Kasst protein värde

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare skjootan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 823
S

skjootan

Hur fasen gör jag nu? Jagfår inte tag på annat hö då jag bokar upp före sommaren,fick svaren på hö å protein värded ligger på 8.1 !! Kvoten blir 1.3!! HJÄLP
Hur fasen utfodrar jag två kallblod,ena nu urfallen i msukler med buk mage (ni vet hur de bruukar se ut när proteinet försvinner) han väger ca 600-700kg 166 manken. Lille damen vedå hon behöver gå ner i vikt men då inte för mycket för snabbt ca 5-6oo kg väger hon.

Hjälp!

Fodrar nu med kornkross havrekross lusernstrå men hur mycket å bör jag tillägga nått? En ahästenär dock gallig i benen :(

Sv: Kasst protein värde

med den kvoten skulle jag se till att hitta något annat hö fort!!

MEN, eftersom du har kallblod så skulle jag ändå spara detta höet, ge dom det i hagen på dagen så har dom att äta på. men samtidigt som du fodrar med ett annat hö som fyller upp deras behov!

anledningen till detta är ju att kallblod generellt sett har lättare att lägga på sig så som jag uppfattat det. på detta viset kan du ge dom mycket mat utan att behöva oroa dig för att dom ska bli för runda om magen.

deras tuggbehov bör kunna tillfredställas till allra högsta grad!

Det billigaste är att hitta annat hö, att försöka öka proteinet med kraftfoder är dyrt. Alltid. I år blir det extremdyrt.
En säck (25-30 kg?!) Krafft Breed går för närvarande på ca 315,- och det är ändå "bara" 200 g smb rp/ kg foder ...

Alternativt kolla upp horsehage eller annat.

Prova soja (billigt men risk att man överdoserar) eller Kr**ft Protein (skitdyrt men ingen risk att man överdoserar) .
Jag satt i samma sits som dig för några år sedan. Men jag har islandshästar med mindre behov än dina, och jag löste det med ovansagda. Jag skulle nog ta bort både kornet och havren, det minskar kvoten ännu mer. Ge så mycket lucern de kan äta istället.
Men som de andra redan sagt, försök att få tag i annat hö. Det blir nog billigast så.

Med sådanna kvoter på hö´t så lär man ju få ta till både maxdos av soja, plus kraft protein om man ska ha en chans att komma upp i rätt kvot :crazy:

Helt plötsligt vart jag "nöjd" med mitt silage, men en tycker jag dålig kvot på 5 någonting.....(fast jag ska upp till en 8-9 i kvot också.) :smirk:

Hur fasen gör jag nu? Jagfår inte tag på annat hö då jag bokar upp före sommaren,fick svaren på hö å protein värded ligger på 8.1 !! Kvoten blir 1.3!! HJÄLP
Hur fasen utfodrar jag två kallblod,ena nu urfallen i msukler med buk mage (ni vet hur de bruukar se ut när proteinet försvinner) han väger ca 600-700kg 166 manken. Lille damen vedå hon behöver gå ner i vikt men då inte för mycket för snabbt ca 5-6oo kg väger hon.

Hjälp!

Fodrar nu med kornkross havrekross lusernstrå men hur mycket å bör jag tillägga nått? En ahästenär dock gallig i benen :(

Jag har nu understrykit och gjort textenmd att jag INTE kan få tag på annat hö mer läsbart,för iallasvar står de att jag ska försöka få tag i annat hö, jag har jagat ringt å letat å letat ring å pratat med hö bönder men tyvär.
Hästarna går ute dygnet runt så jag är så jävl* beroende av hö vill gärna bara fodra med hö men just i detta läge känns de som allt bara skiter sig de äter lusernstrå men de känns inte som de "lilla" hjälper.

Jag vet inte vad du ska göra, ja jag vet att du inte kan köpa ett nytt grovfoder. Kruxet är bara att du inte kan fodra upp resten med hjälp av kraft, då kommer pållarna inte att må bra. Så lucern är det enda som står till buds, om du inte kan hitta en mindre mängd grovfoder med en extrem kvot så du kan blanda ut med.

Jag letar vidare så om jag hittar ett hö i mindre mängd (kanske små bal ä rju bättre värde) å fodrar uppmed de så blir de bättre? Hur räknar man då? Han har småbal å då är proteinet på 45 tror jag de var. Bad honom köra några småbal tillmig men de har inte kommit ska genast ringa honom! Alltså jag höll på smälla av av dessa värden! Ska se om hösilage finns att få tag på,vill dock inte gärna fodra med de pg av den ökade risken iår med mördarsniglarna *djupsuck*

Prova soja (billigt men risk att man överdoserar) eller Kr**ft Protein (skitdyrt men ingen risk att man överdoserar) .
Jag satt i samma sits som dig för några år sedan. Men jag har islandshästar med mindre behov än dina, och jag löste det med ovansagda. Jag skulle nog ta bort både kornet och havren, det minskar kvoten ännu mer. Ge så mycket lucern de kan äta istället.
Men som de andra redan sagt, försök att få tag i annat hö. Det blir nog billigast så.
korn har en kvot på 8,18 och havre en kvot på 8,95 så det stämmer inte att havre och korn sänker kvoten..

Det finns lucern med mera smb rp än kraffts. Eller nåt foder som www.horsehage.se (fler liknande producenter finns).

Har också hört att det i hudik-trakten varit bättre skördar av just grovfoder. Ditt nuvarande är ju dessvärre ett problem, och det kommer att synas än mer om några månader - endera på hästen eller i plånboken. Tyvärr :(

korn har en kvot på 8,18 och havre en kvot på 8,95 så det stämmer inte att havre och korn sänker kvoten..

Du har rätt på det sättet (att de ju har en ganska hög kvot jämfört med grovfoder) men spannmål ger så mycket energi per kg och inte alls särskilt mycket protein (de klassas ju som energifoder) att de inte är passande till hö av sånna här kvoter. Man skulle behöva fodra med typ 80% spannmål/20% hö för att få till kvoten och det går ju inte. ;)

med den kvoten skulle jag se till att hitta något annat hö fort!!

MEN, eftersom du har kallblod så skulle jag ändå spara detta höet, ge dom det i hagen på dagen så har dom att äta på. men samtidigt som du fodrar med ett annat hö som fyller upp deras behov!

anledningen till detta är ju att kallblod generellt sett har lättare att lägga på sig så som jag uppfattat det. på detta viset kan du ge dom mycket mat utan att behöva oroa dig för att dom ska bli för runda om magen.

deras tuggbehov bör kunna tillfredställas till allra högsta grad!

Fast höet ger ju ändå ENERGI (det hullgivande) och hästarna riskerar i alla fall att bli överviktiga ! (och i synnerhet bukiga) Det räcker ju inte att proteinmängden är så låg, det är ju ändå inte bara som luft.

Bortemot 1 kg sojamjöl el liknande skulle rädda situationen. Men är man uppe i den dosen på ett proteinkoncentrat bör man dela upp på 3 utfodringstillfällen för att hästen ska hinna ta upp aminosyrorna. HH

Såmycket skulle jag aldrig våga ge dem,letar igen frebrilt efer annat hö eller ett tilläggs höiallafall,att få tag på rundbalär inte de lättaste heller. Anledning till dåla hö värden är att närde skulle skörda så föll de regn så strået fick växa längre.

JAAAAAAAAAA!!!! Yesyes!!

Jag lyckades efter ännu mer ringande! YEA! *dansar lyckodans*
En kille hade två ton hö till mig i storbal med värde 54 råprotein å energi 7.1 !! Mer värden får jag sedan när jag hämtar hö! Alltså jag bara ryser å är så glad nu för mina hästars skull!!!

Grattis - det är klart det bästa du kan göra!

54 g råprotein ger ca 35 g smältbart råprotein per kilo. Du får då en kvot på 4,9.
Bättre så än med det andra höet men för att komplettera upp den otroligt låga proteinmängden i ditt hö så borde du fått tag i något ännu bättre...
Förstår ditt problem fullt ut, jag har samma dilemma att brottas med (fast mitt hö är iaf inte rikitgt lika illa)

54 är de i protein 91 i smältbart rå protein.

54 är de i protein 91 i smältbart rå protein.

Råproteinet är alltid högre än smältbart råprotein, så det har du nog fått om bakfoten men spela roll... då är det 54 gram smältbart och då är det ju helt okej. Du får en kvot på 8.
Bra!

Tack,inte så lätt alal gånger specinte när man fick siffor på tele får kopia av analysen när jag hämtar hö ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka