Känner ni också såhär?

bananabambi

Trådstartare
Ni som har barn, även ni med lite äldre barn, känner ni igen er i mitt resonemang?

Jag känner så himla ofta att jag vill "frysa" min son i just den utvecklingen han är i. "Nu, nu är han som bäst." Och så går det ett par veckor, han upptäcker någon ny färdighet och han lär sig något nytt, och då tänker jag åter igen: "Men NU måste han vara som bäst, nu är allt verkligen perfekt!". Och så går det ytterligare någon månad, och så tänker jag samma sak igen. Så har det hållt på i ett år snart.

Det konstiga är att jag aldrig riktigt saknar den tiden som gått, eftersom jag hela tiden ser fram emot nya framsteg från honom. Men, jag har så svårt att se mig honom äldre. När han var spädis jämförde jag honom med vännerns barn, som då var i den ålderna han är i nu. Och då tänkte jag att det var så himla skönt att han då var liten, och inte bråkade/skrek/etc som de äldre barnen. Nu, när han är där mina vänners barn var då, och dom är äldre, tänker jag fortfarande likadant. "Åh, jag vill frysa tiden, sådär vill jag inte att han ska bli." På något sätt ser jag mina vänners barn som avskräckande exempel, men när min son väl kommer till den åldern så hittar jag ingenting att klaga på. Det känns så konstigt! Jag tror säkerligen att min son uppför sig precis som vännernas barn gjorde, men jag tycks inte se det, eller bry mig.

Ni som har äldre barn, saknar ni tiden när de var små?

Nu när jag bara älskar att se honom skratta, mysa med honom i sängen, pussa hans små händer :love: , ja då har jag svårt att se mig lika nedsänkt i kärlek till honom som halvbråkig tonåring :crazy: Givetvis förstår jag att man inte slutar älska sina barn bara för att de blir stora, men känns det på samma sätt när de är äldre? Eller blir man mer sansad med åren? Kanske därför småbarnstiden sägs vara så speciell?

Och hur ska man i så fall kunna sluta skaffa småttingar, när man är helt nere i dom, och dessutom vet med sig att det kommer försvinna? :o

Många funderingar som jag hoppas det finns kloka människor som kan svara på :)
 
Sv: Känner ni också såhär?

Min äldste son är snart 17 och när han var liten kunde jag tänka så. Nu när jag ser honom är han bara så perfekt igen! :love: Men med hans småsyskon ser jag verkligen fram emot nästa steg, jag har ju varit med en gång på resan tidigare nu, och dessutom har tillräckligt mycket tid förflutit för att jag skall kunna ha lite perspektiv på sakerna. Jag vet att barnen bara kommer bli mer och mer perfekta! :rofl:
 
Sv: Känner ni också såhär?

Sonen här hemma är 16 i år, och börjar bli så pass självständig att han bryter mer och mer med oss som föräldrar. Han har blivit otroligt mycket "vuxnare" bara på senaste året, och ibland kan jag undra var åren tog vägen?


När han var yngre tänkte jag ofta som du: NU är han helt perfekt, stanna nu! Ibland kan jag tänka så nu med, stanna tiden och låt honom vara den han är nu! Men samtidigt är det ett ofattbart privilegium att få se sitt barn växa upp, bryta sig loss från föräldrarna, och skapa sig ett eget liv :)


Nu är jag gravid igen, och det är bara några få månader kvar innan den här lilla tänker titta ut. Jag försöker hänga med så gott jag hinner, men det är tydligen inte meningen att man som förälder ska vara lika snabb i vändningarna som barnen, inte ens när de utvecklas i magen :D , eftersom jag tyckte att vi nyss testade positivt, och bebisen bevisligen är större än så:rofl: Samma visa om igen, man önskar att tiden kunde stanna, åtminstone gå MYCKET långsammare, så man får en chans att njuta fullt ut, eller mer utdraget!


Samtidigt kan jag hoppas och tro att allt jag lärt mig av min son är till nytta när min andra son ska ta samma väg mot vuxenlivet!

Uj, vad jag känner mig filosofisk och djup, bäst jag går ut med hunden nu en stund!
 
Sv: Känner ni också såhär?

Helt plötsligt är dom stora och vill låna bilnyckeln för att skjutsa hem flickvännen. Vad hände?
 
Sv: Känner ni också såhär?

Helt plötsligt är dom stora och vill låna bilnyckeln för att skjutsa hem flickvännen. Vad hände?

Vi somnade en natt och morgonen därpå visar det sig att vi sov i 18 år:crazy: :rofl:

Nej, skojade bara, men visst fan är det lite läskigt att tiden rusar iväg, ungarna blir vuxna och där står vi med ena foten kvar i sandlådan....
 
Sv: Känner ni också såhär?

Jag tycker att det låter helt underbart! Då är ju din lille kille bäst hela tiden! :)

Mina ungar är 9 och 15 och de har heller aldrig varit bättre! :love: Fantastiskt att det funkar så...

Visst kan jag någon gång bli nostalgisk och tänka på småbarnsåren. Det är ju en så´n fysiskt intensiv period. Fullt lika mycket kramar och gos blir det kanske inte med åren, även om jag fortfarande får krama mina om jag ber snällt. :D Men att ha stora barn har så många positiva sidor att det oftast överväger.
 
Sv: Känner ni också såhär?

Mina är snart 14 och 11 1/2 och de har aldrig varit mer underbara. :love:
 
Sv: Känner ni också såhär?

Haha, jag känner igen mig precis. Tycker alltid att sonen är i den bästa fasen och vill att han ska stanna där för alltid. Men ändå ser man fram emot alla framsteg.
 
Sv: Känner ni också såhär?

Javisst är det så att varje tid är bäst:love:
Det är underbart att få vara med och se sina små utvecklas mer och mer!

Nu är mina 17 och 15 och de är fortfarande underbart bäst:love:

Men visst är det så att man tänker tillbaka ibland på den tid som gått!
Man älskar dem ju så otroligt mycket vare sig de är en dag eller 17 år!
Men om jag skulle säga den absolut bästa tiden så är det alltid just nu:love:
Och ja jag får krama mina barn och pussa dem godnatt varje kväll;)

Om det inte skulle vara en pojkvän här (till dottern) som gör det åt mig:o

Däremot fick jag sluta pussa och krama sonen vid skolan när han gick i trean:o fick heller inte säga att jag älskar honom när kompisarna hörde:o

Men det är ju sånt som hör utvecklingen till:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 682
Senast: Lazy Lady
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 144
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 084
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp