Känner nån till hingstarna Royal och Warrigall?

Lycanthrope

Trådstartare
Ska kolla på ett annat halvblod också, där känner jag inte heller till stammen.
Han är efter Royal och ue Warrigall.
Letar ju efter hopphäst så undrar vad han kan ha anlag för. :bump:

Sv: Känner nån till hingstarna Royal och Warrigall?

Huuu. Gillar ingen av de hingstarna faktiskt. Men det kan ju vara en bra individ ändå förstås! Hopphäst upp till vilka klasser? De Royal-hästar jag sett verkar mest ha anlag för dressyr om något.

Hopphäst till stoooora klasser!

Den andra valacken jag ska kolla på var efter Lanthano och landfürst.. Vet du nåt om dem?

Royal tävlades i hoppning upp till 1.40, segrade aldrig men hade några placeringar. Han tävlades också upp till LA dresyr, med samma resultat.

Warrigall har jag sett, och på mig gjorde han ett mycket tilltalande untryck, men tyvärr har han inte gjort några särskilda spår som avelshingst. Han tävlades i msv dressyr.

Royal vet jag inte så mkt om, men Warrigal var verkligen inte någon höjdare i aveln... Ganska snygg själv, och gav väl hyfsat extriör på avkommorna, men ridbarheten... "hua lien som vi sär hemma i småland..."... Jag skulle inte köpa en hopphäst till dom stora klasserna med den stammen om den inte redan visat framfötterna på tävlingsbanorna!!!

Jag tävlar en Royal-häst som har hur mycket hoppning i sig som helst och även gångarter utöver det vanliga. Han har också en bra inställning till hinder, han vill alltid hoppa och han har ett stort mod.

På hans minuskonto står dock en inte alltför hög ridbarhet och mycket egna idéer om hur saker och ting ska gå till... :smirk:
"Hård" är han, både fysiskt och psykiskt men samtidigt är han ganska känslig så han kräver sin pilot.

Och där slutar mina samlade erfarenheter av Royal-avkommor. :)

Om varken Royal eller Warrigal lämnade ridbarhet till avkommorna så är det ju ännu mera att fundera på...

Japp, den jag har ser dessutom väldigt "omodern" ut (han har Utrillo i tredje led på båda sidor) så om jag inte visste vad han gick för skulle jag inte ta i honom med tång! ;)

De Warrigal-avkommer jag har haft med att göra har varit lite knepiga, men det har rört sig om ston. Båda trevliga att titta på och hoppade inte helt oävet, men inte riktigt rätt kopplade i skallen.
Har ingen erfarenhet av valacker med den stammen.

Det var all info jag hade att komma med

Apo

Senast ändrad:

apocalypsen skrev:
De Warrigal-avkommer jag har haft med att göra har varit lite knepiga, men det har rört sig om ston. Båda trevliga att titta på och hoppade inte helt oävet, men inte riktigt rätt kopplade i skallen.
Har ingen erfarenhet av valacker med den stammen.Apo

Nu när jag tänker efter ...så var det faktiskt ston, de allra flesta som jag hade med att göra också :eek:

Hade ett Royal-sto till försäljning för ett par årsedan. Hon var stor, snygg modell med bra galopp och hoppade hur högt som helst med bra teknik - MEN - hon hoppade alltid ca 10 cm för lågt. Med andra ord rev hon i princip varannat hinder på en bana. :crazy: Detta oavsett om det var 1,20 eller 1,50. Så väldigt oförsiktig!

Annars trevlig och mycket tryck i henne.

Jag har träffat ett par Warrigall-avkommor som varit riktigt snygga och rört sig bra.

Två valacker lärde jag känna lite mer ingående, de rörde sig båda klart över genomsnittet men ingen av dem hoppade något vidare.

Psyket och ridbarheten på dessa två gillade jag också!

Den ena gick som ridskolehäst och sparkade i väggarna så flisorna flög när någon lite vanare ryttare var för tuff med sporren eller drog honom i munnen. Mjuka ryttare fick direkt utdelning genom att hästen gick fint i form och lyssnade på minsta lilla. Med nybörjare och handikappade var han den mest försiktiga och kloka häst jag nå´nsin jobbat med!

Den andra var även han väldigt klok och samarbetsvillig men sa ifrån och blev tvär om han behandlades ojuste.

De var båda riktiga människofostrare på ett bra sätt :D .

Royal flyttades väl ner till C pga sin svaga förärvning innan han avlivades häromåret i samband med en betäckningsolycka (sparkskada).

Har för mig att jag såg Royal till salu i en vanlig säljesannons, kan det ha varit förra året?

Jag vet att Royal blev sänkt till C, men ifall han är död eller inte har jag ingen aning om.

Royal har inte betäckt på ett x antal år och det var Eloge som fick avlivas efter en sparkskada i samband med betäckning. Har bara sett en trevlig avkomma efter Royal med bra gångarter. Vet ej hur den var att hantera men var lugn som en filbunke under ridpasset.

Royal är/var supertrevlig! Hade mitt sto i deras stall ett tag, o han var den av hingstarna som bråkade misnt! Helt klart! Gillade den hästen skarp, t om jag, som då bara va 11 år, gick in o borstade o vattnade honom utan problem.. Stort för en halvmesig 11åring tyckte jag då.. :D

Det är skönt när vi har olika åsikter tycker jag.... :)

Du har rätt! Jag blandar ihop hingstarna (som stod i samma stall för de som inte visste det).

Jag har mkt erfarenhet av Royal eftersom jag hade hand om honom som 4åring inför bruksproven och för att min syster sedan ägde honom under en längre period.

Han själv var mkt trevlig, med bra gång och enorm hoppförmåga. Han hoppades 2m hemma i ridhuset en gång :D

Han hade dessutom ett mkt trevligt temperament och typ alla kunde rida och sköta honom.

Under den tiden så tävlades han endast sparsamt eftersom han användes relativt mkt i aveln. Jag kommer faktiskt inte ihåg varför R inte tävlade honom mer, men har för mig att det var för att han var en del i finansieringen dvs han skulle dra in pengar.

Royal var e. Kaliber - Cosmos** och det är ju i mina ögon en mkt trevlig stam då både Kaliber och Cosmos gjorde mkt för aveln och lämnade en hel del mkr bra tävlingshästar. Royals mamma var dessutom den högst bedömda stoet i Sverige med sina exteriörpoäng på 46.

Jag såg även under denna tiden en hel del avkommor efter honom som min syster och R avlade fram och de var väldigt trevliga och snygga.

Sedan tror jag tyvärr att han aldrig blev någon "mode" hingst och således så kom aldrig några avkommer till de "bästa" ryttarna som tyvärr är fallet med många hingstar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 989
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka