Sv: Kanel mot IR?
Anledningen till att hästar inte blir diabetiker är att deras bukspottskörtel kan producera mkt mer insulin utan att gå sönder - jfr med oss. Annars är det säkerligen samma process. Skillnaden mellan olika däggdjur och deras metabolism är oftast inte så stor som man tror. Jag antar att hästarnas är bättre anpassad till en tillfällig kost på mkt socker dvs det som i alla fall våra hästar i norden drabbas av.
Jag kan naturligtvis ha fel men jag har mkt svårt att tro på det som du påstår dvs att kanel inte skulle fungera,av den anledning du anger eller som du eller ngn annan skrev att blodsockret skulle kunna bli för lågt.
Jag vill gärna läsa de studier som ett par av er uppenbarligen har läst om detta. Dessutom anser jag att så länge de inte hänvisas till i tråden så är de påståenden kanske inte ngt att komma med i en diskussion. Diskussionen blir tämligen meningslös om man kan påstå vad som helst utan att kunna visa det.
Du kan inte likställa människor och hästar. De flesta IR hästar är INTE diabetiker i human förstånd och har alltså inte högt blodsocker. JA, kanel sänker blodsockret, men det har i studier på häst inte sänkt insulinet, det är det som är problemet.
Med andra ord orsakar man genom att ge kanel i värsta fall hypoglykemi hos hästen samtidigt som insulinet förblir högt!
Det finns enstaka hästar som verkligen har för högt blodsocker trots bra diet, och i de fallen kan kanel hjälpa. Har en bekant vars häst har högt blodsocker så visst förekommer det. Den får metformin och givetvis kontrollerad foderstat.
Men det är som sagt inte vanligt och man måste ta prov innan blodsockersänkande mediciner sätts in. Vare sig det är kanel eller metformin!
Och Shaggy, bara för att det inte finns gräs så behöver det inte innebära lera eller hur? Tycker du alla tusentals friska hästar som står uppstallade på anläggningar där de får stå i grushager heller borde varit döda eftersom de har ett så hemskt liv?![]()
Anledningen till att hästar inte blir diabetiker är att deras bukspottskörtel kan producera mkt mer insulin utan att gå sönder - jfr med oss. Annars är det säkerligen samma process. Skillnaden mellan olika däggdjur och deras metabolism är oftast inte så stor som man tror. Jag antar att hästarnas är bättre anpassad till en tillfällig kost på mkt socker dvs det som i alla fall våra hästar i norden drabbas av.
Jag kan naturligtvis ha fel men jag har mkt svårt att tro på det som du påstår dvs att kanel inte skulle fungera,av den anledning du anger eller som du eller ngn annan skrev att blodsockret skulle kunna bli för lågt.
Jag vill gärna läsa de studier som ett par av er uppenbarligen har läst om detta. Dessutom anser jag att så länge de inte hänvisas till i tråden så är de påståenden kanske inte ngt att komma med i en diskussion. Diskussionen blir tämligen meningslös om man kan påstå vad som helst utan att kunna visa det.