Kanel mot IR?

Shaggy

Trådstartare
De jag känner som har typ 2 diabetes får rekomendation att äta kanel för att förbättra tillståndet. De som testat är väldigt nöjda med resultatet. Är det någon som provat detta på häst? Kan kanel vara farligt för häst? Det borde inte vara det iom att jag sett hästgodis med kanelsmak någon gång.
Det växer ju milt utryckt som :devil: i hagarna nu och jag måste hitta någon lösning till min dam som har en liten fettnacke innan den drar iväg. Motion är uteslutet då hon är konvalecent och jag vill helst slippa ler ruta. Munkorg funkar inte bra iom att hon till största delen äter ensilage.

Sv: Kanel mot IR?

Kanel är nog tveksamt. Jag har inte testat det på min ponny eftersom det lär vara giftigt i större mängder.

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/kanel-foerbaettrar-sockeromsaettningen/

Om man söker på cimmanon (kanel på engelska) så får man upp en del resultat bla ett där man anser att det fungerar:

"Cinnamon elicits strong positive response on insulin activity, whether by directlyenhancing phosphorylation of the insulin receptor and its downstream components, orinhibiting the dephosphorylation of those same sites. Humans and rodents have notexperienced any adverse health effects as a result of cinnamon supplementation, so thisnutraceutical should be evaluated as a treatment for IR in horses"

Jag kan inte länka till den, vet inte hur man gör med de sökresultat som man bara får upp som pdf filer

Doctoral Dissertations Graduate School 12-2010
Diagnosis and Management of Horses with Equine Metabolic Syndrome (EMS)
Kelly Ann Chameroy kchamero@utk.edu

Men i denna så står det att kanel ökar insulinkänsligheten hos hästar, däremot så står det inget om huruvida det är farligt eller inte.

Jag vet inte, hade nog inte vågat mig på detta.

Linfröolja, även rapsolja fast inte lika mkt har liknande effekter och är troligtvis inte så farligt.
Gurkmeja har troligen också en liknande effekt (men är inte så ev farligt). jag gav en del av det till min häst tidigare.

Det bästa alternativet är nog trots allt munkorg, i kombination med att akta sig för speciellt farliga tillfällen som ex frostgräs. Kan du inte ge henne ensilage i lerhage/inomhus och låta henne gå med munkorg på gräset? Jag har min egen fång ponny inne på nätterna (ensam men vad gör man). Hon är bara ute i hagen ett begränsat antal timmar.

Fettnacke är jättefarligt, antar att du vet det.

Jo jag vet ju det och det är därför jag börjar få lite lätt panik nu. Än så länge får hon ensilage men det blir svårt när alla de andra går på bete. Förra året klarade hon betet bra men nu i början är det svårt iom att det är så kraftigt. Det var egentligen samma problem förra året men då kunde jag röra lite mer på henne. Den skada hon har kommer inte heller läka ut utan ridningen kommer mer eller mindre försvinna ur hennes liv och att hon både ska stå utan träning och ensam i lerhage känns inte riktigt som det liv jag anser vara vettigt för en häst. Lite stimulans måste hon trots allt kunna få.
Munkorg kan fungera när det bara är bete men nu när det växer så det knakar men inte räcker till så hon måste äta silage också så tror jag inte på den konstruktionen. Hon dödade för övrigt en munkrog förra året under invänjningen.
Nacken är inte katastrofal och veterinärer anser den vara ok när den ligger på den nivå den gör nu (man känner den men ser den inte). De säger dock att jag måste hålla koll på att det inte skenar iväg.
Angående kanels giftighet så är ju frågan om hur stora mängder som är stora. Jag funderar inte direkt på att ge henne decilitervis utan snarare någon matsked under några veckor.
Ska googla senare och se om jag hittar hela den artikel du nämner.

Senast ändrad:

Ett sätt kan ju kanske vara att ge lite av varje som ex fleromättade fettsyror (vilka defintivt ökar insulinkänsligheten, omega 3 fetterna, finns massor på inernet, fast kanske inte om mängderna), lite gurkmeja och lite kanel.

Jag förstår problemet med munkorg. Jag tror inte på att ha den på 24 h om dygnet, tycker att de måste kunna äta och tugga ordentligt, tugga kan de väl men ändå. Jag har därför min ponny inne på nätterna.

Men jag har insett att man får vara glad om man hittar en lösning som fungerar, alla lösningar på IR/fång problematiken är bra så länge de fungerar. Det som passar en häst i en given situation, hemmiljö osv behöver inte passa en annan.

Smart idé :laugh:
Linolja kanske man skulle prova med frågan är bara hur mycket man måste ge iom att jag pga utebliven motion har problem med vikten på henne. Sen är ju frgåan om damen äter det. Hon vägrar numera att äta linfrökaka trors att hon älskade det för 10 år sedan.

Låter som en tickande fångbomb du har där, fettnacke, massa gräs och ingen motion... Är det en arab också? Ännu en varningssignal.

Kanel sänker blodsockret. Problemet är bara att hästar med IR sällan har högt blodsocker, så om du inte har ett blodprov som visar att just din häst har för högt blodsocker så är det ingen bra ide med kanel. Tidigare var det en vanlig ingrediens i olika fång-preparat men det är något man gått alltmer bort från.
Däremot kan tillskott av magnesium till viss del hjälpa.

Jag hade ändrat hagsituationen. Antigen grushage eller munkorg. Så får du fördela höet i måltider som intas antigen inne eller i en grushage. Det blir en del extra jobb men tyvärr är det det enda sättet som verkligen fungerar.

Kanel sänker blodsockret. Problemet är bara att hästar med IR sällan har högt blodsocker, så om du inte har ett blodprov som visar att just din häst har för högt blodsocker så är det ingen bra ide med kanel. Tidigare var det en vanlig ingrediens i olika fång-preparat men det är något man gått alltmer bort från.
Däremot kan tillskott av magnesium till viss del hjälpa.

Hos en IR häst fungerar insulinet dåligt. Insulinsignalen går av lite olika anledningar inte fram till de transportörer som finns inuti cellerna för att transportera sockermolekylerna genom cellmembranet in i cellen. Denna transport går för långsamt. När hästen då äter mkt socker så behövs det massor av insulin för att få in sockret i cellerna så att blodsockerhalten minskar. En hästs bukspottskörtel kan producera mkt mer insulin än vad vår kan vilket leder till att IR hästar ofta har ganska normala blodsockervärden. Däremot så har de alltså skyhöga insulinhalter i blodet, tror de kan ha ca 100 ggr så mkt som normalt om de är IR. Det är dessa höga insulinhalter som är farligt för en fånghäst.

Kanel ökar insulinkänsligheten dvs kanel sätter fart på signalsystemet så att sockertransportörerna kan transportera in sockret i normal takt. Då sjunker blodsockerhalten utan att det blir höga halter av insulin i blodet.

Med andra ord så håller jag inte med dig alls. Det är all ide att försöka få ner insulinhalten hos en häst.

Med andra ord så håller jag inte med dig alls.

och jag håller fullständigt med Centaur.

Man har gjort omfattande tester med kanel på IR-hästar utan framgång. I vissa fall så sänkte det blodsockret oroväckande. Blodsockernivån hos IR-hästar som är på en foderstat med låg socker/stärkelsehalt är vanligtvis ganska låg och ger man ett tillskott som sänker blodsockernivån ytterligare kan det bli direkt farligt. Kanel ska man inte ge till IR-hästar.

Magnesiumbrist är ganska vanligt i många grovfoder så tillskott av magnesium kan hjälpa.

och jag håller fullständigt med Centaur.

Man har gjort omfattande tester med kanel på IR-hästar utan framgång. I vissa fall så sänkte det blodsockret oroväckande. Blodsockernivån hos IR-hästar som är på en foderstat med låg socker/stärkelsehalt är vanligtvis ganska låg och ger man ett tillskott som sänker blodsockernivån ytterligare kan det bli direkt farligt. Kanel ska man inte ge till IR-hästar.

Magnesiumbrist är ganska vanligt i många grovfoder så tillskott av magnesium kan hjälpa.

Jag har svårt att tro dig. Blodsockerhalten regleras ju av insulinet som regleras av blodsockerhalten. Länka gärna till någon studie där kanel har sänkt blodsockerhalten så den blir för låg.

Nu hänger jag inte med. Om kanel sänkte blodsocker till farligt låga nivåer så hade det ju effekt? Vad menas då med att det testats utan framgång?

I teorin skulle det väl kunna fungera då, för att hålla blodsocker/insulinhalter på en lägre nivå, om hästen tex går på bete. Och inte bara äter lågsockerkost, eller? Sedan kan det ju kanske vara svårt att få det att fungera i praktiken förstås.

Här kommer ett citat från vad jag förstår en avhandling:
"12-2010
Diagnosis and Management of Horses with Equine
Metabolic Syndrome (EMS)
Kelly Ann Chameroy"

granskad av Nicholas Frank, Major Professor, en av de mer kända fångforskarna som har många publicerade artiklar om bla IR och fång

Texten nedan är slutsatsen av det kapitel som handlar om kanel

"8.5.4 Conclusions
Cinnamon elicits strong positive response on insulin activity, whether by directly enhancing phosphorylation of the insulin receptor and its downstream components, or inhibiting the dephosphorylation of those same sites. Humans and rodents have not experienced any adverse health effects as a result of cinnamon supplementation, so this nutraceutical should be evaluated as a treatment for IR in horses."

pdf filen är nerladdad från nedanstående sida
http://trace.tennessee.edu/utk_graddiss/871/

Inte så lätt att förstå kanske men den beskriver alltså hur kanel ökar insulinsignalen i kroppen genom att öka känsligheten hos de receptorer som sitter på cellens yta för att ta emot insulinsignalen och sätta fart på glukos transportörerna. När sedan blodsockret sjunker så sjunker insulinhalten igen.

Jag har läst en hel del om IR hos hästar och har aldrig träffat på ngt som säger att det skulle kunna leda till för låga blodsockervärden dvs att regleringen av insulinhalten i blodet inte skulle fungera på det hållet.

Senast ändrad:

Att kalla det massor av gräs vore att ta i.
Frågan är om jag vill att hästen ska överleva eller få leva. Att ställa hästen i lerhage 6-7 månader/år utan sällskap och utan att hon får stimulans ens från ridning eller liknande vore djurplågeri. Om det är alternativet så får jag nog ta smällen och skita i mina egna känslor för det är inget liv för min häst.
Hur skulle magnesium hjälpa till för att sänka insulinhalten?

KL
Intressant det här med kanel för diabetiker. Har aldrig hört förut. (Hade en inackorderad för en tid sedan som gav sin häst både det ena och andra. Undrar om det inte var lite kanel i någon blandning, men gurkmeja, ingefära, spiskummin gav hon, vet jag. Av vilken anledning har jag glömt).

Hos en IR häst fungerar insulinet dåligt. Insulinsignalen går av lite olika anledningar inte fram till de transportörer som finns inuti cellerna för att transportera sockermolekylerna genom cellmembranet in i cellen. Denna transport går för långsamt. När hästen då äter mkt socker så behövs det massor av insulin för att få in sockret i cellerna så att blodsockerhalten minskar. En hästs bukspottskörtel kan producera mkt mer insulin än vad vår kan vilket leder till att IR hästar ofta har ganska normala blodsockervärden. Däremot så har de alltså skyhöga insulinhalter i blodet, tror de kan ha ca 100 ggr så mkt som normalt om de är IR. Det är dessa höga insulinhalter som är farligt för en fånghäst.

Kanel ökar insulinkänsligheten dvs kanel sätter fart på signalsystemet så att sockertransportörerna kan transportera in sockret i normal takt. Då sjunker blodsockerhalten utan att det blir höga halter av insulin i blodet.

beskriver alltså hur kanel ökar insulinsignalen i kroppen genom att öka känsligheten hos de receptorer som sitter på cellens yta för att ta emot insulinsignalen och sätta fart på glukos transportörerna. När sedan blodsockret sjunker så sjunker insulinhalten igen.

Delar din tolkning av hur kanel skulle ha direkt, eller indirekt, verkan på insulinreceptorer. (Humanstudier)

Man har gjort omfattande tester med kanel på IR-hästar utan framgång.

Gjorde en snabbsökning och hittade ingen speciellt på hästar, så det vore intressant att få ta del av det du läst.

Smart idé :laugh:
Linolja kanske man skulle prova med frågan är bara hur mycket man måste ge iom att jag pga utebliven motion har problem med vikten på henne. Sen är ju frgåan om damen äter det. Hon vägrar numera att äta linfrökaka trors att hon älskade det för 10 år sedan.

Hoppas att du bara skrev lite hastigt. Linfröolja hoppas jag du menar. :)

Det är mig veterligen samma sak. Det finns bara olja i fröna. Skälken är mycket fiberrik och den gör man tråd och tyg av.

Det kanske är en definitionsfråga men ska den vara till nån form av livsmedel/ätas så heter det linfröolja (kallpressad).

Vanlig linolja är kokt, oerhört brandfarlig och används bla till att impregnera trädgårdsmöbler med.

Japp det är en definitionsfråga eller snarare ett nytt namn på en gammal produkt. Det finns kallpressad/rå linolja och kokt linolja men bägge sorter är linolja. Att påstå att den råa oljan ska heta linfröolja är nog mest ett försök att få det att låta lite mer komplicerat och annorlunda än den kokta, altså ett försäljningsargument.

Kollat lite på Wikipedia (som man ju iofs får ta med en nypa salt).
Kumarin har enligt den svenska sidan LD 50 på 293 mg/kg kroppsvikt enligt engelska 275mg/kg kroppsvikt (frågan är om siffran är/dygn eller vad tidsperioden är). Siffran bör med andra ord ligga i det området. Nu är ju inte tanken att man ska ta död på hälften av djuren eller ens skada dem så om man minskar kraftigt till säg 10% så hamnar man på 27,5mg/kg kroppsvikt. Det ksull einnebära att en häst på 500 kg skulle klara ungefär 14g rent kumarin. I kanel är halten långt ifrån 100% så man bör behöva tratta i ganska mycket för att komma upp i farliga koncentrationer.
Kumarin finns även i bla gräs och klöver.
Bara en grov uträknig alldeles för sent på kvällen.
Tillägg. Uträkningen ovan är en grov aproximation och jag rekomenderar ingen att fodra sig själv eller sina djur efter denna. Den är endast en lätt vägledning gjord utifrån ett antal gissningar

Senast ändrad:

Du kan inte likställa människor och hästar. De flesta IR hästar är INTE diabetiker i human förstånd och har alltså inte högt blodsocker. JA, kanel sänker blodsockret, men det har i studier på häst inte sänkt insulinet, det är det som är problemet.

Med andra ord orsakar man genom att ge kanel i värsta fall hypoglykemi hos hästen samtidigt som insulinet förblir högt!

Det finns enstaka hästar som verkligen har för högt blodsocker trots bra diet, och i de fallen kan kanel hjälpa. Har en bekant vars häst har högt blodsocker så visst förekommer det. Den får metformin och givetvis kontrollerad foderstat.
Men det är som sagt inte vanligt och man måste ta prov innan blodsockersänkande mediciner sätts in. Vare sig det är kanel eller metformin!

Och Shaggy, bara för att det inte finns gräs så behöver det inte innebära lera eller hur? Tycker du alla tusentals friska hästar som står uppstallade på anläggningar där de får stå i grushager heller borde varit döda eftersom de har ett så hemskt liv? :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka