Kastrering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare leva11
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 822
L

leva11

Jag har en hanne som blir nervös välldigt lätt och stressar mkt när våran tik löper,Han rusar ner i vikt, Ska inte ha han i avel längre och då funderar jag på om jag ska kastrera han, Tror ni att han skulle bli lugnare ? och inte stressa så mkt och rasa i vikt och karnse tll och med lugnare mot andra hundar?
:)

Sv: Kastrering

Om hunden inte ska avla så skulle jag iaf överväga att kastrera honom. Speciellt när han blir sådan när din tik löper.

Förlåt att jag kapar tråden lite, men jag är oxå nyfiken på hur effektivt kastrering är på hanhundars beteende. Min unghund är så tjejtokig att han rymde för lillkillen (11 år) när granntiken löpte senast. Försvinner sånt beteende om man kastrerar? :devil:

Vore kul att få höra om era erfarenheter av kastrering...

Om han stressar ffa kring löptikar och i den typen av situationer hjälper kanske kastrering, men det är tveksamt på en äldre hanne där mycket av beteendet är inlärt, har han dessutom använts i avel så finns det ju ännu mera förväntan i situationen som kanske inte försvinner bara för att hormonerna försvinner.

Det man ska tänka på att om han är en hanne som överlag är lättstresssad och kanske vek och lite nervös så kan det bli värre efter kastration och man får en ännu osäkrare hund, ofta med separationsångest...

Men är han tuff och frammåt annars så kan ju kastrering iaf inte skada, sen är det ju ingen quick-fix som löser alla problem...

Kastrering tror jag är en bra idé, men sen krävs det säkert, som Lady_A skrev, även träning då risken är stor att det blivit ett inlärt beteende.

Jag måste säga att jag undrar lite över varför ni har haft den hunden i avel över huvud taget?

Framför allt om ni tror att problemen kan lösas genom kastrering.

Hej jag har inte avlat på han ,jag köpte han i mars men dem förra hadde gjort det,
sen ville uppfödaren ta en kull men jag har sakt vad jag tycker ,och han är inte lämpad till det, men som vi inte har skrivitt i kontraktet n¨ågott så tänkte jag strunta i det och jag mailade henne i dag och talade om det,

Det finns ju även kemisk kastrering.
Har en bekant som gjorde det på sin med chip. Veterinären sa att om det inte ändrade hans beteende så skulle inte en vanlig kastrering hjälpa heller.
Hunden i fråga är en JR som även gott i avel. Det har fungerat bra. Nu kan han tom se min Riesenhane utan att få spel vilket var totalt omöjligt innan.
Har även hört att kastrering kan göra att dom får svårt att hålla tätt emen jag vet inte hur väl det stämmer. Finns säkert nån annan här som vet.

Jag lät kastrera min schäferhane för 1.5 år sedan. Då va han dryga 4 år...

Vi flyttade in till stan och han blev så stressad av alla lukter och tikar och allt allt allt!

Med ett slagsmål i bakgrunden som gjorde det svårt att möta andra hanhundar så blev allting helt odrägligt... :(

Efter kastrering så är han lugn. Slutade lukta överallt och pinka överallt.
Han märker inte av när grannens tik löper.

Efter mkt träning som nu går smärtfritt pga att stressen är borta så möter vi andra hundar utan problem och han kan leka med andra hundar :banana:

Han har absolut inte blivit tråkig, han är samma alerta träningsvilliga busiga hund. Bara det att stressen är borta.

Han har inte heller blivit fet...

En nackdel som jag tror har ett samband med kastreringen är att han fäller mer nu.

Och angående att hålla tätt så har jag inte märkt någonting av det :)

Vi tog beslutet att kastrera våra Pomeranian som då faktiskt var 6år. Det har alltid varit en arbetssam tid framförallt för han, under löptider. Vi införskaffade en JRT tik och då blev det för mycket för oss och han. Han hade hormoner till MAX - påförde kissande här och där samt en hel del upptriggande aggresivitet som ofta gick ut över min stackars man.

Jag hade behållit honom länge som hanhund just för att vi planerat att ta valpar efter honom. Sedan insåg jag att min hund är min älskling för att han är den han är, men hans mentalitet är inte något som ska föras vidare. Vi testade kemisk kastrering först, men det verkade inte överhuvudtaget på honom och när vår planerade avskärming mellan en löpande JRT tik och en upptrissad Pomeranian misslyckades och parning blev fullbordad, blev det kastrering. I Norge verkar det inte finnas någon möjlighet att ge aportspruta direkt, trots att parningen blev fullbordad. VI fick vänta X antal veckor för att sedan återkomma på ultraljud. Då visade det sig att hon hade valpar! Inte något trevligt för oss eller henne som fick "kasta" fostrena. (utestickare)

Många sade till oss att vi inte skulle märka någon skillnad eftersom han var så gammal och hans olater så befästa. Men, vi har märkt en enorm skillnad. Han kissar inte inne längre. Han äter oerhört bra. Hans lynne är enklare att hantera och framförallt, HAN måste må så oerhört mycket bättre!

Jag tycker det låter som en utmärkt idè att kastrera din hund av det du skrivit. Jag vet egentligen inte varför vi är så rädda för att göra det i Sverige. I många andra länder är det lika självklart som att kastrera sina katter.

DSC_0287.jpg

Jag tycker att du ska kastrera honom, jag skulle tro att han blir lugnare då:)

Detta stämde verkligen inte för vår del. Vår hund svarade överhuvudtaget inte på kemisk kastrering. Vi fick detsamma svaret som din vän, men i Norge skrattade de åt min fråga. De tyckte min svenska veterinär var galen som uttalade sig så "enkelt" och menade på att detta förmodligen gör att allt färre kastrerar hundar som borde få möjligheten.

Min förra hane hade inga som helst problem med 'hanhundsfasoner', drog inte efter löptikar på bygden etc. Men var ju rätt olycklig när bruden härhemma löpte mitt under näsan på honom, och blev ganska vankig och gnällig och olycklig. Inga jätteproblem, han lyssnade på tillsägelse och la ner, men var ju inte direkt en 'lugn och avslappnad' tid för honom med en höglöpande tik under näsan.

När han var 9 år tror jag det var, skaffade jag en till tik, nu i samma size som hanen (den andra var mkt, mkt mindre) och bestämde mig för att ge honom p-spruta. När han skulle få den upptäcktes att hans ena testikel blivit mkt mindre, och det blev ingen p-spruta utan istället en akut kastrering pga testikeltumör.

Han kastrerades i april, i maj löpte tiken. Hanen brydde sig inte ett NÅT. Var som man stängt av nosen på honom. Tiken försökte på alla vis 'flirta in sig' men nej. Helt ointresserad.

Nuvarande herre drar inte heller byn runt efter löptikar eller så, men blev mycket dryg och till sig, och det höll i sig ca en vecka efter damen åkt hem igen, när pppas löptik var här och hälsade på. Kan meddela efter hennes nästa löp om det var någon skillnad då (hanen är ju nu kastrerad).

Men som sagt, min nioåriga herre blev HELT oberörd av löptikar under näsan på honom efter kastrering. Han var dock inga problem i övrigt, och lugnare mot andra hundar skulle jag inte förvänta mig på en äldre fd avelshane?

Lugnare är svårt att säga, ingen av mina hanar har blivit ett DUGG förändrade i temperamentet efter kastrering. Utan lika pigga och glada och aktiva.

Jag har kastrerat min hund nu när han var ett år, men han var så lydig innan så där märker jag ingen skillnad.

Han äter mer nu och kissar lite mindre ofta.Annars är han som vanligt.

Helt klart ska du kastrera om hunden mår dåligt, min syster kastrerade sin äldre hane som vart skogstokig när tikar löpte och hanhundsaggresiv.
Idag har hon en ny hund som mår så mycket bättre och allt det gamla är som bortlåst från honom. Han bryr inte i tikar och fungerar med andra hanhundar.
Har inget av de problem som oftast sägs i samband med kastrering utan han är bara en hund som mår så mycket bättre.

Är det någon som vet ungefär vad det kostar att kastrera en han hund??

Här i Norge baseras det på hundens vikt, vi betalade 3200kr för Pomeranian. Samma tillvägagångsätt i Sverige?

Det brukar bero på vikt vad kastrering kostar. En liten hund kräver mindre mängd narkosmedel än en stor...

Här i Norge baseras det på hundens vikt, vi betalade 3200kr för Pomeranian. Samma tillvägagångsätt i Sverige?

vaaa så mkt,Herregud jag har ju snart en hund jag har betalt 20,000kr för med alla skador mm han har stält till med:p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?