Kanel mot IR?

Sv: Kanel mot IR?

Du kan inte likställa människor och hästar. De flesta IR hästar är INTE diabetiker i human förstånd och har alltså inte högt blodsocker. JA, kanel sänker blodsockret, men det har i studier på häst inte sänkt insulinet, det är det som är problemet.

Med andra ord orsakar man genom att ge kanel i värsta fall hypoglykemi hos hästen samtidigt som insulinet förblir högt!

Det finns enstaka hästar som verkligen har för högt blodsocker trots bra diet, och i de fallen kan kanel hjälpa. Har en bekant vars häst har högt blodsocker så visst förekommer det. Den får metformin och givetvis kontrollerad foderstat.
Men det är som sagt inte vanligt och man måste ta prov innan blodsockersänkande mediciner sätts in. Vare sig det är kanel eller metformin!

Och Shaggy, bara för att det inte finns gräs så behöver det inte innebära lera eller hur? Tycker du alla tusentals friska hästar som står uppstallade på anläggningar där de får stå i grushager heller borde varit döda eftersom de har ett så hemskt liv? :crazy:

Anledningen till att hästar inte blir diabetiker är att deras bukspottskörtel kan producera mkt mer insulin utan att gå sönder - jfr med oss. Annars är det säkerligen samma process. Skillnaden mellan olika däggdjur och deras metabolism är oftast inte så stor som man tror. Jag antar att hästarnas är bättre anpassad till en tillfällig kost på mkt socker dvs det som i alla fall våra hästar i norden drabbas av.

Jag kan naturligtvis ha fel men jag har mkt svårt att tro på det som du påstår dvs att kanel inte skulle fungera,av den anledning du anger eller som du eller ngn annan skrev att blodsockret skulle kunna bli för lågt.

Jag vill gärna läsa de studier som ett par av er uppenbarligen har läst om detta. Dessutom anser jag att så länge de inte hänvisas till i tråden så är de påståenden kanske inte ngt att komma med i en diskussion. Diskussionen blir tämligen meningslös om man kan påstå vad som helst utan att kunna visa det.

Och Shaggy, bara för att det inte finns gräs så behöver det inte innebära lera eller hur? Tycker du alla tusentals friska hästar som står uppstallade på anläggningar där de får stå i grushager heller borde varit döda eftersom de har ett så hemskt liv? :crazy:

Men läs
Hästen är konvalecent och får inte göra ett förbannat skit. Ska hon då dessutom stå i minihage (jag vet vad som finns att tillgå vid mitt stall) utan sällskap så är det inget värdigt liv för min häst. Om det rörde sig om en kort period hade det varit en sak men detta är kroniskt. Vi kanske möjligen kommer igång till kortare skritturer....kanske. Vet ville i måndags sätta en triangel på henne men då hon inte är livförsäkrad A1 så finns det ingen vits med det.
Om andra anser att ett sådant liv är ok för deras hästar så får det stå för dom men ska min häst leva så ska hon banne mig få leva också.

Senast ändrad:

Jag får inte alls ihop ditt inlägg.
Du skriver att hästar inte har för högt blodsocker utan för högt insulin. Det stämmer säkert men varför blir insulinet för högt och varför tål inte dessa hästar socker. Mig veterligen triggas insulinprodukitonen av för högt blodsocker. När sedan sockehalten sjunker så finns resterna av insulinet kvar i blodet. Då är det klart att man ser höga insulinhalter och låga sockerhalter men jag kan inte tro annat än att det ursrpungligen är höga sockrhalter som är problemet.

Ja
g förstår hur du menar med din häst.
Men just nu så är det ju en av de farligaste tiderna för ev IR hästar med soliga dagar, kort gräs och kalla nätter.

Msn kommer nog ganska långt genom att begränsa betet, låta den stå inne på nätterna och en bit in på förmiddagen tills temperaturen har stigit. Längre fram på våren/sommaren minskar ju risken för att sedan öka med de kalla höstnätterna. Mitt i sommaren är risken ganska låg även för IR hästar, en gammal tradition i Sverige är ju att släppa en del hästar på bete efter midsommar

Jag hade begränsat betet nu för att förhoppningsvis kunna öka det senare.

Sedan är det ju så att motion dvs muskelarbete troligen (enligt de studier som finns) har ungefär samma effekt som kanel då skulle kunna ha eller vad man nu anser i den här tråden. I vilket fall som så rörelse ökar också insulinkänsligheten (och jag envisas med att påstå att det är det som det handlar om - tills jag blir motbevisad). När det gäller hästar så har man kommit fram till att korta promenader gör en hel del skillnad. Det handlar inte om att bränna energi osv utan om att sätta fart på systemet. Så om hästen kan promeneras för hand en kort stund varje dag (15-20 min eller så) så gör det skillnad på insulinet. (Det ökar antalet insulinreceptorer och aktivering av glukostransportörerna)

Kanel. fleromättade fetter, lite rörelse osv allting bidrar i rätt riktning.

Sedan finns det ju också mediciner som ex metformin, jag är inte alls insatt i hur och om de fungerar för hästar. Jag kan bara tro att det kanske blir lite skillnad mot human behandling pga den skillnad som finns i insulinproduktionen.

Givetvis står hon inne på nätterna. Släpps ut vid 8-8.30 på morgonen. Jag tar även in henne någon timme innan unghästen (ca 18-19) för att minska grästiden lite.
Hon promenerafd för hand 10-15 min/dag nu till metacamkuren tar slut. Sen ska jag öka med 10 min.
Hade gärna haft munkorg på henne iallafall halva dagen men har ingen möjlighet att åka dit och sätta på den. Om hon ska äta silaget med munkorg så slaktar hon den på nolltid.

Jag har lite svårt att komma ihåg allt.

"Duktig häst" som lyckas slakta munkorgen. Min ponny har en av globus modell. Den står emot det mesta.

Hon går ute ca 7-9 timmar med denna varje dag i vår stora hage med en gammal gräsvall och en naturbetesdel. Detta verkar hon klara men inte längre tid ochy inte utan munkorg. Hon tappade den en dag och det märktes på hennes ben, försvann dock genast.

Men hon har haft fång troligen pga IR.
Om din inte har haft det är kanske inte risken lika stor?

Min har inte haft fång (men jag är livrädd). Fick problem vintern 09-10 när hon var dräktig.

IR-hästar får sällan högt blodsocker men högt i insulin.

Håller med både spader äss o Centaur.

Har man en konv. som dessutom har stor fångrisk är det väl ganska riskabelt att slänga ut på bete utan munkorg.

Stripbete kan användas- om man inte är bekväm....

Det har jag använt, men inte för att hästen inte fick äta utan att sjukhagen skulle ha gräs i o även senare med fånghästen. Det är delvis därför som det finns plaststolp. Enkelt.

Förlåt, men har jag fattat rätt..? Hästen är en IR-häst och har nu fått en kronisk skada som gör att den på sin höjd kan gå i hagen resten av livet. Men hästen är en potentiell fånghäst med flera andra bekymmer. Ta nu inte detta på fel sätt, men jag förstår att du tvivlar på hästen livskvalitet.

Du har fattat helt rätt. Hästen blir bara kvar så länge hon har livskvalitet. Idag mår hon bra och trivs med livet men det kan ändra sig och då får jag omvärdera situationen.

För övrigt vore det trevlig om någon på ett begripligt sätt kunde förklara hur det skulle gå till att hästen endast har höga insulinhalter men inte sockerhalter. Någongång i cykeln måste det logiskt sett funnits ett överskott på socker annars skulle hästen ha problem oavsett om den åt sockerrikt foder eller inte eftersom det då skulle vara något annat som triggar insulinproduktionen.

För övrigt vore det trevlig om någon på ett begripligt sätt kunde förklara hur det skulle gå till att hästen endast har höga insulinhalter men inte sockerhalter. Någongång i cykeln måste det logiskt sett funnits ett överskott på socker annars skulle hästen ha problem oavsett om den åt sockerrikt foder eller inte eftersom det då skulle vara något annat som triggar insulinproduktionen.

Jag kan göra ett försök att förklara det på ett enkelt sätt. Jag är lite osäker på vad du undrar över och förstår nog inte riktigt vad du menar med den andra meningen.

men från början för den som är intresserad
Insulin är ett hormon som hjälper till med att transportera in socker, från blodet in i cellerna. När hästen äter stiger sockerhalten i blodet. Då går det en signal till bukspottkörteln som då utsöndrar mer insulin. När insulinhalten ökar i blodet så sjunker blodsockerhalten. Detta förlopp går snabbt hos en individ med normalfungerande insulin. När blodsockerhalten sjunker behövs det inte så mkt insulin längre och då minskas insulin utsöndringen och då insulinhalten i blodet igen. Insulinet kan inte själv transportera in sockret i cellen utan detta sker (son alltid) med hjälp av långa serier av kemiska reaktioner med många olika slags ämnen inblandade. Men det är insulinet som kommer med signalen till cellen att denna sockertransport ska starta.

Hos en del individer fungerar denna överföring av insulinsignalen sämre än "normalt". Det går långsammare att starta alltihop och det tar längre tid innan blodsockerhalten sjunker. Man tror att detta kan vara en ärftlig egenskap, en slags anpassning till ett liv i ett klimat där det ibland/ofta är ont om mat, tex i vårt nordiska klimat. Det är detta som kallas för insulinresistens, IR, och det antas fungera ungefär på samma sätt hos både människor och hästar.

Skillnaden mellan oss och hästarna är att vår bukspottkörtel kan inte producera tillräckligt med insulin för att kompensera för IR. Vi får då höga blodsockerhalter och vår bukspottkörtel blir till slut "utmattad" och insulinproduktionen blir sämre. Då har vi fått diabetes typ 2.

Hos hästen fungerar det lite annorlunda. Deras bukspottkörtel kan av ngn anledning producera mkt stora insulinmängder vilket medför att blodsockerhalten fortsätter att vara låg (eller bara lite förhöjd) trots IR. En häst kan vad jag förstår utveckla diabetes men det är ganska ovanligt.

Jag tror inte att man vet anledningen till denna skillnad mellan hästar och människor. Hästar är ju anpassade till att äta hela tiden och gräs innehåller en del socker. De raser som kommer från klimat som vårt eget borde dessutom vara vana vid att ibland äta massor av mat med mkt socker i och ibland knappt ngn föda alls. Detta kan ju tänkas ha bidragit till skillnaden i bukspottkörtelns kapacitet. När det gäller fettinlagringen så är den ju olika för IR jfr med icke IR individer. IR personer/hästar lagrar mer fett. Insulin är ett hormon som dessutom har flera andra funktioner i kroppen. Det kan vara någon av de andra funktionerna som också har lett till denna utveckling.

En mening kom på fel ställe i inlägget. Det går inte att redigera pga datafel.
men
"Detta kan ju tänkas ha bidragit till skillnaden i bukspottkörtelns kapacitet." ska vara efter andra meningen i sista stycket, den som slutar med ...innehåller en del socker

Annars blir det lite knasigt.

Du har fortfarande inte lyckats förklara vad som skulle trigga insulinproduktionen om det inte är socker som gör det. Innan insulinhalten blir för hög måste det finnas något som triggar igång produktionen och det enda jag kan komma på som kan trigga är ett högre blocdsockervärde. När insulinhalten redan är hög då köper jag ditt resonemang men jag är ute efter första ledet i kedjan. Det är där man kan bryta mönstret, inte när halten redan är hög.

Det är ju ett hormonfel i hjärnan som styr.

PPID är ett fel i hypofysen. Fd. cushing nsulinresistens (IR)

Insulinresistens kan definieras som oförmågan hos normala insulinkoncentrationer att stimulera vävnad till upptag glukos.

När en häst äter livsmedel som innehåller socker eller stärkelse, går glukos i blodet och detta stimulerar bukspottkörteln att frisätta insulin. När insulin fäster insulin receptorer, som finns på många celler i kroppen (muskler, fett, lever, hjärta), är glukos kan lämna blodet och in i cellen.

Med insulinresistens, cellerna blir resistenta mot insulin - den normala mängden insulin inte längre får jobbet gjort, och därför bukspottkörteln måste kompensera genom att släppa ökade mängder insulin för att flytta glukos in i cellerna, för att förhindra blodsockernivåerna blir för högt (hyperglykemi).

Detta resulterar i höga halter i blodet insulin (hyperinsulinemi), men glukosnivåer ligger vanligtvis inom det normala intervallet (euglycaemia). Glukosnivåer över det normala intervallet kan tyda på diabetes mellitus eller PPID.

Hypertriglyceridemi eller dyslipidemi som en komponent av EMS i vissa fall. 3-5 Ökat mycket låg densitet lipoprotein triglyceridnivåer koncentrationer har också upptäckts i hästar med EMS. 5 Hyperleptinemia följd av ökad utsöndring av den leptin genom adipocyter som svar på IR-eller ett tillstånd av leptin resistens. 6 Leptin kallas en mättnadskänsla faktor eftersom det signalerar hypotalamus som ett tillstånd av energi överstiger finns inom fettvävnader. 7 Arteriell hypertension 4,8 detekteras i sommaren i la- minitis-utsatta ponnyer, 8 som erkänns som en viktig komponent i MetS relaterad till IR på människor. 9 Förändrad reproduktiv cykling i ston. Förlust av havet sonliga anovulatorisk tidsperiod 10 och förlängning av interovulatory tidsperiod 11 har beskrivits i feta insulinresistenta ston. Ökad systemisk markörer för inflammation i

I ditt fall skulle Metformin vara befogat.
Jag skulle ta den diskussionen med min vet.

Du har fortfarande inte lyckats förklara vad som skulle trigga insulinproduktionen om det inte är socker som gör det. Innan insulinhalten blir för hög måste det finnas något som triggar igång produktionen och det enda jag kan komma på som kan trigga är ett högre blocdsockervärde. När insulinhalten redan är hög då köper jag ditt resonemang men jag är ute efter första ledet i kedjan. Det är där man kan bryta mönstret, inte när halten redan är hög.

Jag är osäker på om det finns ngt annat än socker som direkt kan aktivera insulinutsöndring antingen har jag glömt det eller också aldrig läst det. Men jag kan försöka ta reda på det.

Däremot så kan insulinet höjas indirekt genom att insulinkänsligheten minskar så blodsockret inte sjunker. Stress, kortison bla är exempel på faktorer som minskar insulinsignalen vilket leder till ökad insulinutsöndring.

Då tror jag vi är överens. Sockret är boven, även om det är en kortvarig bov. Cellerna är motståndakraftiga mot insulinet och sockerhalten ligger kvar på en förhöjd nivå. För att lösa det utsöndrar hästen insulin då sjunker sockret men insulinhalten är fortfarande hög och det är då problemen börjar. Min tanke med kanel är att få upp insulinkänsligheten så att blodsockret inte triggar igång den för stora insulinproduktionen.
Axel jag har full koll på vad som händer då jag läst endel om saken tidigare och käftar bara eftersom det resonemang som förs inte går ihop.

Då tror jag vi är överens. Sockret är boven, även om det är en kortvarig bov. Cellerna är motståndakraftiga mot insulinet och sockerhalten ligger kvar på en förhöjd nivå. För att lösa det utsöndrar hästen insulin då sjunker sockret men insulinhalten är fortfarande hög och det är då problemen börjar. Min tanke med kanel är att få upp insulinkänsligheten så att blodsockret inte triggar igång den för stora insulinproduktionen.
Axel jag har full koll på vad som händer då jag läst endel om saken tidigare och käftar bara eftersom det resonemang som förs inte går ihop.

Det är så jag har förstått det.

Jag har googlat vad som styr insulinutsöndringen. Det är i första hand socker men även en hel del annat. Sockret verkar alltså vara den viktigaste och det är säkert den som är mest studerad. Om man vill sätta sig in i hur insulinutsöndringen styrs av alla de andra faktorerna så är det nog ganska så komplicerat.

"The secretion of insulin from pancreatic beta cells is a complex process involving the integration and interaction of multiple external and internal stimuli. Thus, nutrients, hormones, neurotransmitters, and drugs all activate -- or inhibit -- insulin release. The primary stimulus for insulin secretion is the beta-cell response to changes in ambient glucose. "

från nedanstående sida
http://www.medscape.org/viewarticle/438368

Jag antar att hästarnas är bättre anpassad till en tillfällig kost på mkt socker dvs det som i alla fall våra hästar i norden drabbas av.

Det är precis det som dom inte är och det är problemet.

Dessutom anser jag att så länge de inte hänvisas till i tråden så är de påståenden kanske inte ngt att komma med i en diskussion. Diskussionen blir tämligen meningslös om man kan påstå vad som helst utan att kunna visa det.

Då är väl i så fall dina påståenden inte något att komma med heller. Kan du hänvisa till någon studie på hästar som visar att kanel skulle förbättra insulinkänsligheten?

Det finns väl ingen ”vetenskaplig” studie på kanel och hästar vad jag vet men ECIR gruppen gjorde en omfattande studie för några år sedan med många hästar inblandade och såg inga positiva resultat. Däremot såg man oroväckande låga blodsockervärden i några fall vilket tyder på att kanel till häst kan leda till hypoglykemi. Jag vet inte om det finns någon information om just denna studie på deras hemsida men du kan söka själv:

http://ecirhorse.com/

Slutsatsen var i alla fall att kanel tenderar att sänka glukoshalten i blodet men inte insulinhalten. Av denna anledning kan kanel endast rekommenderas för hästar som har högt blodsockervärde, dvs. som är äkta diabetiker, och dessa fall är relativt få.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka