Kan ett sto resorbera under....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 9 207
Sv: Kan ett sto resorbera under....

men vad är det som kan ha orksakat det? ja menar 7 månaden då e allt väldigt långt gånget, fölisen ska i princip bara växa till sig..Stress?

Dom kan kasta ända fram till bara veckor innan beräknad fölning, och de vanligaste orsaker är väl abortvirus (vaccination ger ju ett rätt stort skydd, men inga garantier vad jag förstått), stress, smärta, sjukdom, missbildning/fel på fölet och som i min hästs fall tvillingar.

Då vill jag fråga en sak till :p

När ska man vaccinera mot absortvirus? Kanske bra och fixa en sådan, är det alltså en speciell spruta då lr? För jag vaccinerade henne för tredje gången i juni tror jag det var...

Sen mååste jag bara fråga, detta med stress och skrämda hästar, hur funkar det? Hästar som blir skrämda lr är rädda visst blir dom riktigt stressade lr?

Jag var ut idag på en tur och vid en gård rusar en stor schäfer emot och börja tokskälla, Pillan halvställer sig och snurrar runt, sen kollar hon på den och frustar och allt. Jag fick henne och gå förbi utan problem men efter det så gick hon och frusta och var rädd för allt i princip.

Å ja visst, som en sa.. Man kan inte direkt "hjälpa" att låta bli en kastning om det är naturens gång. Men jag vill och hoppas att allt går väl. Så jag är så himla rädd :o

När vi kom hem så vart hon cool lugn igen, hon fick komma in till sin nya älskling. En vallack som kom för 1 vecka sen lr någe sådant.

oki, nej inga bilder här, ska se om jag kan fixa i morn, men vet inte hur man gör..

Du lägger ju ut dina bilder på nätet, tex på pixbox och sedan kan du länka dit. Alltid en bra grej, då slipper man lägga in flera bilder här med..

Man vaccinerar mot abortvirus i månad 5,7 och 9, tre sprutor totalt alltså. Jag har vaccinerat den första nu, tror det gick på en 400:- om jag inte minns fel. Sen ska man ge stoet en stelkramp en månad innan fölning, det ger fölet när det fötts ett skydd (kommer dock ej ihåg hur länge).

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att ditt sto kastar för att hon blir skrämd av tex hund nån enstaka gång. Jag och Lady har under båda hennes dräktigheter träffat på både älg och vildsvin och hon har reagerat som din. Bebisarna har hållt sig kvar;). Däremot undviker jag naturligtvis att hamna i situationer där jag vet att hon kan reagera med att blir rädd osv, men det är ju inte alltid man vet vad man träffar på i skogen tex:smirk: Och lastträning som exempel vet jag att hon blir upprörd över så det undviker vi såklart.
Nu har min inga problem alls med att stå solokvist i stallet, men hade hon haft det så hade det nog varit en typisk situation jag undvikit i det längsta. En del hästar blir ju som galna och stressar runt, skriker och svettas. Såna situationer är nog inte så lämpliga. Ett exempel bara.

Försök att inte gå att oroa dig, se fram i stället mot att du ska bli "mamma":). Det tar på krafterna att gå runt och oroa sig och SKULLE något inträffa så får man ta det då.
Gläds nu istället åt att få se ditt sto dräktig, se magen växa fram, ev det pendlande humöret;). Det är ju helt fantastiskt att få vara med från början, att se den lilla från en liten prick på ultraljudsskärmen till en förhoppningsvis helt liten färdig häst:love:

Man vaccinerar mot abortvirus i månad 5,7 och 9, tre sprutor totalt alltså. Jag har vaccinerat den första nu, tror det gick på en 400:- om jag inte minns fel. Sen ska man ge stoet en stelkramp en månad innan fölning, det ger fölet när det fötts ett skydd (kommer dock ej ihåg hur länge).

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att ditt sto kastar för att hon blir skrämd av tex hund nån enstaka gång. Jag och Lady har under båda hennes dräktigheter träffat på både älg och vildsvin och hon har reagerat som din. Bebisarna har hållt sig kvar;). Däremot undviker jag naturligtvis att hamna i situationer där jag vet att hon kan reagera med att blir rädd osv, men det är ju inte alltid man vet vad man träffar på i skogen tex:smirk: Och lastträning som exempel vet jag att hon blir upprörd över så det undviker vi såklart.
Nu har min inga problem alls med att stå solokvist i stallet, men hade hon haft det så hade det nog varit en typisk situation jag undvikit i det längsta. En del hästar blir ju som galna och stressar runt, skriker och svettas. Såna situationer är nog inte så lämpliga. Ett exempel bara.

Försök att inte gå att oroa dig, se fram i stället mot att du ska bli "mamma":). Det tar på krafterna att gå runt och oroa sig och SKULLE något inträffa så får man ta det då.
Gläds nu istället åt att få se ditt sto dräktig, se magen växa fram, ev det pendlande humöret;). Det är ju helt fantastiskt att få vara med från början, att se den lilla från en liten prick på ultraljudsskärmen till en förhoppningsvis helt liten färdig häst:love:

Okey då ska jag skriva upp dom där månaderna, min är ju bara på 46 dygn så det är en bit kvar till 5 månaden.

Okey, ja precis, jag ska nog undvika den vägen jag red igår för den var iaf inge rolig :p Kommer nog hålla mej för det mesta i skogen och i paddocken, vill sätta igång med den förbaskade dressyren, hihii..
Och du har helt rätt, jag ska inte alls tänka på det så utan ska bara tänka framåt och bara vara glad och positiv, men jag kommer nog oroa mej massor iaf.

Ang detta med att stå själv, hon brukar kunna göra det under kortare tider men jag vill inte riskera något sådant så hon är ute med sina kompisar hela tiden förutom då jag tar in henne för att ge lite extra käk åt na och borstar och ev rider. Och från första gången jag tatt in henne själv och fram tills nu är det stor förändring, i brjan kunde hon gå runt och gnägga osv i boxen fast jag var där, men nu står hon typ och sover lr äter lite halm i mellanåt :banana:

Så jag ser fram emot heeela dräktigheten, går och väntar på mitt andra ultraljud men min restlön har inte kommit ännu så jag måste nog ringa chefen för tusende gången känns det som. Så jobbigt, kunde dom inte ha skickat heela lönen istället för att missa en del av det. Dom har haft jätte mkt strul med dom som asvarar med lönerna.

Så här går jag och äger 3kr :S
Så jag blir tokig..

efter 40 dygn kan inte stoet resorbera, fostret måste då komma ut ur stoet genom kastning. har man stenkoll på sitt sto borde man märka när det händer, speciellt om det händer så sent som efter 90 dygn. kanske hittar man inte själva fostret, men det borde synas att stoet har haft flytningar o dyl.

Är det så?

min veterinär tittade mig djupt i ögonen (när det inte kommit ett föl i elfte månaden) och sa "ditt sto har resorberat och gått tom länge" - jag hade vet.intyg på dräktighet på mer än 90 dygn. Då har ju någon av de två veterinärerna fel... jag bryr mig eg inte om alls om vem som har rätt eller fel det är ju bara så sorgligt alltihopa.

vårt sto resorberade på strax efter 90 dagar förra året.moch vet. kallade det uttryckligen för resorbtion. Sen kollade vi inte på 45 dagar naturligtvis så vi akn inte veta säkert men på vet. lät det som att det skett nyligen. Inge tecken på hästen mer än att vi märkte att hon började brunsta igen strax innan UL.

Senast ändrad:

Ok, idag när jag var ut så kika jag ju som vanligt :p

Och om jag inte såg i syne så var det som en liten genomskinlig smörja bak, inte mycket men det var som en droppe. Hmm, dåligt förklarat men jag tog kort, fast på kortet ser det brunt ut, vilket det inte var...

Bild:
PillanBak.jpg

Vad tror ni? Kanske varit lite lös i magen så det droppat ner lr?
Hon var lite konstig och ta in från hagen med, hon följde med som vanligt till en bit från utgången och då fick jag mana på och dra till henne till mej, när jag väl ppnat så gick hon igenom och vart som vanligt igen :S Haha..

Ähh.. Nu såg det ju inte ut som någe smörja alls

Är det så?

min veterinär tittade mig djupt i ögonen (när det inte kommit ett föl i elfte månaden) och sa "ditt sto har resorberat och gått tom länge" - jag hade vet.intyg på dräktighet på mer än 90 dygn. Då har ju någon av de två veterinärerna fel... jag bryr mig eg inte om alls om vem som har rätt eller fel det är ju bara så sorgligt alltihopa.
Nej, det behöver inte alls vara så. En kastning i hagen kan passera ganska obemärkt faktiskt, beroende på hur långt gången dräktigheten är.

(jag tycker dessutom att det är väldigt onödigt att skuldbelägga alla som missat en kastning genom att tala om att "det borde man minsann märka om man har noggrann koll på sin häst!...)

håller med dig helt, det är inte deras fel, det är ju naturens gång..inget man kan göra åt..

Jag håller med där med. Men jag vill iaf att inget sådant händer med mitt sto...

Nej nej Ameo jag förstår det fullt, ingen vill ju det å håller allt sig så är ju det bra. Jag hoppas det går an hela vägen för min tjej.. :love:

Jodå det ska nog allt gå bra för alla:P fårr hoppas det i alla fall:D:D:D ska bli skoj sen nästa år och se hur det gått:P:P

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 731
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 345
Senast: Masse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V