Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
Jag har alltid tänkt att det skulle vara ganska trevligt med 3 barn. Men nu när jag har en aktiv dotter som är i lära-gå/undersöka-allt fasen börjar jag misströsta. Jag tycker ärligt talat att det är ganska jobbigt att vara med min dotter just nu, jag vill kunna läsa en tidning eller dricka en kopp kaffe, jag vill inte bevaka henne *hela* tiden för att kolla att hon inte käkar upp nåt gem eller dammråtta eller får en stol över sig. Eller föra brottningsmatcher om blöj-och klädesbyten. Jag är en ganska lat person som inte poppar upp klockan 6 för att sätta på två tvättmaskiner och stryka näsdukar direkt. Min sambo är likadan och vi har båda ganska krävande jobb (om än med flexibla arbetstider). Är det dömt att misslyckas att ha flera barn när man är som vi? Blir det lättare (=man låter mer passera) med de andra barnen?

/nyss hemkommen från semestern och en 14 timmars flygresa med vild 9-månaders :crazy: :love:
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

jag är i all fall inne på mitt andra sådant barn och det går även om det är jobbigt, man får anpassa sig, prioritera det som känns viktigast, dela på "jobbet" med barn och hem med sin partner och välja dem man vill "bråka" om... när R var liten så var den enda regeln vi verkligen höll i till 100 % att man inte fick slåss... och man vänjer sig... jag ju ganska långt (ej planerat) mellan barnen men ändå så känner jag ju igen faserna hon går igenom och kommer ihåg hur jobbigt jag tyckte det var med 1:a barnet men kommer även ihåg att det gick över ganska så fort... och ja - vi planerar en 3:a så fort ekonomin har stabiliserat sig och jag har tagit körkort...

vildbasare till barn som dessutom vill vara med hela tiden fungerar faktiskt väldigt bra att sysselsätta hemma när de blir lite äldre - E 2 år diskar gärna och allt utom vassa knivar och saxar ligger i diskhon, hon "fördiskar" och jag plockar i maskinen... hon gillar även att plocka ur diskmaskinen, stoppa i tvättmaskinen, plocka ur matpåsar, springa in till tvättkorgen med tvätt, hälla mat i hundmatskålen och plocka upp brorsans lego som ligger spritt överallt så länge hon får göra det tillsammans med mig och hon inte är trött...

vill jag dricka kaffe och läsa tidning i lugn och ro så gör jag det på jobbet, när maken nattar barnen (vi delar på det) eller så säger jag helt enkelt att jag vill göra det i fred, sätter E i makens knä, tar mitt kaffe och tidning, stänger grinden och går upp i sovrummet och gör det... själv... för det är bara att inse det bir inte lugn och ro om jag stannar kvar på undervåningen med barnen...
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

båda barnen har varit hopplösa att byta blöjor på och vi har gjort det i knät så mycket det bara går, vi är två om E har bajsat och inte vill ligga stilla på skötbordet när det behöver tvättas (sonen ställde jag i badkaret och duschade) och blöjorna sätts på i knät - vi använder nästan bara byxblöjor... byta kläder görs oxå i knät - bodys och sånt som ska knäppas på besvärliga ställen använde vi knappt när det var aktuellt... E får hämta sina kläder själv i sina lådor när hon inte tycker jag har gjort ett bra jobb med att välja ut vad hon ska ha på sig :D
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

säger bara:

barnhage.jpg



:D :D
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Vi fick aldrig något val om ett eller två barn eftersom det damp ner två på en gång:love: ! Jag känner dock suget efter ett tredje men måste erkänna att det skulle vara enormt tufft just nu. Krävande jobb, stort hus i renoveringsbehov, häst (dock skadad för ögonblicket) och två aktiva 1,5 åringar är just precis vad man orkar med. Trots att vi fått turen med två gullungar som sover bra, är snälla att byta på och underhåller varandra.
Vi kan faktiskt få egotid fast man är själv med barnen just för att de leker bra tillsammans eller var för sig. Att börja om med punktmarkering känns tungt.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Vi har redan en grind som stänger av dotterns rum samt köket... Men som de flesta barn vill hon inte vara ensam och hon vill absolut inte att jag ska vara utanför grinden. Eftersom målet med det hela är att få lugn och ro så är det alltså inte en särskilt bra metod.

Men det är egentligen inte de konkreta problemen jag brottas med utan mer om man tar på sig för mycket när man skaffar fler barn. Ror man det i land helt enkelt om man inte är en A-människa? Jag känner att det är lätt att vilja ha många barn på ett metaplan, när man tänker på det i stort. Men sen i den konkreta vardagen är det en annan sak. Målsättningen med att ha en familj måste ju ändå vara att det ska vara härligt och njutbart och inte en ständig praktisk börda som man inte ror i land.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag kan tänka mig att fördelen med tvillingar är att de kan underhålla varandra i viss mån? När dottern och jag är ensamma vill hon gärna att jag ska vara med, hon blir superglad om jag kryper runt och leker tittut. Men det är ju just det där praktiska man vill få ihop. Jag vill att mina barn ska växa upp i ett hem där man kan trivas och ha roligt, att det är toppen att vara i en familj. Jag växte inte upp i en sån familj och därför är det det sista jag vill är att mina barn ska undvika mig som den där irriterade människan som inte trivs och inte har orken att få andra att trivas.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag växte upp i en sådan negativ familj. Mamma var ständigt irriterad av att "vi var i vägen" Hon hade fullt upp och gjorde egentligen mer än vad hon klarade av. Hon orkade helt enkelt inte vara en glad och positiv mamma.
Har bestämt att jag inte ska ha det så. Därför ska jag inte ha mer än två ungar. Vill kunna ha ordentligt med tid och ork att avsätta för barnen och familjen. Dessutom vill jag kunna ägna mig åt hästen som också upptar väldigt mycket tid.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag påstår helt kallt att det första året helt klart är jobbigast, kanske 1,5 år men sen vänder det. Visst kan de vara trotsiga och jobbiga senare, men fram till runt 1,5 år gäller punktmarkering och ständig övervakning. Men nu börjar Freddan kunna titta en stund på tv så man får sitta och dricka upp kaffet, eller leka själv med sina bilar, dockor eller vad det nu är för stunden.
Vi har ju även Elin som är 4,5 år nu och hon känns väldigt "enkel" att ha med att göra, även om hon kan ge en utbrott och grå hår ibland oxå...
Två barn tycker jag nog att man fixar, men det beror väl kanske lite på vad man vill hinna med att göra själv på fritiden oxå... Jag har valt bort egen häst just nu, eller rättare sagt hästar helt och hållet nästan, men har andra aktiviteter som jag har som min egen tid. Men "måste" man vara ledig från barn minst tre dagar i veckan, och ha egen tid flera timmar om dagen så får man kanske hålla sig till ett barn...
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jodå man kan ha fler - men gör inte som jag och ta det för tätt - har man en intensiv buse så ta ett hopp på 3-5 år emellan.
Då hinner man med - både m hjärta o knopp.
Jag är ju också av den icke hurtiga typen och både jag och min man har satt oss själva mycket på undantag - hästeriet osv.
Missförstå inte vi har gjort massor men varit ganska stressade - alltid var det någon som skulle ha hjälp - nu är dom dock skolbarn bägge och jag kan nu få sitta ifred med en kopp kaffe - ibland
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Det blir bara lättare för varje barn. De leker med varandra och (slåss med varandra)blir mer självständiga. Helt plöstligt står man med 4 barn och undrar hur det gick till :angel:
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Ja det orkar man om man är två som jobbar halvtid och prioriterar barn och sömn och kärlek :idea:

Om man prioriterar heltidsjobb och fritidsintressen utan barn båda två så orkar man väl inte med ett :crazy:
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

aha, intressant. Ja på sätt och vis kan jag tänka mig att det blir lättare när hon/framtida barn kan gå och ta sig runt på egen hand.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag är nog sådan som alltid kommer veta exakt hur det har gått till... Nä, men jag är en kontrollmänniska som vill göra genomtänkta val. Men man kan ju aldrig veta exakt vad ens val bär med sig, det är därför det är så lätt att fastna i ett liv. Ibland tänker jag att jag kanske borde leva ett helt annat liv men det är så lätt att idyllisera andra liv. Tex tänker jag att jag kanske skulle kunna jobba på Gotland och ha en liten gård på landet där. Eller nån annanstans där livet är lite lättare att leva än i Stockholm (kortare pendling, billigare boende, odla sina egna tomater, etc). Å andra sidan älskar jag mina mysiga innerstadskvarter och att kunna ha 4 riktigt bra lekplatser, ett tjog dagis och öppna förskolor på nära gångavstånd. Jag trivs bra med mitt liv och vill inte göra det omöjligt men samtidigt kanske några justeringar skulle göra det ännu mer härligt.
Ganska flummigt, vet inte om något av detta är begripligt...
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag tycker att deltidsjobb är en bra idé i teorin. I praktiken funkar det inte alls på mitt jobb, jag hade stora problem när jag var halvtidssjukskriven under graviditeten. Mitt jobb (lektor) har alltför många icke mätbara faktorer som gör att det är svårt att säga vad tex 50% är, då gick jag ändå så långt att jag satte mig med min chef och ville få svart på vitt vad jag skulle prioritera. Alla vill att just deras grejer ska prioriteras och risken är överhängande att jag skulle få betalt för 50% och jobba 80%. Det tänker jag inte bjuda på.
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Då får du lösa det.

Jag gör samma sak.

Jobbar halvtid men det blir vad normala människor tycker är 80%

Fast jag stämplar oftast in och ut på flexklocka så jag samlar på mig tid att ta ut :idea:
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag (och min man) är som du men har nästan fyra år mellan mina barn. Vi har alltid jobbat heltid och försökt göra det vi kan för att inte behöva övervaka barnen hela tiden. Och jag tycker vi lyckats skapligt :smirk: så det funkar nog för dig med!
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Funkar gör det ju, men frågan var om det är bäst och roligast och LATAST ? (jag skulle inte kalla Basilika LAT, hon har inbyggd turbo :D )

Jag får hål i magen när jag ser den minsta (Eskil är inte minst nu, det finns en ett-åring också) på dagis som har överlägset längst dagar och oftast ensam kvar :(

Där är det helt och hållet en ekonomisk prioritering som ligger bakom heltidsjobbandet.

Om man gillar att slappa och ha mystid med barn är det väääääääldigt skönt att lämna på dagis kl 10 :love:
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Det lönars sig defenitivt att tänka igenom sin ekonomi och se vilka vägar man har. Vi har gjort som så att vi inte har tagit ut någon föräldrapeng alls första året, för att sedan kunna sprida ut det. Jag har jobbat halv tid sen Freddan var runt 4 mån, men då är det småföretag med kontoret hemma och extremt flexibla arbetstider...

Nu har han börjat på dagis, och går tis, ons och torsdag mellan 9-14, storrasyrran går samma tider. Ev ska de få börja gå måndagar oxå när vi ser att det fungerar för Fredrik. Men 9-14 känns ganska så ultimat för oss, Freddan hinner precis vakna när jag hämtar, och fm går undan i ett högt tempo, men vi har ändå efm att hitta på saker. Och fredagarna är härliga då vi kan göra vad som faller oss in!

Visst märker jag att Freddan blir lite tröttare när han har varit på dagis, men det är inget som stör, utan det gör kanske att jag kan få honom i säng före 20 utan att han vaknar vid fem tiden, pigg som en mört... Fast dagis är lite bekymmrade att han inte sover längre där, han vaknar samtidigt som tre åringarna... Men jag har lugnat dem med att hans sömnbehov är inte så särskilt stort... :D "tyvärr" ;)

Och innan vi ramlar in i varför jag jobbar halvtid så är det helt enkelt bekvämlighets skäl och lathet... Vi delar i praktiken, men ids inte hålla på med pappersarbetet det skulle ge mig, som är den som sköter kontoret... :angel:
 
Sv: Kan en lat människa ha flera barn och ett hyfsat krävande jobb?

Jag kan tänka mig att fördelen med tvillingar är att de kan underhålla varandra i viss mån? När dottern och jag är ensamma vill hon gärna att jag ska vara med, hon blir superglad om jag kryper runt och leker tittut. Men det är ju just det där praktiska man vill få ihop. Jag vill att mina barn ska växa upp i ett hem där man kan trivas och ha roligt, att det är toppen att vara i en familj. Jag växte inte upp i en sån familj och därför är det det sista jag vill är att mina barn ska undvika mig som den där irriterade människan som inte trivs och inte har orken att få andra att trivas.

Jo, det är roligt att det har så kul ihop! Däremot känns det otroligt viktigt att inte bara hänvisa dem till varandra för att man själv är "lat". Jag är själv ensambarn och växte upp med mycket kärlek, glädje och tid från mina föräldrar så jag vill självklart att var och en av mina döttrar ska kände sig lika dyrbar och älskad som jag kände (känner) mig.
Vi har båda gått ner i arbetstid till 80 % så barnen är på förskolan 3 dagar per vecka (sammanlagt 17 h). För oss har det passat väldigt bra att vi har varsin mysdag hemma med barnen och eftersom barnen är på förskolan mindre än halvtid får vi billigare taxa vilket tar igen en del av den förlorade arbetsinkomsten.
Vi ser heller nästan aldrig på tv förrän efter barnen har lagt sig, när de är vakna spenderar vi hellre tid med dem- speciellt då de haft "dagisdag". Det jag tycker har varit kämpigast att få tid för är hästen, jag får verkligen planera min tillvaro för att det ska gå ihop.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp