Känsligt; om barn och uppfostran...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Nu har jag sagt mitt! Era tarvliga kommentarer om toaletten mm struntar jag i nu! det var inte det tråden handlade om från början! Jag skrev ett svar på det som det handlade om och som jag tyckte var vettigt med tanke på trådskaparens fråga! Ni kan ju läsa det svaret innan ni fortsätter kritisera allt som har med förskola att göra!
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

melindah910 skrev:
Nej det heter inte Dag- MAMMA utan dagbarnvårdare! Det heter inte heller Dagis utan förskola! Detta ändrades för ett antal år sen!
Same, same but different.
A name!
What's in a name?
A rose with any other name will still smell as sweet.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

melindah910 skrev:
Oj oj oj du borde verkligen besöka flera förskolor hör jag!
Varför det?
Min sons dagis blir väl inte annorlunda för det?
Och det var hur min son hade det som jag berättade.
Det ligger som en avdelning i en skola och får därför skolmat inrullad till sig.

Jag har barn som har gått och går på dagis.
Och är mycket nöjd med det.
Inte klagar då jag i varje fall.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

melindah910 skrev:
Du har aldrig funderat på att vi inte tar rast för att vi inte vill? Hur kan du kritisera mig som förskolelärare? Du har väl ingen aning om hur jag och mina kollegor arbetar? Bara för att min pappa tex är polis betyder inte det att jag vet vad som ingår i deras arbetsuppgifter och jag tycker mig inte ha rätt att kritisera heller eftersom jag inte har en aning om hur det är att jobba som polis! (Polis var bara ett ex så ni behöver inte börja tjafsa om det nu!)... Tycker att alla dom som klagar på förskolorna och pedagogerna borde sätta sig in i det som vi faktiskt gör, och prova på att arbeta där innan man gnäller!

Men snälla du, först talar du att ni minsan inte kan ta rast, och då svara jag att då får ni ta dem med chefen eller oxå har ni själva valt att ha det så, och sen blir du sur för att ni själva har valt det? Ursäkta men vad är problemet?

--------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag sagt mitt! Era tarvliga kommentarer om toaletten mm struntar jag i nu! det var inte det tråden handlade om från början! Jag skrev ett svar på det som det handlade om och som jag tyckte var vettigt med tanke på trådskaparens fråga! Ni kan ju läsa det svaret innan ni fortsätter kritisera allt som har med förskola att göra!

Jag har inte klagat ett dugg på förskolan, hade jag tyckt att det var skit så hade jag väl inte haft min dotter på en förskola? Det jag skrev var att det är en viss skilnad mellan förskola och dagmamma... O nej förlåt dagbarnvådare, rätt ska vara rätt... Är det fel eller har jag rätt när jag säger att det är skillnad? Jag har inte skrivit någonstans att det ena är bättre än det andra utan just att det är skillnad... Och kan du inte acceptera det så vet jag inte...

Och du, prova att själv läsa det som skrivs utan att ta allt som personlig kritik för det är det verkligen inte...
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

melindah910 skrev:
Om du ville kalla det du gör för hygientekniker får du självklart göra det jag skulle inte vara på dig om det om det nu heter så, varför ska du kalla dig för städare när det finns ett vettigare ord för det???

Varför är hygientekniker ett vettigare ord än städerska?

En snabb fråga är du förskolelärare eller pedagog? Vad väljer du att kalla dig själv?
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Det heter familjedaghem om man skall kontra med med förskola och om man skall vara petig :cool:
Dagbarnvårdare är motsvarigheten till barnskötare/förskollärare.
Sedan är dagmamma och daghem i folkmun och huvudsaken är ju att man förstår vad man menar.
Större problem var det när folk blandade ihop deltidsförskola med förskola vilket inte händer speciellt ofta längre sedan man döpte om deltidsförskolan till förskoleklass.
Förskola hette det redan innan det ändrades offentligt förövrigt.
Det benämndes varken som daghem eller barnstuga när jag studerade till barnskötare utan man sa förskola reda då.
Att det ändrades är väl mer politiskt spel än nödvändigt egentligen.
Det hette att folk skulle förstå att det handlade om pedagogik och det inte bara handlade om barnpassning. Att förskolorna gått mer mot barnpassning sedan dess pga mer barn/resurs och avdelning sedan det bytt namn kan vi då prata tyst om :angel:
Innan det hände var 3 heltidspersonal på 15 barn i åldern 1-7 vanligt.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

melindah910 skrev:
Du har aldrig funderat på att vi inte tar rast för att vi inte vill?
Varför vill ni inte det? Verkar helt vansinnigt att arbeta en hel dag utan rast. Enligt facket måste man lägga ut rast på sitt schema om man arbetar mer än 6h/dag.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Ska man vara petig (och det verkar ju du gilla..) så är du ju enligt din profil barnskötare? Och därmed inte någon förskolelärare? Och därmed inte pedagog utan någon som sköter barn?
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Jag tycker inte att hygientekniker är ett vettigare ord. Jag tycker det är jättelöjligt! Jag städade, varför inte kalla det för det då? Då vet ju alla vad man gör?

Vad är skillnaden för barnen mot att vara hemma då? Mer specifikt? Jag har "pedagogisk verksamhet" med mina barn hemma med. För inte sjutton har de lärt sig räkna, skriva, läsa eller sjunga de första sångerna på dagis/hos dagmamma.

Den största skillnaden för mina barn iom dagis/dagmamma har varit att de får träna sin självständighet lite mer, lära sig fungera i grupp och har fler barn att leka med. Fast det uppnår man iofs när man åker iväg på öppen förskola eller när de är hemma hos kompisar själva.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Att lära sig sjunga sånger rent allmänt har inget med pedaogik att göra. Pedagogik har syften och medvetna mål som för barnet framåt i sin utveckling.
När ett barn av någon anledning blir "efter" så handlar det om pedagogik när man medveten lägger upp olika saker för att stimulera utvecklingen åt rätt håll.
Om du har någon slags utvecklingsplan, observerar ditt/dina barn frekvent och medvetet använder saker och ting för att främja barnets utveckling (du skall kunna motivera varför och vad för resultat du förväntar dig utav det) så kan man säga att du har en pedagogisk uppfostran på dina/ditt barn.

Du har däremot rätt för en barnskötare är ingen pedagog men jobbar i pedagogisk verksamhet.
Pedagog är dom som utbildat sig och läst pedagogik som ämne.
En pedagog behöver inte automatiskt vara speciellt pedagogisk av sig och vice versa. Det är min erfarenhet som arbetskamrat, som mamma, som syster och som kompis.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

En barnskötare sköter inte bara barn utan har också utbildning i pedagogik i viss mån men inte så inriktat som förskollärare har som skall kunna jobba i förskoleklass.
Barnskötare lär sig mycket ute på fält. Själv var jag ute på praktik 1/3 av min utbildning.
En som sköter barn tar bara hand om den och har ingen som helst utbildning i utvecklingspsykologi osv. Det krävs liksom ingen utbildning för detta. Detta har faktiskt en barnskötare.
Även psykologi låg på schemat liksom drama, musik, bild och form, barnböcker osv.
Att lära sig observera barn och även skriva ner och utvärdera, planera verksamhet och veta syftet med varför man gör vad ingår i barnskötarutbildningen.
Så att en barnskötare bara sköter barn är en ordentlig förenkling av sanningen.
Den enda skillnaden som jag såg på förskolan när det gäller förskollärare och barnskötare har varit att barnskötare inte fått ha sexårsverksamheten (det som idag heter förskoleklass).
Så barnskötare kan vara väldigt pedagogiska men är ingen pedagog medans jag träffat på pedagoger som inte kunnat ta det dom lärt sig av pedagogik från skolan och realtera det till andra händelser.
Jag har träffat på alla sorter och är en anledning till att jag valde att söka städjobb istället för att jobba på förskola.

Pst. Själv kallade jag mig för dammpartikelorganisatör när jag jobbade som städerska :angel:
Inte för att jag skämdes för mitt jobb utan för att jag tyckte benämningen var så kul :D
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Det förvånar mig inte alls om du har en pedagogisk uppfostran på dina barn :cool:
Blev du förvånad nu?
Du är faktiskt en av dom personer som jag skulle kunna tänka mig att skicka min dotter till om det hände hennes pappa eller mig något.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Gillar ditt "arbetsnamn"! Dammpartikelorganisatör....hade varit något det...

Jag vet ganska bra vad en barnskötare har för utbildning, jag reagerade bara på att Melindah910 fick det att låta som att hon var förskolelärare, vilket hon enligt sin egen pres. inte är. Dessutom verkade det viktigt att saker hette rätt namn och då borde man ju verkligen byta namn på barnskötarna?

Jag skulle nog vilja påstå enligt din def. att jag har en pedagogisk uppfostran. Jag har kanske inte någon strikt plan mer än att de ska kunna vissa saker när de börjar skolan/dagmamman eller vid en viss ålder beroende på barn. Men visst har jag ett syfte med det jag gör med dem.

Det jag var ute efter var egentligen skillnaden mellan det jag gör hemma och det som görs på dagis som skulle vara så pedagogiskt. Mina två äldsta barn har lärt sig det mesta hemma, så jag har lite svårt att se den fina pedagogiken i det hela. Självklart har dagis/dagmamma spelat in också.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Det går inte att säga rätt över att förskolan utövar bättre pedagogik än vad man själv gör som förälder för jag anser att det beror på vem föräldern är och vilken kompetens personalen har som jobbar.
Fördelen med förskolan är ju oftast den att det finns personal med bredare underlag dvs man har mer "material" (om man nu väljer att benämna barnen som detta) att ta erfarenhet av.
Föräldern åt sin sida har oftast djupare kunskap om sitt barn.
Vanligtvis brukar det inte vara så stora skillnader på förskolebarn än barn som fått umgås med andra barn på andra sätt utan nackdelen med vårat samhälle är att det är så svårt att hitta tillräckligt med lekkamrater utanför förskolan.
Föräldrar har lättare att bli "hemmablinda" och har som sagt mycket smalare erfarenhet att gå på överlag när något är fel. Så länge som det inte är fel spelar det ingen större roll så länge som barnet har möjlighet att umgås med barn ändå.
Jag har jobbat i sk. pedagogisk verksamhet där pedagogiken lyser med sin frånvaro och jag har träffat på föräldrar som varit väldigt pedagogiska överlag. Det är vanligare idag med medveten pedagogisk uppfostran hos barn än det var förr.

Givetvis skall man inte ge anspelning att ha en annan utbildning än den man har. En barnskötare kan aldrig bli en pedagog om denna inte utbildar vidare sig.
Själv har jag aldrig utgett mig för att vara mer och inte stör det mig heller att vara "mindre". Jag har själv alltid jobbat med hjälp av min kompetens och inte min utbildning.
Sedan säger pedagog inte mig speciellt mycket mer än utbildningen och innebär (tyvärr) inte automatiskt att personen i fråga är duktig när det kommer till pedagogik.
Riktigt bra pedagogik är som att kunna spela bra på ett instrument, det krävs gehör. Det är inget som alla är begåvade med tyvärr.
Jag själv brukar hellre prata om kompetens eftersom kompetens handlar om vad man kan mer än vad man är utbildad inom. Kompetensen kan vara otroligt olika trots likvärdig utbildning och det är vad jag tycker är avgörande för bra förskola, bra skolgång osv.

Pedagogik är lika fint ord som grov- och finmotorik :D
Låter oftast mer avancerat än vad det egentligen är.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Min erfarenhet är faktiskt att barnskötarna har varit mer pedagogiska och "barnvänliga" än förskolelärarna. Konstigt nog...men det kanske är som du skriver att det har med känsla att göra och inte med utbildning.
 
Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...

Oj, tack!
Det var ett bra betyg.

Jo jag blev litet förvånad.
Jag har bara tänkt på det hela som sunt förnuft och att jag vill ha gränser runt mig själv och att mina barn skall vara så trevliga att omgivningen tycker om dem.

Vill du ha mitt telefon-nummer som en säkerhetsgrej angående dottern?
Ett nödställe liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Modest
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 156
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 890
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 021
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp