Sv: Kastrering
Min förra hane hade inga som helst problem med 'hanhundsfasoner', drog inte efter löptikar på bygden etc. Men var ju rätt olycklig när bruden härhemma löpte mitt under näsan på honom, och blev ganska vankig och gnällig och olycklig. Inga jätteproblem, han lyssnade på tillsägelse och la ner, men var ju inte direkt en 'lugn och avslappnad' tid för honom med en höglöpande tik under näsan.
När han var 9 år tror jag det var, skaffade jag en till tik, nu i samma size som hanen (den andra var mkt, mkt mindre) och bestämde mig för att ge honom p-spruta. När han skulle få den upptäcktes att hans ena testikel blivit mkt mindre, och det blev ingen p-spruta utan istället en akut kastrering pga testikeltumör.
Han kastrerades i april, i maj löpte tiken. Hanen brydde sig inte ett NÅT. Var som man stängt av nosen på honom. Tiken försökte på alla vis 'flirta in sig' men nej. Helt ointresserad.
Nuvarande herre drar inte heller byn runt efter löptikar eller så, men blev mycket dryg och till sig, och det höll i sig ca en vecka efter damen åkt hem igen, när pppas löptik var här och hälsade på. Kan meddela efter hennes nästa löp om det var någon skillnad då (hanen är ju nu kastrerad).
Men som sagt, min nioåriga herre blev HELT oberörd av löptikar under näsan på honom efter kastrering. Han var dock inga problem i övrigt, och lugnare mot andra hundar skulle jag inte förvänta mig på en äldre fd avelshane?
Lugnare är svårt att säga, ingen av mina hanar har blivit ett DUGG förändrade i temperamentet efter kastrering. Utan lika pigga och glada och aktiva.