Kan ni hjälpa mig?

bananabambi

Trådstartare
Jag har fått den hunden jag förtjänat, jag vet att det enbart beror på mig att hon är så vild som hon är.

Vi skaffade henne 2005, så hon är tre år den här sommaren. Jag har alltid tränat och tävlat med häst, och ville fortsätta träna. Älskar att träna. Ville ha en alert, stor hund som jag kunde gör mycket med. Valet föll på boxer. Min sambo är inte ett dugg intresserad av träning, det var mitt intresse.

Tyvärr blev det inte riktigt som jag tänkt mig.

När jag hade haft henne i två månader blev jag gravid. Hela valpkursen genomleds med mig lipandes i ena änden av kopplet. Jag var allmänt hormonstinn, och den där valpkursen var liksom droppen. Jag var så arg på mig själv som inte kunde ta att min hund busade, jag bara lipade, hela tiden.

Min boxertjej var väldigt stakt, jag med gravidkrämpor klarade inte hennes fysiska styrka. Mentalt är hon också stark, jag hade svårt med henne. Och jag är enormt glad över att vi inte tog en hanhund som vi tänkt, uppfödaren rekomenderade oss en tik istället. Kanske såg han vad vi skulle klara?

Jag trodde allt skulle bli lättare så fort bebisen kom, då skulle jag orka. Men inte gick det. Jag hann inte, jag hade inte tid. Och så blev jag gravid igen, med alla krämpor.

Det bästa hade väl varit att be om hjälp, direkt. Men jag visst inte, eller tänkte inte, på att det kunde bli så jobbigt senare. Jag känner mig så skyldig, så dum. Och jag vet inte var jag ska börja med allt.

Nu har vi inga jätteproblem att dras med. Hon har alltid varit med överallt, hon är van vid folk och rörelse, hon går lös på vår oinhägnade tomt här i stan (så länge vi är ute) och kommer på inkallning. Är inte aggressiv mot andra hundar, hon är underbar med våra barn. Hon är trevlig att gå promenader med, kastar sig inte mot andra hundar man möter eller skäller aldrig.

Däremot, är hon grymt hoppig, och bortskämd. Kastar sig, far och hoppar ihjäl folk som vi ska hälsa på. Hon lyssnar inte speciellt mycket på mig när vi är ute, och hon vill gärna ta över. Hon nafsar efter mig, om hon gjort något fel och jag t.ex. tar tag i halsbandet så nafsar hon efter min hand. Och jag vet ju att det är mitt fel, men jag vet inte hur vi kommer vidare.

Att gå en lydnadskurs vore kanske bra, men där träder tyvärr ekonomin in, just i höst. Så det är inte aktuellt.

Är vi ett hopplöst fall, vi två? Eller finns det någon som kanske kan komma med råd, vart vi ska starta. Jag vet knappt vad som är problemet ens, bara att det inte var såhär jag hade tänkt mig det hela.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Nej, ni är inte hopplösa! :)

Nafsningarna får någon annan svara på, jag har aldrig haft det problemet.

Hur är folk som hon träffar? Hälsar de på henne?

Angående det så skulle jag be folk att totalignonera henne, inte titta på henne, inte hälsa. Då blir det förmodligen inte lika kul för henne.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Ja, det rådet har jag provat. Vi gör så fortfarande, och har gjort i tre års tid nu. Ingen hälsar på henne förrän hon lugnat sig. Och då sätter hon sig, och vet vad som kommer.

Sedan hälsar någon på henne, och hon kastar sig högt och lågt.

Ibland får hon inte hälsa över huvud taget, av olika anledningar.

Men hon har aldrig gett sig med det här, inte vi heller dock. Men det bli aldrig de här lugna hälsningarna. Hur många gånger man än avbryter och gör om allt så slutar det likadant. Därför nekar vi henne att hälsa, ibland. Och om man totalignorerar henne så far hon efter folks händer, och när de då drar upp händerna tycker hon att leken är igång.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

En jag känner har en hund som blir helt till sig när hon träffar folk.
Jag har sagt till henne att hon inte ska låta folk klappa henne, utan totalt nonchalera henne.
Jag klappar aldrig den hunden, inte ens när vi är hundvakt åt henne.
Jo, enda gången jag kan klappa henne är om hon är lugn, men de går jag aldrig fram och säger hej, utan går tex bara förbi och hon får en snabb klapp.

Oj nån hann före :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Men låt de inte hälsa alls då? Det låter lite tråkigt men det kanske är det bästa för hunden? Birk får inte hälsa på någon, inte av samma anledning som din hund utan för att han är rädd för väldigt många. Även de jag vet att han funkar med får han inte hälsa på när vi är ute osv. Han har blivit en helt ny hund efter det.

En annan lite "tuffare" metod är ju att "knäa" henne när hon hoppar (inte knäa som i att hon flyger 20 meter bakåt, utan mer så det blir ett litet obehag), alt. att spruta lite vatten på henne när hon hoppar.

Fast jag tror mer på att bara ignorera henne, alltid
 
Senast ändrad:
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Grattulerar till en trevlig hund/ras :banana:

Jag bodde med en Boxer hane under min gymnasietid (gick hundgymnasium) och han var hur cool lugn som helst, men han fick ju också väldigt mycket aktivering tack vare skolan. Så jag har lite erfarenhet av rasen även fastän det säkert kommer komma in någon och skriva något senare som har desto mer :)

Hur menar du att hon vill "ta över"? Vad ska hon ta över och vad vinner hon på det när hon vet att det är du som bestämmer när på dagen ni går ut? Att hon nafsar betyder inte att hon vill "dominera", hon har antagligen bara inte lärt sig vad hon får och inte får. Jag vet en Riesen med liknande beteenden, men han blev "försummad" den första viktiga tiden så han fick inte lära sig det sociala spelet riktigt, och han väger nära 40kg så det är lite obehagligt när han morrar på en bara man går förbi grillen där det ligger korv :P

Hur hårt nafsar hon? Är det bara lite på test för att se om hon slipper undan en tillrättavisning? Är det uthärdligt att hålla kvar i halsbandet tills hon slutar nafsa? Bara för att markera att "vill jag hålla så gör jag det bruden".

Tränar man mycket med en hund så bygger man upp en bra relation (enligt mig och mina erfarenheter), genom att ta initiativ till olika aktiviteter så bygger man upp förväntan och tillit.
När det gäller hoppandet och det faktum att hon är så glad vid folk så är jag lite rådvill. Har aldrig haft någon hund som bryr sig särskilt mycket om människor :crazy:. Anders Hallgren har en väldigt juste metod som han beskriver i en av sina böcker... "Problemhund & Hundproblem" tror jag det var. Kommer tyvärr inte ihåg detaljerna och boken ligger i någon låda någonstans inför flytten... Men om du känner någon som har den så kan jag starkt rekommendera den :)

Jag vet inte om mitt inlägg hjälpte så mycket. Du känner din hund bäst. Ingenting är omöjligt, du verkar just nu ha mycket att axla och både barn och hund behöver dig.

Och jag måste ge dig credit för att du orkar med både barn och hund, det tar mycket tid och kraft. :bow:

Hoppas allt löser sig :)
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

om din hund hoppar kan man binda ett rep i halsbandet som är så långt att ca 1/2 m släpar i marken. När du sen ska hälsa på hunden trampar man på repet så kan hon inte hoppa. Den lösningen brukar funka bra, men man kanske får göra så i en månad. När din hund naffsar måste du säga till att det inte är ok, du kan omedelbart ta tag i skinnet vid kinden, ganska hårt och säga nej var gång med kraft i rösten. annars håller jag med bananabambi , Anders Hallgrens böcker är jättebra.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

inte för att det hjälper men en boxer blir väl aldrig vuxen?? Inte vad jag hört iallafall.







































:D
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Men låt de inte hälsa alls då?

Jag tror också på det. Ju längre hunden befinner sig - mentalt eller fysiskt - från den situation som hunden blir exalterad av - desto mindre exalterad blir hunden. Hunden behöver inte vara delaktig när två människor ska hälsa på varandra.

När min hund blir exalterad över något så får hon ligga eller sitta ned en bit ifrån. Då lugnar hon ned sig. Är hon exalterad och jag försöker korrigera henne på annat sätt så får jag samma reaktion som TS, att hunden nafsar (inte hårt, men mer "sluta, jag håller på med annat").

TS: Varför inte pröva att lära henne att ligga eller sitta ned när du träffar folk?
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Jag tycker inte alls du har några jätteproblem, låter snarare som en jättetrevlig boxertik. Och som sagt, boxer :D

Jag hade först försökt ignorera bort ett sådant här beteende som hoppandet, hade inte det funkat så hade jag kört med vatten. Dvs en liten flaska (margarin, bliwtvål osv) med vatten i, samma läge som hon hoppar "Nej -> Sprut i huvudet".

Med naffsandet hade jag gjort likadant, ha flaskan med, gör hon något dumt och försöker naffsa efter korrigering -> Nej -> Sprut.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Tack ni för jättebra råd :laugh:

Tyvärr (eller tack och lov) hoppar hon inte på mig, så jag har själv svårt att korrigera det. Hon hoppar på alla andra, men hon har lärt sig att jag inte går med på det. Om någon ska korrigera det så är det ju viktigt att det kommer vid rätt tillfälle, och det kan nog ingen av dom som jag känner hjälpa till med.

Däremot kan jag ju kanske stå bredvid och korrigera själv, trots att det inte är mig hon hoppar på :idea:

Vi har haft sådana övningar, att möta folk utan att hälsa. Och träffar vi bekanta med hund hälsar vi människor först.

Tyvärr hoppar hon på hundovana människor, eller folk som tycker det är okey att hon hoppar, som uppmuntrar det och busar. Men träffar hon folk med "pondus" så gör hon det inte. Så hon kan ju avstå. (Min farbror t.ex, hon har aldrig ens försökt hoppa på honom. Och hon måste känna av att en del människor gör man inte som man vill med, han bokstavligt talat hatar hundar som hoppar och tvekar inte en sekund att köra ett knä i bringan på sina egna :crazy:)

Jag har också hört att boxrar aldrig blir vuxna, kanske en del av charmen med rasen :o:angel:
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Om annat folk försöker hälsa på din hund - säg åt dem att sluta och förklara varför.
Att inte låta henne hälsa på någon ni träffar tycker jag låter som det bästa förslaget.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Eftersom hon uppenbarligen kan låta bli att hoppa på dig och vissa andra så vet ni ju att det går. Och redan där har ni ju en bra start!

Jag skulle nog göra som så att dels ta bort alla hälsningar där du tror det kan bli fel, alltså bara låta henne hälsa på de som du vet att hälsningen fungerar med utan hopp och trams. Sen avancera och få bort hoppandet på nya även hundovana personer. Viktigt är ju dock att folk inte uppmuntrar till det. Sen om hon börjar hoppa och tramsa på folk så kan ju även du korrigera henne, det behöver inte vara den som hon hoppar på som gör detta. Hon gör ju fel i sitt beteende och inte bara mot den som hoppandet sker mot.

Sen hur du kan korrigera henne effektivast vet du ju själv bäst. Vatten som Aliide nämnde är ju bra om hon nu inte älskar vatten och tar det som en kul grej, finns ju såna hundar också. :p

Jag tror inte på att helt utesluta hälsningar och möten, då jobbar du ju inte bort problemet utan du undviker det. Men det är ju ett val du själv gör, men det kan ju vara skönt att veta att möten ändå fungerar, sen behöver man ju inte låta alla hälsa för det.

Sen det där med att hon nafsar efter händer, där skulle jag nog bli arg och säga ifrån. Det är inte ok att bita i händer när man är vuxen. Hur reagerar hon om du håller kvar handen i halsbandet och säger nej väldigt bestämt? Drar du bort handen när hon nafsar så blir det ju en form av lek precis som du nämnde.

Lycka till!!
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Sen hur du kan korrigera henne effektivast vet du ju själv bäst. Vatten som Aliide nämnde är ju bra om hon nu inte älskar vatten och tar det som en kul grej, finns ju såna hundar också.

Får tillägga att jag hittills aldrig träffat hundar som uppskattar vattensprut. Kanske beroende på "hur" man sprutar vattnet. Om jag leker med vattenslangen med mina hundar tycker dom såklart det är jättekul. Men när jag kör vatten i syfte att bryta alt. tillrättavisa är det inte alls samma grej.

Man går in med pondus och ett REJÄLT "Nej", stenhård sprut. 99% av hundarna jag träffat tycker det är jätteotrevligt, 1% av dom har blivit ännu mer arga.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Tyvärr hoppar hon på hundovana människor, eller folk som tycker det är okey att hon hoppar, som uppmuntrar det och busar. Men träffar hon folk med "pondus" så gör hon det inte. Så hon kan ju avstå. (Min farbror t.ex, hon har aldrig ens försökt hoppa på honom. Och hon måste känna av att en del människor gör man inte som man vill med, han bokstavligt talat hatar hundar som hoppar och tvekar inte en sekund att köra ett knä i bringan på sina egna :crazy:)

Jag har också hört att boxrar aldrig blir vuxna, kanske en del av charmen med rasen :o:angel:

Du kanske kan sätta en lapp på utsidan av dörren att de ej ska hälsa på hunden. Många som har sådanna lappar då hundarna hoppar och håller på.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Det har du rätt i, om man gör rätt och så som du beskriver.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Jag har fått så många bra råd här ang. hälsandet att jag nu vet var jag i alla fall ska starta, tack för det :laugh:

Men det när med nafsandet. Hon ser det inte som lek, hon blir ARG på mig. Och nafsar ganska hårt. Ett helt annat beteende än det hon har mot barnen. Hon har nafsat mot äldste sonen ett par gånger, men där är det mer i uppfostningssyfte. När han har dragit henne i en bröstvårta, t.ex. Då kan hon pipa/nafsa i luften och då därifrån. Men då har hon talat om ett flertal gånger innan att det räcker, både genom att morra och / eller gå därifrån. Och när jag hör att hon är trött på honom så får hon alltid tillfälle att gå undan, men ibland kan de dröja om jag står och kladdar med något i köket.

Men när det gäller mig så är det skillnad. Då nafsar hon för att träffa handen, som ett hugg. Och det gör rätt ont. Jag vet inte riktigt hur jag ska korrigera det. Hon hukar sig, och vet förmodligen att det är ett beteende som inte önskas av mig, men jag har aldrig slagit henne, ändå "krymper" hon. Och så känns det som om hon vill ha sista ordet. Hugger till när jag tar i henne, och släpper jag inte då så "naggar hon", alltså fortsätter nafsa hårdare och drar upp överläpparna. Hårdnar jag i greppet om henne, så hårdnar hon i sitt grepp. Och då gör jag nog fel, eftersom jag oftast släpper, av ren självbevarelsedrift. Men jag vet som sagt inte hur jag ska göra.

Och det känns som om vi inte har så bra kontakt, hon och jag. Hon är så himla snäll med barnen, och med husse och andra. Men mig känns det som om det mest är bråk, troligvis för att det alltid är jag som får ta alla konflikter.

Som kloklippning, tex. Hon hatar det. Innan var det en kamp, men mutor och tvångshållning. Tills jag beslutade mig för att försöka en annan metod. Jag lägger henne, och säger vänta. Och då ska hon ligga blick stilla. Sedan klipper jag klo för klo, och då ser hon skitläskig ut. Visar alla tänderna, men gör ingenting. Fast det känns som om hon ska explodera :crazy:. Men även då måste hon ha sista ordet, när vi är färdiga och hon får sitt godis börjar det alltid med att hon vill bita klotången eller mina händer.

Jag vet inte vad som är fel mellan oss. Troligtvis litar hon inte på mig.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig?

Jag tror som du, om jag samtidigt ryter NEJ så kan hon knappast ta vattnet som lek. Men det märker jag när jag testar :laugh:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
735
Senast: Kakis
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 096
Senast: Dentaku
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 200
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 320
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp