Juver med knöl i.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 089
S

sirre

Jag har ett nyköpt sto hemma, som inte är köpt för avel, men det kan ju trots allt hända att man får för sig att betäcka ändå någon gång. Hon har haft ett föl tidigare, men det har varit ett antal ägare emellan, så jag har ingen möjlighet att skaffa information om hästen den vägen.
Till saken: I ena juverhalvan finns en klump på några cm i diameter. Den känns klart avgänsad, och har enligt säljaren funnits där i flera år, så länge han har haft hästen.
Kan detta bero på någon gammal juverinflammation, och kommer det i så fall att påverka hennes eventuella framtida förmåga att ge di?

Sv: Juver med knöl i.

Det låter som om det kommer från en ljuverinflamation. Det brukar bli problem med att ge di på dett sådant juver. Ofta så ger dom mindre mjölk på den juverhalvan bara.

Skulle vilja säga att det inte brukar bli problem med att ge di. Fölet brukar mycket snabbt lära sig att det bara finns mat på ena sidan.

Okej. Vet du/ni om det är helkört för denna juverhalvan så att säga? Alltså oavsett hur stor eller liten skadan är, kommer hon inte att producera mjölk på den sidan?

Är det en ökad risk för henne i framtiden att få juverinflammation igen?

Om det är ökad risk vet jag inte. Men det beror lite på varför hon fick inflamationen från början.
Det behöver inte vara helt kört för den halvan av ljuvret. Men jag vet inte om man kan undersöka det på ett sto som inte lakterar. Producerar hon mjölk är det ju ganska lätt att "prov" mjölka henne på den sidan och se om det kommer något eller inte.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 331
Senast: ginnies
·
L
Avel Jag har ett 11 år gammalt halvblodssto som jag håller väldigt nära mitt hjärta. Jag har haft henne sedan hon kvar knappt 5 år gammal och...
Svar
14
· Visningar
2 076
Senast: Sidekick
·
H
Däggdjur Berättar lite först om situationen: Har skaffat mig en Dvärgvädur med en japansk teckning (Brunsvart-randig). Kaninen kommer i första...
Svar
1
· Visningar
944
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka