Jobba med hästar

Samuel

Trådstartare
Tjo,
Jag är en kille på 18 vårar, går ut gymnasiet till sommaren och har funderat mycket på vad jag vill göra efter. Min tanke är att ta ett (kanske mer) sabbatsår, håller på med ridning och är jättesugen på att åka utomlands och jobba med hästar:) saken är den att jag har bara ridit aktivt i två år, men är just nu på en ganska bra nivå;)saken är den att det kanske inte är någon mening att söka jobb då de tycker att man inte är erfaren nog? Ställer ganska höga krav på mig själv och att allt ska vara perfekt, kanske bara är att 'go for it'? Är just nu hyrare på ett halvblod och tävlar och tränar regelbundet:) hur har det varit för er som har jobbat utomlands och vilken nivå var ni på? Tips på vad man ska tänka på?:) taksam för svar/ samuel
 
Kul att du vill jobba med hästar. Om du är "attraktiv på arbetsmarknaden" utomlands beror nog på vad du kan tänka dig att göra och var du vill åka samt vilka krav du ställer på boende, lön, arbetstider osv.

Du får troligen inte jobb som beridare i något internationellt erkänt stall men skulle inte tro att du är chanslös när det gäller jobb i turistridnings- eller försäljningsstall t.ex i Storbritannien eller på Irland om du är beredd på hårt slit.
 
Tjo,
Jag är en kille på 18 vårar, går ut gymnasiet till sommaren och har funderat mycket på vad jag vill göra efter. Min tanke är att ta ett (kanske mer) sabbatsår, håller på med ridning och är jättesugen på att åka utomlands och jobba med hästar:) saken är den att jag har bara ridit aktivt i två år, men är just nu på en ganska bra nivå;)saken är den att det kanske inte är någon mening att söka jobb då de tycker att man inte är erfaren nog? Ställer ganska höga krav på mig själv och att allt ska vara perfekt, kanske bara är att 'go for it'? Är just nu hyrare på ett halvblod och tävlar och tränar regelbundet:) hur har det varit för er som har jobbat utomlands och vilken nivå var ni på? Tips på vad man ska tänka på?:) taksam för svar/ samuel


Swedecare förmedlar häst- och aupairjobb i England och de brittiska öarna. Vet inte om de placerar till övriga Europa dock.

På Buke kommer det annonser ibland. Talar du någon tyska? Det är bra att kunna enkel kommunikation i alla fall om du ska åka till Tyskland/Österrike.

Sök på nätet, och skicka så många ansökningar som du kan. Ring gärna till arbetsplatsen för att presentera dig och fråga saker också, sänd inte bara e-mail.

Det är alltid bra att söka! Det värsta som händer är att du får nej. Var bara ärlig med vad du söker. Var också beredd på att det kan bli väldigt mycket tungt skitjobb i början.
 
Tjo,
Jag är en kille på 18 vårar, går ut gymnasiet till sommaren och har funderat mycket på vad jag vill göra efter. Min tanke är att ta ett (kanske mer) sabbatsår, håller på med ridning och är jättesugen på att åka utomlands och jobba med hästar:) saken är den att jag har bara ridit aktivt i två år, men är just nu på en ganska bra nivå;)saken är den att det kanske inte är någon mening att söka jobb då de tycker att man inte är erfaren nog? Ställer ganska höga krav på mig själv och att allt ska vara perfekt, kanske bara är att 'go for it'? Är just nu hyrare på ett halvblod och tävlar och tränar regelbundet:) hur har det varit för er som har jobbat utomlands och vilken nivå var ni på? Tips på vad man ska tänka på?:) taksam för svar/ samuel
Jag tror säkert du kan få jobb. Men- det beror på vad du är beredd att ta för jobb. Jag tror det kan vara svårt att få jobb där de ställer höga krav på ridningen men om du däremot kan tänka dig stallskötsel tror jag set går att hitta jobb.
Samt att du förstås får ha inställningen att vara beredd på att lära. Man måste också vara beredd på att det kan vara fysiskt tungt.
Tips -se över försäkringar och liknande dvs vad händer om en olika är framme?
Du kan kanske jobba extra i Sverige innan? För att lära dig mer?
 
Det är ju dock inte helt omöjligt att få en fot in ett stall med större internationell status om man är beredd att åka som ex working student. Jag har genom åren sett massvis med "kändisar" söka WS och där kan du få möjlighet att rida och träna, ffa om du tar med egen häst. Vill du dock ha en riktig anställning är det såklart svårare att få rida, men även att åka som hästskötare kan vara givande om du ser till att titta, lyssna och lära. Du bör dock vara beredd på att få slita och boendet är ofta rätt trist, och du bör se över privata försäkringar odyl. Sen är det ju upp till en själv om man vill stödja den typen av jobb eller inte.
 
Tjo,
Jag är en kille på 18 vårar, går ut gymnasiet till sommaren och har funderat mycket på vad jag vill göra efter. Min tanke är att ta ett (kanske mer) sabbatsår, håller på med ridning och är jättesugen på att åka utomlands och jobba med hästar:) saken är den att jag har bara ridit aktivt i två år, men är just nu på en ganska bra nivå;)saken är den att det kanske inte är någon mening att söka jobb då de tycker att man inte är erfaren nog? Ställer ganska höga krav på mig själv och att allt ska vara perfekt, kanske bara är att 'go for it'? Är just nu hyrare på ett halvblod och tävlar och tränar regelbundet:) hur har det varit för er som har jobbat utomlands och vilken nivå var ni på? Tips på vad man ska tänka på?:) taksam för svar/ samuel
Stallskötarjobb kan du få nästan precis vart som helst oavsett. Dock kanske inte det du vill syssla med men nånstans ska man ju börja också. Det kan även då ingå viss motionsridning även hos vissa.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 168
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 223
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp