Kastrering av hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CARTIER
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 035
C

CARTIER

Har en 18 mån gammal hingst. Han har inga olater eller är speciellt hingstig. Tänkte vänta med att kastrera honom till våren men då är det några som säger att man ska kastrera dem tidigt om man vill att de ska bli lite större:) Det har jag inget emot då han är ganska liten. Men ligger det något i det eller kan man inte påverka storleken. Vill helst inte kastrera honom i år.:crazy:

Sv: Kastrering av hingst

Vad jag har hört så växer de som blir kastrerade tidigt mer på höjden (tror dock inte er än några cm) o de som går kvar som hingstar länge kanske inte blir riktigt lika höga, men däremot maffigare med mer hingstnacke o så.

Det manliga könshormonet testosteron styr slutningen av tillväxtzonerna av de långa rörbenen, så om ett djur kastreras tidigt kan slutningen ske senare, dvs djuret växer mer på höjden. Men det är bara marginellt. Jag vet inte om det gjorts några studier på storlekar för tidigt respektive sent kastrerade djur.

Jag har fått lära mig att den "växtkapacitet" som skulle ha använts till hingstens "maffighet", istället blir till högre mankhöjd. Siffran jag hört har varit ungefär 2 cm, men det finns ingen som helst vetenskaplighet i detta, bara "gamla hästkarlar". Så ta det med en nypa salt. ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 536
Senast: Jeps
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka