Sv: Kanel mot IR?
Kanel är nog tveksamt. Jag har inte testat det på min ponny eftersom det lär vara giftigt i större mängder.
http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/kanel-foerbaettrar-sockeromsaettningen/
Om man söker på cimmanon (kanel på engelska) så får man upp en del resultat bla ett där man anser att det fungerar:
"Cinnamon elicits strong positive response on insulin activity, whether by directlyenhancing phosphorylation of the insulin receptor and its downstream components, orinhibiting the dephosphorylation of those same sites. Humans and rodents have notexperienced any adverse health effects as a result of cinnamon supplementation, so thisnutraceutical should be evaluated as a treatment for IR in horses"
Jag kan inte länka till den, vet inte hur man gör med de sökresultat som man bara får upp som pdf filer
Doctoral Dissertations Graduate School 12-2010
Diagnosis and Management of Horses with Equine Metabolic Syndrome (EMS)
Kelly Ann Chameroy
kchamero@utk.edu
Men i denna så står det att kanel ökar insulinkänsligheten hos hästar, däremot så står det inget om huruvida det är farligt eller inte.
Jag vet inte, hade nog inte vågat mig på detta.
Linfröolja, även rapsolja fast inte lika mkt har liknande effekter och är troligtvis inte så farligt.
Gurkmeja har troligen också en liknande effekt (men är inte så ev farligt). jag gav en del av det till min häst tidigare.
Det bästa alternativet är nog trots allt munkorg, i kombination med att akta sig för speciellt farliga tillfällen som ex frostgräs. Kan du inte ge henne ensilage i lerhage/inomhus och låta henne gå med munkorg på gräset? Jag har min egen fång ponny inne på nätterna (ensam men vad gör man). Hon är bara ute i hagen ett begränsat antal timmar.
Fettnacke är jättefarligt, antar att du vet det.