesta säger att han är precis som en katt för han är oftas i sin lilla egna värld:p

Så om du vill ha en hund som är och beter sig som en katt så är Japanese chin ett bra exemplar.

Jack russell såklart :d
Smidig liten sak alert.
Jagar möss
Väldigt billig i drift
Finns olika hårlag - kort, sträv..

Denna ras aktiverar sig själv om den har möjliget - hittar den en boll kan den leka själv med den utan din hjälp. Så har man den i ett stall så jagar den råttor själv osv.
Har två jack russells på min ridskola och de går runt sjävla där bland alla barn. Har en egen också, så fort vi är i ett stall dyker han ner i höet för han hör mössen.

Det enda negativa är att de kan bli lite småsuriga ibland om de är trötta och inte får vara ifred. De har lite temperament i jämnföresle med tex en golden retriver. Envis ras är det också .

Hon vill inte ha allt för aktivskrävande hund, Och ja aktivitet är väl endå jack russlen bruka behöva för att vara lung? Visst fins säkert dom som inte behöver det med men i det stora hela är nog dom en väldigt aktiv hund. Efter som dom är som en stor hund fast i litet format.

jaa men den kräver inte att man själv måste vara med och kasta boll åt den. Hon srkev tidigare att hunden får mest vara med om dagarna.

En jack russell som ligger hemma själv utan att få röra på sig mår inte bra.
En jack russell som får vara med resten av flocken och får röra på sig mår bra. Och om den ska jaga råttor är det vell inte annat än perfekt aktivet för att den?

Jag har en tik på drygt 1½ år o hon är ganska (ovanligt) krävande. Men då bor jag i lägenhet o måste ersätta hennes naturliga miljö/instinkter att jaga möss o vakta gården som de är avlade till. Vi promenerar minst 2 timmar om dagen plus tränar agility minst 1 gång i veckan. Lägg därtill lite hjärngympa varje dag på ca 15-30 min m. klicker, spår eller annat. Viktigast är att det händer något varje dag.. annars hittar hon på egna upptåg ;)

Normalt sett kräver de aktivitet, men får de vara med o vara ute mycket så klarar de sig med det plus ca 1 timmes promenad. De är inga soffpotatisar utan vill använda både huvud o kropp dagligen.

Får de någon form av aktivitet dagligen så är de lugna, goa o riktiga knähundar inomhus. Jaga råttor är det bästa de vet.. behöver inte så mycket mer..
Älskar att ligga nära, helst under täcket :D

De flesta dsg älskar barn o andra djur. Männsikor som ingår i familjen avgudar de, innnebär även vänner till familjen. Sen är det lite olika hur de älskar resten av folket. Min tjej accepterar alla men har ingen önskan att umgås o hälsa på folk hon inte känner.

Låter som en dsg skule passa dig perfekt.

Nila åker bil med kusinen, 7 mån. "Luktar gott"
picture.aspx

Full fart ute med bästisen...
picture.aspx

kl mig själv och skriver allmännt.

Funderar på hund och vill då ha en som kan göra lite "nytta" samtidigt som den ska fungera med resten av familjen vilken innehåller två små barn.

vardagslydnad ska givetvis tränas men avser inget aktivt tävlande osv.
Hunden kommer få vara med mest hela dagarna och måste fungera med folk helt enkelt.
Har inte tid med aktiva hundar i BC bemärkelsen.

Dansk/Svensken :love:
Min är inte speciellt krävande faktiskt, men han har energi när vi är ute..innan jag flyttade gick han ju lös på gården och numer är han nästan alltid lös också fast vi bor i stan...fö är det som barajag skriver.,men jag har inte ångrat en sekund att jag tog den rasen, man får skratta varje dag och dom är verkligen kramsjuka

Jag tänker spontant på en australisk terrier. En kompis har en som fångar möss och gärna ligger på sofflocket :D

Rashjälp önskas.

Jag vill ha en liten smidig hund storleksmässigt.
Den ska jaga möss
Barnvänlig
Billig i drifft (mao lättskött, helst korthårig)
Inte för aktivitetskrävande

Finns det någon hund som är som en katt?:p

9502257.jpg

Jack Russell´n är liten och smidig. Lätt att ha med sig överallt.
Jagar med glädje möss, sork, råttor mm.
Funkar utmärkt med barn.
Äter inte lika mkt som en stor hund.
Finns i olika hårlag däribland släthårig.
Kräver inte överdrivet med aktiviteter men man bör arbeta lite med den. Den är inte en 100%-ig soffpotatis utan väldigt pigg och alert.

(Mina Jack Russell´s kallas inte för hundar här uta för 'huttar'. De beter sig som nån blandning mellan hundar och katter emellanåt. Även den ena katten, se bilden, tror att hon är en hund ibland.)

OBS: Detta är en ras som man måste vara väldigt konsekvent med. Ge dem inte lillfingret. De tar hela överkroppen då.

Senast ändrad:

har inte läst hela tråden men min gudmor är uppfödare på japanese chin. Dom är mer katter än hundar. Mycket barnvänliga, små. Och dom behöver inte ens hälften av aktivering som ex en terrier. Dock är dom långhåriga.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: chimichanga
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 695
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 743
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka