Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Fast du är ju inte lat! I alla fall inte mentalt. Då skulle du inte skriva så genomtänkta inlägg. Bara för att man är mer filosofiskt lagd är man inte lat.

Din mentala aktivitet kommer dina (tre?;) ) barn säkert ha stor nytta av. Men det klart, vissa åldrar behöver barnen kanske mest fysisk energi hos sina föräldrar, och det kanske är din svagaste punkt. Men de perioderna får man väl bara bita ihop, och invänta nästa period då ens föräldra-talanger kommer mer automatiskt.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Det undrar jag med!
Vi har än så länge bara ett barn (16mån) och det är rätt tungt ibalnd.
Speciellt jobbigt just nu är hennes envetna dä dä dä dä dä titta titta titta dä dä dä då hon vill ha något eller bara att jag ska berätta vad det är eller nåt sånt.
När både hon och jag är trötta blir jag superfrustrerad av det för det hjälper sällan vad jag än gör. Får hon en sak så vill hon ha nästa och pratar jag om en sak så vill hon att jag ska göra om det så det tar aldrig slut.
Det verkar som om hon är fullt på det klara vilket tonfall som är det mest effektiva för att få mamma att reagera:p

När får de fler ord att uttrycka sig med? Jag inbillar mig att det blir lite enklare att stå ut med konstant pratande om det är en aning mer varierat:p Snälla säg att det är så!

Fast jag tänker att om man har fler barn så kanske de kan underhålla varandra lite mer då och då? Jag hoppas iaf på det för jag vill gärna ha fler barn om några år.

Idag har jag lyxdag. Fick ligga kvar i sängen en timme extra, och har hunnit träna en stund pilates framför TV:n och nu sitter jag och surfar, fast jag borde plugga. Pappa och dotter verkar roa varann rätt bra utan mig.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Men du, är det inte så att du bor på gotland, eller blandar jag ihop det med nån släkting du har skrivit om? Det är ju för närvarande mitt tänkta drömalternativliv, ha gård på gotland och leva ett liv nära naturen... Du menar alltså att det inte blir lättare när man har ditt liv? ;)
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Ja, det stämmer nog ganska väl. Men hinner man ens vara filosofisk när man har tex 3 barn? Jag vill vara glad och nöjd, just nu känns det som om vi inte får ordning på röran här hemma även om jag inte tycker att vi köpt särskilt mycket till vår dotter.

Men nu börjar jag jobba i morgon så nu kanske jag får lite nya perspektiv på saken än när man går hemma och ser varje liten bråthög.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Vi kan ju flexa båda två så att lämna vid 10 eller 11 är inga problem. Det är nog däremot något svårare att hämta vid 14 om man skulle vilja det. Men jag tror egentligen att det är själva karaktären på mitt jobb som är ansträngande, inte mängden arbetsuppgifter/timmar. Det är mycket man ska driva själv på forskarsidan och det är en massa diskussioner och administration på undervisningssidan som jag inte riktigt ids med. Jag önskar att jag kunde något så att jag kunde freelanca eller på nåt sätt ha eget företag. Men jag kanske ska börja jobba igen innan jag målar fan alltför mycket på väggen.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Fast - det funkar att ha skärpa på jobbet och småbarn hemma !

Bara man får SOVA.

Jag jobbar med att lära mig skitsvåra grejor just i småbarnstiden för de är mer tidsflexibla än "vardagsströmmen" på mitt jobb.

Kan man lägga en del arbetstid på helgen och på så vis avlasta vardagen är det också skönt, för att det känns som att det VARDAGARNA man ska hitta ett slappt sätt att ta sig igenom på.

Man ska ha tillräckligt med vuxentid tillsammans också och hinna pussas så man påminns om VARFÖR man är en familj liksom.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Det är mycket man ska driva själv på forskarsidan och det är en massa diskussioner och administration på undervisningssidan som jag inte riktigt ids med.

Kan du inte delegera bort administrationen på något sätt ?

Du har rätt att jobba 75% - vilket kan vara möjligt om du kan delegera bort alla tråkiga uppgifter som möjligen skulle kunna tänkas utföras av någon annan.

Eller sätta ner foten och "bara" kräva din rätt till normal heltid :p

(halvtid på mitt jobb är 35 h/v)
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag växte upp i en sådan negativ familj. Mamma var ständigt irriterad av att "vi var i vägen" Hon hade fullt upp och gjorde egentligen mer än vad hon klarade av. Hon orkade helt enkelt inte vara en glad och positiv mamma.

Exakt så är jag också uppvuxen. Stressad mamma med fyra barn. Det mesta jag kommer ihåg från min barndom är en massa skrik, bråk och stress. Hoppas jag aldrig hamnar i den sitsen själv- här hemma blir det 1, max 2 barn :crazy:
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Men du, är det inte så att du bor på gotland, eller blandar jag ihop det med nån släkting du har skrivit om? Det är ju för närvarande mitt tänkta drömalternativliv, ha gård på gotland och leva ett liv nära naturen... Du menar alltså att det inte blir lättare när man har ditt liv? ;)

Jodå, jag bor på gotland, dock inte på nån mysig liten gård utan i en helt vanlig 60talsvilla i Visby. Fast jag har tre öppna förskolor på 10min promenadavstånd :D och hästen stod till i höstas 15min på cykel hemifrån. Så vi bor inte direkt i naturen men har den nära på ett helt annat sätt än i en storstad.
Jag flyttade hit från Gbg och har inte ångrat det en enda gång. Bodde mitt i smeten då och trivs såååå mycket bättre med lugnet här.

Barn är nog jobbiga ibland var man än bor!
Jag är nog lite som du, bättre på filosofi än fysiska saker. Det jobbigaste med att vara förälder är att jag så sällan hinner tänka klart saker, allt bara snurrar runt i skallen ibland!
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag har alltid tänkt att det skulle vara ganska trevligt med 3 barn. Men nu när jag har en aktiv dotter som är i lära-gå/undersöka-allt fasen börjar jag misströsta. Jag tycker ärligt talat att det är ganska jobbigt att vara med min dotter just nu, jag vill kunna läsa en tidning eller dricka en kopp kaffe, jag vill inte bevaka henne *hela* tiden för att kolla att hon inte käkar upp nåt gem eller dammråtta eller får en stol över sig. Eller föra brottningsmatcher om blöj-och klädesbyten. Jag är en ganska lat person som inte poppar upp klockan 6 för att sätta på två tvättmaskiner och stryka näsdukar direkt. Min sambo är likadan och vi har båda ganska krävande jobb (om än med flexibla arbetstider). Är det dömt att misslyckas att ha flera barn när man är som vi? Blir det lättare (=man låter mer passera) med de andra barnen?

/nyss hemkommen från semestern och en 14 timmars flygresa med vild 9-månaders :crazy: :love:
klart att de blir tufft me två barn men samtidigt när de blir
lite större så har dom ju varandra o kan leka me.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Som nån redan skrev - du är ju inte lat, egentligen. Jag är också en sån människa som vill ha tid för mig själv, hinna läsa, fundera, trivs bra ensam i mitt eget sällskap. Har jobbat mycket, och med ett krävande jobb (=resdagar ca 70/år, föredrag för kunder, på konferenser etc). (Som tur är så har min man jobbat mindre)
Jag tänkte länge att jag ORKAR inte med fler än ett barn! För jag vill känna att jag hinner umgås med barnet också, på barnets villkor. Men så ändrade jag mig i sista minuten, och nu har jag en liten pojke på ett halvår :love: , det är nio år mellan syskonen.

Har inte börjat jobba ännu, så få se då hur det går :crazy: ....men mina prioriteringar är litet annorlunda nu, har redan provat på värsta flashiga "karriärjobbet" och är inte så himla sugen på det längre :idea: . Nu vill jag jobba 80% - men ändå ha vettiga arbetsuppgifter. Få se då hur min arbetsgivare får ihop det :smirk: ...branschen är mycket mansdominerad och deltid är ovanligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp