Kära bukeoraklet

Nu testar jag sax och nyckelknepet!
Jag har också pratat med sambon igen och han sa att han trodde jag hade bilnyckeln senast när vi skulle köpa torvbalar. Jag brukar låsa släpet med nyckeln som sitter i BILNYCKELN. Jag tror att jag är något på spåret, fast jag kollade i morse i hästtransporten. Kanske ska gå ut igen?
 
Om det inte funkar att "gå tillbaka i tiden" steg för steg, så har jag haft oförklarliga framgångar med "sax- och nyckelknepet". Det kallas ofta för ett husmorstips, med det är nog urgammal nordisk husmorsmagi, med tanke på att husmor gick just med sax och nycklar i bältet. Man kan googla och läsa om hur det går till, det är populärt.

Sen kan man ju argumentera om vad "magi" är, personligen ser jag det som ett sätt att komma åt ens egna undermedvetna. Man gör något väldigt ritualiserat och fokuserat, med ett tydligt syfte, och en stund senare liksom poppar det upp i huvudet vars prylen kan vara, man liksom går på känn halvt omedvetet, rätt på grejen.

Sist jag använde det lyckades jag hitta ett hästpass som helt oförklarligt var instoppat i bokhyllans skönlitteratur.

Anledningen till att jag använt knepet ofta är för att jag går runt halvt omedveten rätt ofta och lägger saker på dumma ställen 😂.
Spinner vidare..

I ett gammal QI avsnitt med Stephen Fry så finns det underlag för att man oftast hittar saker man säger högt.
Jag brukar göra så och tycker att det kan hjälpa en på traven. Om inte så hjälper det mig att komma ihåg vad jag letar efter och inte hamna på villovägar. :idea:
 
Nu testar jag sax och nyckelknepet!
Jag har också pratat med sambon igen och han sa att han trodde jag hade bilnyckeln senast när vi skulle köpa torvbalar. Jag brukar låsa släpet med nyckeln som sitter i BILNYCKELN. Jag tror att jag är något på spåret, fast jag kollade i morse i hästtransporten. Kanske ska gå ut igen?
För länge sedan så hade jag ut hovslagaren på aftonen, betalade honom efter skoningen och gjorde kväll för hästarna. Jag upptäckte då att plånboken inte fanns i jackfickan. Letade som attan, men ingen plånbok. Jag visste ju att den fanns någonstans i stallet.
Till slut fick jag ge upp och fara hem. På morgonen när jag skulle utfordra hästarna hittade jag plånboken inne i en 25kilos hårdpressad höbal.....
Jag hade öppnat en ny höbal på kvällen och då hade tydligen plånboken ramlat ned i den öppna höbalen som sedan hade stäng sig själv.
Så - har du utfodrat hästar? ;)
 
Nu testar jag sax och nyckelknepet!
Jag har också pratat med sambon igen och han sa att han trodde jag hade bilnyckeln senast när vi skulle köpa torvbalar. Jag brukar låsa släpet med nyckeln som sitter i BILNYCKELN. Jag tror att jag är något på spåret, fast jag kollade i morse i hästtransporten. Kanske ska gå ut igen?
Alltså förlåt skratt emoji men jag läste... nu testar jag sex och nyckelknepet :o :laugh:

Alla knep är bra utom det dåliga 😛
 
Föreslår att kolla i frysen för man kan göra de mest konstiga saker ibland. Själv har jag fryst in fjärrkontrollen i en fryspåse vid ett tillfälle och försökte använda ett halvliters glasspaket som fjärrkontroll. Gick inget bra om man säger så :rofl:.Upptäckte det när det började bli kladdigt i handen. Var väldigt fokuserad på en film och hade gått och hämtat glass och antagligen haft fjärrisen med ut i köket)

Men seriöst kolla så att den inte slunkit ner i en fryspåse av misstag @fejko
 
@Tilly_85 Sex och nyckelknepet får jag nog vänta med för sambon sover. Jag gick och kollade igen vid transporten men det är så mycket mygg att jag var tvungen att gå in igen. Jag hittade ingen nyckel och då låg jag ändå på mage för att kolla under. Får kanske flytta på den och kolla bättre. Sedan kollade jag en vända i aadelkammaren igen men hittade inget där heller.

God natt!
 
Jag tappade bort mitt passerkort till jobbet förra året, samma kort används också för att stämpla in och ut. Det var ju bara att spärra kortet, beställa ett nytt och ta nytt foto. Lagom till det var dags att hämta det nya hittade jag det gamla i ett av skåpen i skänken i vardagsrummet. :cautious:
 
Jag har haft panik över att jag inte hittat husnyckeln när jag skulle till jobbet. När jag väl slutat och sätter på mig jackan så rasslar det till, då har jag tydligen ett 1,5 cm hål i fickan som jag frenetiskt letat i utan framgång och nyckeln låg nere i fållen på vinterkappan 😑 så känn igenom HELA jackan och inte bara fickorna är mitt tips 😂
 
Jag tappade bort mitt passerkort till jobbet förra året, samma kort används också för att stämpla in och ut. Det var ju bara att spärra kortet, beställa ett nytt och ta nytt foto. Lagom till det var dags att hämta det nya hittade jag det gamla i ett av skåpen i skänken i vardagsrummet. :cautious:

Samma drabbade mig i våras. Passerkortet var helt borta. Jag fick krypa till korset och be om ett nytt (vilket iofs vara tog 5 minuter, men jag hade verkligen letat hela dagen). När jag kom tillbaka till mitt arbetsrum så lyfte jag på ett papper mitt på skrivbordet. Gissa vad som låg där?
 
Jag känner någon, inga namn nämnda, som parkerade på gatan och sprang upp till toaletten för att kissa och som lyckades tappa bort bilnycklarna i stressen. Letade överallt, hade hjälp av hantverkare att leta, pratade med p-vakten med tårar i ögonen och fick ett tillfälligt tillstånd att stå kvar med bilen trots att det slog över till p-förbud.

Pappa vars bil stod på gatan satt på en buss på väg upp till Umeå så när dottern ringde sin mor för att beklaga sin nöd fick hon den dumma frågan om hon kollat i byxorna. Den fortfarande namnlösa dotter fräste att hon hade ridbyxorna på sig, självklart skulle hon känt om bilnycklarna låg i byxorna, samtidigt som hon strök handen på insidan knäet. Där låg bilnycklarna!

Ja.., ehum, hon hade lagt nycklarna i byxorna och tänkte att hon skulle se dem när hon drog upp dem men lyckades missa det och kände inte heller att de halkade ner till insida knä trots allt spring för att hitta dem. Nycklar har en förmåga att gömma sig. :bag:
 
Det är intressant det här med att tappa bort, jag tror att det också har att göra med vad man är för person var man kan hitta saker.

Jag är en sådan som aldrig tappar bort något, alltid varit så. Mina saker har alltid en plats och försvinner därför inte. Typ min nyckel är antingen i min hand eller i nyckelfacket i väskan, samma med bilnyckel. Min sambo däremot.. Det är nästan dagligen jag får höra "Har du sett min.." "Var är.." relaterat till det får nu även jag konstant leta saker (främst den jävla kökssaxen) som "någon" förlägger lite då och då..

När jag tappar bort något är det i princip alltid att min "chain of events" på något sätt blivit bruten, nästan alltid för att jag behöver lägga ifrån mig något. När min bilnyckel försvinner hittar jag den i princip alltid på "golvet" i skuffen, för att jag behövde använda händerna till något där och eftersom bilen då inte var låst befann sig nyckeln inte på sin plats i väskan, utan i min hand och jag lade den ifrån mig.

För mig funkar det alltså bra att försöka tänka i detalj på vad jag gjorde. Hade jag med mig något? Bar jag på något? Betydde det en omväg osv. Brukar hitta saker relativt fort på det sättet. Kom ihåg också att när man lägger ifrån sig något är det lätt att man ibland gör det någonstans som är ovan ögonhöjd, då kan det bli väldigt svårt att hitta.
 
Det är intressant det här med att tappa bort, jag tror att det också har att göra med vad man är för person var man kan hitta saker.

Jag är en sådan som aldrig tappar bort något, alltid varit så. Mina saker har alltid en plats och försvinner därför inte. Typ min nyckel är antingen i min hand eller i nyckelfacket i väskan, samma med bilnyckel. Min sambo däremot.. Det är nästan dagligen jag får höra "Har du sett min.." "Var är.." relaterat till det får nu även jag konstant leta saker (främst den jävla kökssaxen) som "någon" förlägger lite då och då..

När jag tappar bort något är det i princip alltid att min "chain of events" på något sätt blivit bruten, nästan alltid för att jag behöver lägga ifrån mig något. När min bilnyckel försvinner hittar jag den i princip alltid på "golvet" i skuffen, för att jag behövde använda händerna till något där och eftersom bilen då inte var låst befann sig nyckeln inte på sin plats i väskan, utan i min hand och jag lade den ifrån mig.

För mig funkar det alltså bra att försöka tänka i detalj på vad jag gjorde. Hade jag med mig något? Bar jag på något? Betydde det en omväg osv. Brukar hitta saker relativt fort på det sättet. Kom ihåg också att när man lägger ifrån sig något är det lätt att man ibland gör det någonstans som är ovan ögonhöjd, då kan det bli väldigt svårt att hitta.
Är du jag, och din sambo min sambo?:D
Jag brukar säga att jag är för disträ för att ha råd att vara oorganiserad när det gäller viktiga saker. Problemet är bara då att när jag väl tappat bort något så då är de oftast väldigt svåra att hitta.
 
Dey bästa sättet att få något att dyka upp är att köpa ett nytt :D

Jag trodde att min plånbok blev stulen. Spärrade i panik både bankkortet och anmälde id-kortet stulet. Nästa dag fick jag mess från polisen att någon lämnat in den. Så det var bara att släpa med mig syskon till där polisen utfärdar pass. Tyvärr var i princip alla fulla och man kunde inte boka tid. Så vi fick åka ut långt i spenaten. Ville inte åka till Norrköping helst.

Bankkortet har jag spärrat tidigare. Nordea måste undra vad jag har för mig. Har bl.a glömt det i automaten där man köper UL biljetter. Fantastiskt nog så var det en man på samma tåg som hade sett mig glömma det och kom fram med det. Han gjorde att jag fick tillbaka tron på mänskligheten.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 306
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
560
Senast: Fideli
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp