Sv: Kanel mot IR?
Jag har svarat med fetstil, enklast så.
Jag har svarat med fetstil, enklast så.
Det är precis det som dom inte är och det är problemet.
Jag håller inte med dig. Deras förmåga att producera mkt insulin borde mkt väl kunna vara en sådan anpassning.
Då är väl i så fall dina påståenden inte något att komma med heller. Kan du hänvisa till någon studie på hästar som visar att kanel skulle förbättra insulinkänsligheten?
Var har jag påstått att kanel verkligen förbättrar IR hos en häst?
Det finns väl ingen ”vetenskaplig” studie på kanel och hästar vad jag vet men ECIR gruppen gjorde en omfattande studie för några år sedan med många hästar inblandade och såg inga positiva resultat. Däremot såg man oroväckande låga blodsockervärden i några fall vilket tyder på att kanel till häst kan leda till hypoglykemi. Jag vet inte om det finns någon information om just denna studie på deras hemsida men du kan söka själv:
http://ecirhorse.com/
Det står inget om kanel på den sidan men eftersom du har läst det så bör det vara lätt för dig att tala om var.
Slutsatsen var i alla fall att kanel tenderar att sänka glukoshalten i blodet men inte insulinhalten. Av denna anledning kan kanel endast rekommenderas för hästar som har högt blodsockervärde, dvs. som är äkta diabetiker, och dessa fall är relativt få.
Ja jag vill gärna läsa detta för att få veta hur det kan fungera så