Kära uställningsmänniskor (och alla ni andra!)

Sv: Kära uställningsmänniskor (och alla ni andra!)

Får en tydlig bild av medhjälpare som springer hyrsteriskt runt utanför ringen med klicker, leksaker, visselpipor och bara VÄSNAS och beter sig för att få just "sin" hund att sträcka på sig. :D Detta är enligt min syster som är lite mer insatt, värre för vissa raser dock (host-schäfer-host :angel: ). Och det varierar säkert. Och kan ha ändrats sen jag var på såna utställningar.

Jag har fö inte haft ngn större kontakt med någon "utomstående" på utställningarna utan endast med hundägare med kullsyskon eller liknande, och därimellan är ju stämningen trevlig. Men man känner sig bra liten när man traskar runt på utställningsområdet förbi hel-allvarliga hundägare som sitter på sina campingstolar, under avancerade partytält och med både inhägnad och hundbur välmonterat runt sin "flock" av stressade utställningshundar... :D Man vågar inte snubbla på ngns kaffekopp eller gå för nära med sin hanhund för då får man sig väl en redig utskällning. :rofl:

Nä ärligt talat så tror jag att det ofta handlar en del om fördommar. Men det är ju så i den "mänskliga djurvärlden" att det finns väldigt mycket tycken och principer och det blir lätt konflikter. Och jag tror att det är värre bland tävlingsfolk än bland oss vanliga hundfolk som bara har sin lilla skitiga blandras till allt och ingenting.

Men som sagt tror jag också att det är olika när det gäller olika raser ibland faktiskt. Collieutställningarna är oftast jättetrevliga tkr jag. Sist gick vi runt med lös hund och pratade med okända hundägare och jag tyckte bara att man fick leenden och trevliga blickar. :) Det var stramare bland belgarna.

Vilket intressant inlägg!! :laugh: Verkligen. :bow:

Jag kan inte riktigt förstå dock varför arbetet gått förlorat för att man låter en renrasig hund användas i blandrasaveln. Det hindrar väl inte att den också används inom renrasaveln?

*blandrasägare* :angel:

Vilket intressant inlägg!! :laugh: Verkligen. :bow:

Jag kan inte riktigt förstå dock varför arbetet gått förlorat för att man låter en renrasig hund användas i blandrasaveln. Det hindrar väl inte att den också används inom renrasaveln?

*blandrasägare* :angel:

Har du en reggad kennel så får du inte syssla med blandrasavel eller föda upp en ras som inte är godkänd så åker du ut ur SKK.

Ok, då kan jag förstå det.

Men hur många av en uppfödares han-avkommor används i aveln? Det kan väl inte vara alla? Och hur ofta är det som en av dessa som man verkligen vill avla vidare på, används i blandrasaveln?

Jag känner nog ingen som har renrasig hanhund som blivit ombedd att låta para denna för seriös avel..

Vad sker om det bli en "tjuvparning"?
Är det endast om det är medveten avel som de kan åka ut?

Ok, då kan jag förstå det.

Men hur många av en uppfödares han-avkommor används i aveln? Det kan väl inte vara alla? Och hur ofta är det som en av dessa som man verkligen vill avla vidare på, används i blandrasaveln?

Jag känner nog ingen som har renrasig hanhund som blivit ombedd att låta para denna för seriös avel..

Om inte hunden motsvara rasstandarn finns det ingen anledning att avla på den.

Och det finns ingen seriös blandrasavel

Om det finns seriös blandrasavel behöver vi inte diskutera, nu pratar jag om seriös renrasavel.

Men hur många hundar motsvarar normalt rasstandarden av en uppfödares alla avkommor och hur många av dessa används inom aveln?

Om det finns seriös blandrasavel behöver vi inte diskutera, nu pratar jag om seriös renrasavel.

Men hur många hundar motsvarar normalt rasstandarden av en uppfödares alla avkommor och hur många av dessa används inom aveln?

Nästan alla motsvarar rasstandar annars har man avlat rent åt helvete fel.

Men sen är det ju endast mycket lovande hanar som används, och hur många beror på hur stor rasen är m,m precis som inom hästavlen. Alla hundar duger inte till avel så är det bara.

Men vänta nu, du missförstår mig.

Hur många av de hanhundar som motsvarar rasstandarden används inom aveln i slutändan? Och hur många används inte alls?

Det jag menar är att de renrashundar som används inom blandrasaveln troligtvis inte var tänka att användas inom renrasaveln iaf. Eller stämmer inte detta? Är det vanligt att hundar som man vill använda inom renrasaveln istället används inom blandrasaveln?

Det är nog mycket troligt att det är så att de hundar som inte är tänkta att gå i renrasavel används till blandraserna istället om de hamnar hos ägare som vill syssla med sådant.
Det är just därför som många säger: "Det är knappast de trevligaste och finaste hundarna som går i blandrasavel".
De finaste används ju till den ras de är.

Det är just därför som många säger: "Det är knappast de trevligaste och finaste hundarna som går i blandrasavel".
De finaste används ju till den ras de är.

Det där är någonting som är så sant, men som det verkar vara många som inte förstår. En seriös uppfödare skulle aldrig låta sin snygga, rastypiska och friska renrasiga hund gå i blandrasavel.

Det där är någonting som är så sant, men som det verkar vara många som inte förstår. En seriös uppfödare skulle aldrig låta sin snygga, rastypiska och friska renrasiga hund gå i blandrasavel.

Nix inte en chans att det skulle hända.

Det finns nog alla sorter. Jag ställer ut mina hundar lite då och då men däremellan ränner dom på gödselstacken, rullar sig i skit och är ute i skogen och spårar precis som hundar bör. :)

Det är samma här! Men jag brukar faktiskt torka av henne med en trasa innan utställningarna, ibland till och med borsta :o Jag kör stenhårt på devisen att jag har en brukshund och den ska inte duschas och fönas och fluffas (eller jo, duschar gör hon om hon luktar illa) och än så länge har det ju gått väldigt bra. Hon blev tvåa i juniorklass på circuitutställningen WDS i somras, ofluffad :p

Lovely. Jag tycker verkligen att hunden ska visas "som den är" och blir glad när jag ser människor ställa hundar utan att stå utanför ringen och flamsa runt med borstar, saxar och allt möjligt. Visst, pälsen ska ju skötas så att den håller sig ren och fin, men mer än så känns dumt. Jag har visserligen badat min valp innan hennes två utställningar - men då har det ändå varit dags att bada pga skitig päls. Att man står och borstar en väldigt långhårig hund (som tex afghan) innan man går in i ringen kan jag förstå, för man vill ju inte att hunden ska ha någon tova i pälsen när den ställs ut..

Att ställa ut tycker jag att kan vara riktigt trevligt, fast jag förstår mig nog inte riktigt på de som ställer ut bara för att jaga priser - och framförallt inte de som ställer ut för att jaga priser och aldrig skulle kunna tänka sig att meritera hunden inom någon annan hundsport-gren...

Lovely. Jag tycker verkligen att hunden ska visas "som den är" och blir glad när jag ser människor ställa hundar utan att stå utanför ringen och flamsa runt med borstar, saxar och allt möjligt. Visst, pälsen ska ju skötas så att den håller sig ren och fin, men mer än så känns dumt. Jag har visserligen badat min valp innan hennes två utställningar - men då har det ändå varit dags att bada pga skitig päls. Att man står och borstar en väldigt långhårig hund (som tex afghan) innan man går in i ringen kan jag förstå, för man vill ju inte att hunden ska ha någon tova i pälsen när den ställs ut..

Att ställa ut tycker jag att kan vara riktigt trevligt, fast jag förstår mig nog inte riktigt på de som ställer ut bara för att jaga priser - och framförallt inte de som ställer ut för att jaga priser och aldrig skulle kunna tänka sig att meritera hunden inom någon annan hundsport-gren...

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har en Welsh Corgi Cardigan och den håller jag inte på med andra hundsport-grenar med. Våra hundar får gå fritt här hemma och skita ner sig så mycket de vill och levet som vilken hund som helt. Och det gör många andra hundar inom samma ras oxå.

Jag badar alltid hunden innan utställning eftersom dom har mycket vitt och det ser inte snyggt ut när det är gulgrått efter alla turer ute i leran. Ofta tvättar jag bara av det vita och helbadar inte mer när det verkligen behövs.

När det är dax för utställning så slipar vi ner klorna dagen innan och ser till att de inte är skitiga i öronen m.m. Samma dag så borstas de och man fluggar upp kragen, byxorna och svansen. Jag ser inte det som något konstigt att man fixar till hunden innan utställning och vill man inte trimma och kamma i timmar så ställer man inte ut en pälsras ;)

Hur många skulle komma med en häst till tävling eller utställning med pissefläckar på kroppen? eller oryckt man eller vad man nu brukar göra på den rasen för att visa den från sin bästa sida?

Därav att jag skrev:
Visst, pälsen ska ju skötas så att den håller sig ren och fin
och att då bada så att fläckar på vit päls försvinner är ju "hålla hunden ren". Äh, jag kanske skrev tidigare inlägg så att de lätt kan tolkas på ett annat sätt än jag tänkt det..

Tex ser jag ofta afghaner på utställningar (jag är ju vid vinthundarna hela tiden) som är klippta för att framhäva vinklar som "inte finns", för att ge intrycket av att hunden ser ut på ett annat sätt än den egentligen gör. Det tycker jag är fel. Att bada hunden för att få den ren och fräsch samt borsta igenom pälsen är inget jag ser som konstigt.

Därav att jag skrev:
och att då bada så att fläckar på vit päls försvinner är ju "hålla hunden ren". Äh, jag kanske skrev tidigare inlägg så att de lätt kan tolkas på ett annat sätt än jag tänkt det..

Tex ser jag ofta afghaner på utställningar (jag är ju vid vinthundarna hela tiden) som är klippta för att framhäva vinklar som "inte finns", för att ge intrycket av att hunden ser ut på ett annat sätt än den egentligen gör. Det tycker jag är fel. Att bada hunden för att få den ren och fräsch samt borsta igenom pälsen är inget jag ser som konstigt.

Är det en ras som inte ska klippas eller trimmas så är det underligt att de gör så, annars får man gratulera till en duktig handler/utställare som kan knepen. Sen är det upp till domaren att kunna genomskåda knepen och placera hundarna i rätt ordning :)

Jag har gett upp att någonsin ställa ut min Pomeranian. Har aldrig varit med om något så hysteriskt runt den rasen. Dessutom allt styr som måste göras för att han ska se ut som ramarna sägs. Som en boll - både han och jag har tröttnat, bara av tanken. Jadzia skrev att det hundar borde visas i sin naturliga glans. Varför kan det inte vara så?

Har hört några skräckhistorier om JRT uppfödare, men det är dumt av mig att vara så cynisk. Vet ju, som du säger, att det finns knasbollar bland alla grupperingar. Men, det sitter i - mötena man hade på uställningsbanorna.

Du låter verkligen såld på dessa tävlingar! Intressant att du faktiskt också hade fördomar mot det från början. Blir lite påverkad av det om jag ska vara ärlig samt när du nämner kamratskap, MAT och fint väder. Låter lite som folkracetävlingarna som jag också hade fördomar mot innan .... Hm ..... ska man våga testa ngr gånger - och delta?!:angel:

javisst hade jag fördommar, det är en av mina brister, jag har mycket fördommar. Tyckte det verkade helt värdelöst. men jag har ställt ut min häst några gånger och sen så tyckte våran uppfödare att jag skulle ställa ut våran första hund och nu är jag såld.

lite som folkrace haha, en dum liknelse, men det är massa människor med samma intresse för att titta på och diskutera sin passion.!

ja, våga dig ut på banorna igen, antingen kanske du ändrar uppfattning, annars så får du bekräftelse.

:bow:

Afghanen ska väl klippas och fixas lite med, men att på ett överdrivet sätt "klippa fram vinklar" känns ändå fel tycker jag.

På afghanklubbens hemsida står följande:
"Det går mode i "frisyrer", naturligtvis gör det det, men det må vara tillåtet, så länge det verkligen finns ett standardenligt kort hårlag under den långa pälsen. Det viktiga är helheten, balansen. Där kan man väl konstatera att "jättepälsar" knappast tillför något,det är utan tvekan vackrare med en elegantare siluett."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka