Känner nån till hingstarna Royal och Warrigall?

Sv: Känner nån till hingstarna Royal och Warrigall?

Jag kan inte låta bli att rätta, men Royals mamma var inte det högst bedömda stoet, det var Falsett e Falstaff - Immer med 47 poäng. Hon blev senare mamma till hingsten Brilliant e Brabant.

Alldeles rätt men hon var det första stoet som vann kungakannan då det priset instiftades vid ASVH:s 50 årsjubileum 1978

Falsett fick väl sina poäng året efter? Har en gammal Hästen hemma där hon är omslagsflicka :)

Känner ett sto e Royal-Stanford, som gick kvalitetsfinal på elmia och kvalade till breeders (hoppning) både som 5- & 6-åring med hyfsade resultat. Hon hade stor hopptalang men skadade sig tyvärr i samband med insläpp som 7-åring och ansågs därefter inte hålla för hoppning på högre nivåer (gick då 130, startat ngn 140). Tyvärr verkade hon heller inte funka som avelssto då hon inte ville ta sig trots några års försök, så nu är hon såld till en naturbruksskola som ridhäst. Mycket trevlig häst med bra psyke och gångarter över medel, möjligtvis ngt grov och "gammaldags" i sin typ.

Måste bero på taskigt öga, min hoppar alltid för stort! Lika obegåvat det! :D

Görel skrev:
Jag kan inte låta bli att rätta, men Royals mamma var inte det högst bedömda stoet, det var Falsett e Falstaff - Immer med 47 poäng. Hon blev senare mamma till hingsten Brilliant e Brabant.

Jag fattar inte, hur kan man veta allt det här bara så där:confused:

Eller fuskar du med att titta i några böcker ;)

LenaH skrev:
Måste bero på taskigt öga, min hoppar alltid för stort! Lika obegåvat det! :D

Fast om JAG fick välja skulle jag nog ta din variant :p

fio. skrev:

Antingen så har man bra minne eller så fuskar man lite och kikar i böcker :)

Just det där kommer jag faktiskt ihåg ;)

Jag blev begåvad med ett extremt gott minne :p

fio. skrev:

Ha ha, det visste till och med jag.

I övrigt måste jag hålla med, Görel är en imponerande kunskapsbank! :bow:

Tack :o

Något borde ju ha fastnat i mitt huvud efter att ha varit passionerat avelsintresserad i över 25 år ;)

via skrev:
I övrigt måste jag hålla med, Görel är en imponerande kunskapsbank! :bow:

Görel är otrolig, jag och Belize skyllde på att vi inte hade left i 25år än, när vi kännde oss allt för okunniga nere på bruksprovet :p

Fast Falsett kände tom jag till, de hade en dotterdotter till henne där jag jobbade innan.

Jag har ett sto efter Royal. Jag tycker hon är modern i typen, lite mer sportig och långbent. Man kan ju inte helt räkna bort moderns roll i aveln ;) Tänkte på att nån beskrev sin häst som bastant... Underbar trav, jämn och taktfast, lite yvigare galopp. Hon fungerar både i hopp och dressyr trots hennes 15 år och jag hoppas på många år framöver!! :bump:

...just det, glömde bort att fråga :angel: : Nån som har en vettig bild på Royal?

knapplån

När nu denna gamla tråd poppat upp igen så kan jag ju passa på att påminna om att Warrigalls mamma Westa II även har lämnat Wiggen (e. Amiral) som har tävlat svår hoppning...

(och jag hade ett barnbarn till Westa II här på hingstbete i somras, gudomligt vacker!)

Kan nämna att min avatarbildhäst är efter Warrigall. Jag var och hälsade på Warrigall i slutet av hans liv i mitten av 90-talet. Och han var en riktig gentleman! :love: Han rörde sig jättefint, men var vid tillfället lite mager. Hingsthållaren berättade att han var superfin att hoppa och även efter en hingstsäsong, kunde hon sitta upp på honom och hoppa 1,30 hinder. Dock var han mest tävlad i dressyr, upp till msv. Jag hörde också att han blev lite väl glad efter hindrena och att det var ett skäl till att ryttaren föredrog att inrikta sig på dressyr istället för hoppning. Min egen pålle var efter Warrigall var en snygg kille (en nackvridare faktiskt, som jag fick flera bud på!). Han rörde sig med 7-8 mässiga gångarter och hoppade skapligt. Helt orädd att hoppa terräng med. Lite jobbig som unghäst då han testade en del. Men i stora drag en snäll, snygg och bussig allroundhäst som var lite grov i sin typ.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 989
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka